EPN-V2

MAVIT5100 Helsekommunikasjon Emneplan

  • Innledning

    Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

    Helsekommunikasjon omfatter all kommunikasjon om og rundt helse(n). Kunnskap om kommunikasjon er sentral i all relasjon mellom mennesker. Helserelaterte problemer oppstår, oppleves og vises gjennom kommunikasjon. Studenten skal lære seg å anvende teorier og verktøy for å bygge vurderingskompetanse, det vil si evnen å reflektere over, observere, og kommunisere om kommunikasjon, og samtidig forstå at kommunikasjon er en ferdighet. Studenten skal lære å anvende kvalitetskriterier for kommunikasjon som er tilpasset kommunikasjonens spesifikke funksjon, formål og målgruppe. Eksempler på ulike former for kommunikasjon som emnet fokuserer på er; utredning, formidling av diagnose, motivasjon, behandling, beslutningstaking, informasjon og relasjonsdanning. Å ivareta disse oppgavene krever profesjonell utøving av og deltakelse i kommunikasjon. Emnet passer for alle som jobber helsefremmende.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • kan gjøre rede for begrepet helse i lys av et kommunikasjonsteoretisk perspektiv
    • kan gjøre rede for teorier og faktorer som ligger til grunn for helsekommunikasjonen
    • kan forklare hvordan helsekompetanse, sosioøkonomiske- psykologiske- og biologiske faktorer påvirker individers kommunikasjonsevner.
    • kan gjøre rede for hvordan kommunikasjon kan påvirke somatikk og livserfaring, embodiment (kroppsliggjøring) og mestring
    • kan gjøre rede for effektiv helsekommunikasjon med utvalgte målgrupper
    • har inngående kunnskap om risikokommunikasjon og samvalg
    • kan gjøre rede for hvordan kommunikasjons prosesser kan evalueres

    Ferdigheter;

    Studenten

    • kan vurdere og benytte relevante helsekommunikasjonsteorier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
    • kan anvende relevant kunnskap om sammenhengen mellom psyke og soma for å oppnå kvalitet på helsekommunikasjon
    • kan reflektere over og kritisk analysere egen rolle og eget ansvar i samhandling med bruker/pasient og pårørende ;;
    • kan reflektere over etiske utfordringer relatert til helsekommunikasjon;
    • kan anvende digital kommunikasjon på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
    • kan anvende og tilpasse evalueringsmetoder på kommunikasjon

    Generell kompetanse;;

    Studenten

    • kan bruke kommunikasjon som sentralt redskap i helsearbeid
    • kan praktisere tilpasset helsekommunikasjon
    • kan bidra med nytenkning og innovasjon knyttet til kommunikasjon og relasjonsarbeid
    • kan benytte hensiktsmessig digital kommunikasjon ;;
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet består av flere e-læringsmoduler som inkluderer videoer, forelesninger og kunnskapstester som bygger på skriftlige pensum. Det arrangeres i tillegg to obligatoriske samlinger à;to dager der fagstoffet presenteres i plenumsforelesninger med diskusjon. Studentene løser ulike oppgaver ved bruk av ulike innleveringsformater (video, fagtekst) og hverandrevurdering.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Én hverandrevurdering i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier
  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen, i form av en skriftlig rapport. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %)

    Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk)

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer.

  • Emneoverlapp

    -