Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4100 Kvalitetsforbedring og implementering av kunnskapsbasert praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality Improvement and Implementation of Evidence-based Practice
- Studieprogram
-
Videreutdanning i kardiologisk sykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltidMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)
Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å bidra aktivt i arbeid med å fremme helse- og omsorgstjenester som er trygge og av god kvalitet. Med helse- og omsorgstjenestene menes både offentlige og godkjente private tjenester, samt helsefremmende arbeid innen offentlig og privat sektor. Emnet gir en innføring i organisering og ledelse av helse- og omsorgstjenestene. Det gis også erfaring med tverrprofesjonelt kvalitetsforbedrende samarbeid. Gjennom emnet vil studentene lære om ulike modeller innen kvalitetsforbedring, og om samspillet mellom brukerkunnskap, erfaringsbasert kunnskap og forskningsbasert kunnskap i kliniske beslutningsprosesser.
Anbefalte forkunnskaper
The exam is based on the approved course paper and consists of a written, individual term paper (12-15 pages) in English. Co-authored papers by two or three students are also possible based on one or several of the approved course papers, but then the page requirements are 18-20 pages for two authors and 24-26 pages for three authors.
Before the exam submission, all course papers should be revised and improved based on the plenary presentations and discussions.
Font and font size: Arial/Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for helse- og omsorgstjenestens styring, organisering og rammer
- kan gjøre rede for hva som karakteriserer en tjeneste av god kvalitet
- kan drøfte prioriteringskriterier og etikk i helse- og omsorgstjenesten
- kan gjøre rede for ledelsesstrategier i arbeid med innovasjon og implementering av kunnskapsbasert praksis
- kan drøfte FNs bærekraftsmål og spesielt mål 3, God helse og forståelse for sammenhengen mellom helse og bærekraftig samfunnsutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende modeller for kvalitetsforbedring (forberede, planlegge, utføre, evaluere og implementere)
- kan anvende ulike kvalitetsindikatorer til å analysere kvalitetsforbedrende prosjekter
- kan bidra i kvalitetsforbedring med grunnlag i relevant fagkunnskap, forskning og brukermedvirkning
- kan gi strukturert tilbakemelding og vurdering til medstudenter på kvalitetsforbedringsarbeid i prosess
- kan gjennomføre systematisk kunnskapssøk relatert til spesifikke forskningsspørsmål
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter til å gjennomføre kvalitetsarbeid, inkludert å bidra til å implementere kunnskapsbasert praksis
- kan bidra i tverrfaglig samarbeid i kvalitetsforbedring av helse- og omsorgstjenestene på individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå
- kan bidra til utfasing og implementering av metoder og teknologi for å bedre kvaliteten på tjenestene
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, i tillegg til to seminarer på campus i løpet av emnet.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar og selvstudier. Studentene fordeles i tverrfaglig sammensatte grupper. Hver gruppe velger et avgrenset kvalitetsforbedringsprosjekt som de skal forbedre/kvalitetsutvikle. Studentene vil underveis i emnet gjennomføre en hverandrevurdering der studenter gir tilbakemelding.
Emnet og tilhørende læringsmateriale vil i sin helhet være på engelsk. Studentgruppene kan imidlertid velge å levere skandinavisk (norsk, svensk eller dansk) eller engelsk eksamensbesvarelse, avhengig av om det er deltakende utvekslingsstudenter i sin eksamensgruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The course examines and critically evaluates selected theories, models and practices of strategic leadership in organizational communication in the media and communication field, nationally and internationally. Students are encouraged to identify and justify which approaches are most appropriate under which circumstances, including disruptive change and crises.
The course is arranged as two week-long gatherings at OsloMet, dates and other practical details are made available well in advance.
Vurdering og eksamen
None
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has acquired thorough knowledge of the academic literature on strategic leadership in organizational communication in different types of organizations in the media and communication field, both in the public and private sector, nationally and internationally
- has reached a deeper knowledge of cross-disciplinary perspectives on strategic leadership in organizational communication
- has a solid overview of the main challenges and issues pertinent to strategic leadership in organizational communication from external and internal forces
Skills
The student
- is able to navigate independently and critically in the academic literature and in other relevant sources relating to strategic leadership of organizational communication in the media and communication field
- can plan, lead and implement sustainable organizational change in both public and private sector organizations, nationally and internationally.
- can use in an independent way relevant theory and methods in research on strategic leadership in organizational communication applicable to the media and communication field
General competence
The student
- is competent to be part of the leadership team in a public or private sector organization in the media and communication field, both nationally and internationally
- can discuss professionally strategic leadership in organizational communication with co-professionals in the media and communication field and can contribute to ethical decision-making processes and sustainable development.
Vurderingsuttrykk
The course consists mainly of lectures, analysis of case studies, group work, student presentations and self-tuition of the syllabus and lectures. The group work is linked with themes from lectures and the syllabus.
Sensorordning
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
Coursework 1: An individual paper (8-10 pages) written in English based on the syllabus and course lectures as well as other relevant sources must be handed in within a set deadline and presented in English in a plenary class session with an assigned respondent. All students will be assigned the role of respondent.
Coursework 2: Presentations should include 5-7 Powerpoint slides or similar with highlights from the paper and last max. 6 minutes plus 4-5 minutes for the respondent.
The purpose of the course requirements are to encourage and motivate all students to engage in active dialogue and discussion in order to reinforce the learning outcomes of the course.
The paper with the presentation attached must be handed in/completed within the deadline and approved before the student can sit for the exam. If the paper is not approved, the student may hand in a new, improved version within a set deadline. If the presentation is not approved, the student may give a new, improved presentation within a set deadline. If the student does not meet the set deadline(s), the student loses the possibility to hand in the paper/hold the presentation, and thereby loses to right to sit for the exam.
In the event of illness or other valid reasons of absence, an individual deadline can be set by the teacher.
Emneoverlapp
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.