Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT5100 Helsekommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health Communication
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
-
-
Innledning
Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)
Helsekommunikasjon omfatter all kommunikasjon om og rundt helse(n). Kunnskap om kommunikasjon er sentral i all relasjon mellom mennesker. Helserelaterte problemer oppstår, oppleves og vises gjennom kommunikasjon. Studenten skal lære seg å anvende teorier og verktøy for å bygge vurderingskompetanse, det vil si evnen å reflektere over, observere, og kommunisere om kommunikasjon, og samtidig forstå at kommunikasjon er en ferdighet. Studenten skal lære å anvende kvalitetskriterier for kommunikasjon som er tilpasset kommunikasjonens spesifikke funksjon, formål og målgruppe. Eksempler på ulike former for kommunikasjon som emnet fokuserer på er; utredning, formidling av diagnose, motivasjon, behandling, beslutningstaking, informasjon og relasjonsdanning. Å ivareta disse oppgavene krever profesjonell utøving av og deltakelse i kommunikasjon. Emnet passer for alle som jobber helsefremmende.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten;
- kan gjøre rede for begrepet helse i lys av et kommunikasjonsteoretisk perspektiv
- kan gjøre rede for teorier og faktorer som ligger til grunn for helsekommunikasjonen
- kan forklare hvordan helsekompetanse, sosioøkonomiske- psykologiske- og biologiske faktorer påvirker individers kommunikasjonsevner.
- kan gjøre rede for hvordan kommunikasjon kan påvirke somatikk og livserfaring, embodiment (kroppsliggjøring) og mestring
- kan gjøre rede for effektiv helsekommunikasjon med utvalgte målgrupper
- har inngående kunnskap om risikokommunikasjon og samvalg
- kan gjøre rede for hvordan kommunikasjons prosesser kan evalueres
Ferdigheter;
Studenten
- kan vurdere og benytte relevante helsekommunikasjonsteorier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan anvende relevant kunnskap om sammenhengen mellom psyke og soma for å oppnå kvalitet på helsekommunikasjon
- kan reflektere over og kritisk analysere egen rolle og eget ansvar i samhandling med bruker/pasient og pårørende ;;
- kan reflektere over etiske utfordringer relatert til helsekommunikasjon;
- kan anvende digital kommunikasjon på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan anvende og tilpasse evalueringsmetoder på kommunikasjon
Generell kompetanse;;
Studenten
- kan bruke kommunikasjon som sentralt redskap i helsearbeid
- kan praktisere tilpasset helsekommunikasjon
- kan bidra med nytenkning og innovasjon knyttet til kommunikasjon og relasjonsarbeid
- kan benytte hensiktsmessig digital kommunikasjon ;;
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet består av flere e-læringsmoduler som inkluderer videoer, forelesninger og kunnskapstester som bygger på skriftlige pensum. Det arrangeres i tillegg to obligatoriske samlinger à;to dager der fagstoffet presenteres i plenumsforelesninger med diskusjon. Studentene løser ulike oppgaver ved bruk av ulike innleveringsformater (video, fagtekst) og hverandrevurdering.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Én hverandrevurdering i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier
-
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen, i form av en skriftlig rapport. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %)
Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk)
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer.
-
Emneoverlapp
-