EPN-V2

MAVIT4100 Kvalitetsforbedring og implementering av kunnskapsbasert praksis Emneplan

  • Innledning

    Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

    Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å bidra aktivt i arbeid med å fremme helse- og omsorgstjenester som er trygge og av god kvalitet. Med helse- og omsorgstjenestene menes både offentlige og godkjente private tjenester, samt helsefremmende arbeid innen offentlig og privat sektor. Emnet gir en innføring i organisering og ledelse av helse- og omsorgstjenestene. Det gis også erfaring med tverrprofesjonelt kvalitetsforbedrende samarbeid. Gjennom emnet vil studentene lære om ulike modeller innen kvalitetsforbedring, og om samspillet mellom brukerkunnskap, erfaringsbasert kunnskap og forskningsbasert kunnskap i kliniske beslutningsprosesser.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Nettressurser for Kunnskapsbasert praksis (KBP) (delvis på norsk).

    Engelskspråklige studenter anbefales å lese Hoffmann T, Bennett S, Del Mar C. (2017) Evidence-based practice-across the health professions. Elsevier. Chapter 1 (page 1-12), chapter 2 (page 16-31), and chapter 3 (page 41-46).

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for helse- og omsorgstjenestens styring, organisering og rammer
    • kan gjøre rede for hva som karakteriserer en tjeneste av god kvalitet
    • kan drøfte prioriteringskriterier og etikk i helse- og omsorgstjenesten
    • kan gjøre rede for ledelsesstrategier i arbeid med innovasjon og implementering av kunnskapsbasert praksis
    • kan drøfte FNs bærekraftsmål og spesielt mål 3, God helse og forståelse for sammenhengen mellom helse og bærekraftig samfunnsutvikling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende modeller for kvalitetsforbedring (forberede, planlegge, utføre, evaluere og implementere)
    • kan anvende ulike kvalitetsindikatorer til å analysere kvalitetsforbedrende prosjekter
    • kan bidra i kvalitetsforbedring med grunnlag i relevant fagkunnskap, forskning og brukermedvirkning
    • kan gi strukturert tilbakemelding og vurdering til medstudenter på kvalitetsforbedringsarbeid i prosess
    • kan gjennomføre systematisk kunnskapssøk relatert til spesifikke forskningsspørsmål

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende kunnskap og ferdigheter til å gjennomføre kvalitetsarbeid, inkludert å bidra til å implementere kunnskapsbasert praksis
    • kan bidra i tverrfaglig samarbeid i kvalitetsforbedring av helse- og omsorgstjenestene på individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå
    • kan bidra til utfasing og implementering av metoder og teknologi for å bedre kvaliteten på tjenestene
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, i tillegg til to seminarer på campus i løpet av emnet.

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar og selvstudier. Studentene fordeles i tverrfaglig sammensatte grupper. Hver gruppe velger et avgrenset kvalitetsforbedringsprosjekt som de skal forbedre/kvalitetsutvikle. Studentene vil underveis i emnet gjennomføre en hverandrevurdering der studenter gir tilbakemelding.

    Emnet og tilhørende læringsmateriale vil i sin helhet være på engelsk. Studentgruppene kan imidlertid velge å levere skandinavisk (norsk, svensk eller dansk) eller engelsk eksamensbesvarelse, avhengig av om det er deltakende utvekslingsstudenter i sin eksamensgruppe.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Muntlig presentasjon av et avgrenset kvalitetsforbedringsprosjekt, i gruppe på inntil 6 studenter, etter nærmere gitte kriterier
    • Én hverandrevurdering i gruppe på inntil 6 studenter, etter nærmere gitte kriterier

  • Vurdering og eksamen

    Prosjekteksamen i gruppe på inntil 6 studenter, etter gitte kriterier. Det gis samlet karakter til gruppa på eksamen. Omfang: Inntil 3500 ord.

    Emnet foregår på Engelsk, studenter som ønsker det kan besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

    Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - ikke bestått.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    Emnet har 10 stp. overlapp med KREFT6100 Kreftsykepleiens naturvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag, 20 stp.