Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT5800 Innføring i kliniske studier for helsepersonell Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Clinical Studies for Healthcare Personnel
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i farmasiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografiMasterstudium i helsevitenskapEnkeltemner knyttet til Masterstudium i helsevitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det er stor etterspørsel etter intervensjonsforskning og effektevalueringer i helsetjenesten -heretter benevnt som kliniske studier.
Kliniske studier er en viktig kunnskapskilde i utøvelsen av kunnskapsbasert praksis i helsetjenesten. Norge har som mål å øke antallet kliniske studier, men én av utfordringene for å få dette til er kompetanse blant helsepersonell.
Dette emnet retter seg mot helsepersonell som ønsker kompetanseheving for å kunne bidra i gjennomføring av kliniske studier. Gjennom emnet får studentene inngående innføring i forskningsmetodologien knyttet til kliniske studier, og bestått emne kvalifiserer for å gå inn i stilling som f.eks. forskningsmedarbeider, studiesykepleier, studiekoordinator, forskningskoordinator og prosjektmedarbeider innen kliniske studier.
Målgruppen er helsepersonell som ønsker formell kompetanse knyttet til gjennomføring av kliniske studier i helsesektoren. Emnet kan tas som et enkeltemne.
Målgruppen er også studenter på masterstudium i helsevitenskap, masterstudium i farmasi og masterstudium i helseteknologi som ønsker å ta dette som et valgbart emne.
Anbefalte forkunnskaper
Kjenne til Nasjonal handlingsplan for kliniske studier (regjeringen.no), og nettressurser for kunnskapsbasert praksis Kunnskapsbasertpraksis.no - Helsebiblioteket
Dersom det er lenge siden du har jobbet med litteratursøk og akademisk skriving anbefales det sterkt at du går gjennom dette før emnestart:
Forkunnskapskrav
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen er samlingsbasert og organiseres med to ukesamlinger, hver av samlingene på 4-5 undervisningsdager inkludert en studiedag. Undervisningen er lagt opp som en veksling mellom forelesninger og mer studentaktive læringsformer. Utover den samlingsbaserte undervisningen inngår forberedelser og selvstudier og arbeid med eksamensoppgaven. Basert på kunnskapsgrunnlaget som introduseres gjennom emnet, velger studentene et interesseområde som er relevant for arbeid med ungdom. Studentene utarbeider en prosjektplan for et helsefremmende/ forebyggende prosjekt som lar seg gjennomføre i praksis.
Læringsutbytte
Det er ingen arbeidskrav i emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet gjennomføres digitalt og vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to digitale samlingsuker. Mellom samlingene arbeider studentene med pensum/arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Gruppeoppgave, 3-6 studenter. Opponentgrupper gir skriftlig tilbakemelding på andres oppgave.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått/Ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Opptakskrav
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet fokuserer på faglig veiledning både individuelt og i grupper. Emnet belyser og operasjonaliserer veiledning som begrep og strukturert pedagogisk prosess. Emnet belager seg på undervisning samt hands-on veiledning (simulering), der studentene veileders i veiledningssituasjoner. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder gjennom egentrening og kritisk refleksjon. Vurdering og evaluering i veiledning problematiseres.