Programplaner og emneplaner - Student
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie Programplan
- Engelsk programnavn
- Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer Nursing
- Gjelder fra
- 2021 HØST
- Studiepoeng
- 120 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innhold og oppbygging
Masterstudiet i helsevitenskap omfatter 3-4 obligatoriske fellesemner, avhengig av valgt spesialisering. I tillegg kommer minimum 2 obligatoriske spesialiseringsemner for den enkelte spesialisering, samt masteroppgave på enten 30 eller 50 studiepoeng, avhengig av spesialisering. Videre kan studentene velge ett eller flere valgfrie emner, avhengig av spesialisering.
Emnene i studieprogrammet bygger delvis på hverandre og gir faglig progresjon med stigende krav til kompetanse og forståelse innenfor hver spesialisering. Emnene går i hovedsak som langsgående emner gjennom semesteret, med emnestart i begynnelsen av semesteret og eksamen ved semesterslutt. Unntakene er enkelte obligatoriske spesialiseringsemner hvor ekstern, veiledet praksis inngår. For samlet oversikt, se tabellene nedenfor som viser de normerte studieløpene for hver spesialisering.
Studieåret er på 40 uker, og for en fulltidsstudent forventes det en arbeidsinnsats på normalt 40 timer per uke. Dette inkluderer både timeplanlagt aktivitet, studentenes egenaktivitet og eksamen. Emneplanene gir en nærmere beskrivelse av læringsutbytter, arbeidsformer, arbeidskrav og eksamen.
Innhold i obligatoriske fellesemner
I programmet inngår et obligatorisk fellesemne MAVIT4100 Kvalitetsforbedring og implementering av kunnskapsbasert praksis, 10 stp. Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å bidra aktivt i arbeid med å fremme helse- og omsorgstjenester som er trygge og av god kvalitet. Med helse- og omsorgstjenestene menes både offentlige og godkjente private tjenester, samt helsefremmende arbeid innen offentlig og privat sektor. Emnet gir en innføring i organisering og ledelse av helse- og omsorgstjenestene. Det gis også erfaring med tverrprofesjonelt kvalitetsforbedrende samarbeid. Gjennom emnet vil studentene lære om ulike modeller innen kvalitetsforbedring, og om samspillet mellom brukerkunnskap, erfaringsbasert kunnskap og forskningsbasert kunnskap i kliniske beslutningsprosesser.
Videre inngår tre fellesemner innen vitenskapsteori og forskningsmetode: MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp., MAVIT4060Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, 10 stp. og MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse, 10 stp. Disse emnene skal gjøre studenten i stand til å lese, forstå og kritisk vurdere forskningslitteratur, kritisk vurdere ulike kunnskapskilder som inngår i kliniske beslutningsprosesser, tilegne seg dybdekunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsmetoder samt lede til utarbeidelse av en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.
I det første emnet, MAVIT4050, gis studenten en innføring i vitenskapsteori og forskningsmetoder, forskningsetikk og formelle krav til gjennomføring av forskningsprosjekter.
I det andre emnet, MAVIT4060, skal studenten få en dypere forståelse for kvalitative og kvantitative forskningsmetoder. Disse to emnene er obligatorisk for alle studentene på programmet.
Det tredje emnet, MAVIT4070, er obligatorisk for studenter som velger masteroppgave på 50 studiepoeng, og for studentene på spesialiseringen i psykomotorisk fysioterapi. I dette emnet fordyper studenten seg ytterligere i sin valgte metode og utarbeider prosjektbeskrivelse for sin masteroppgave. Slik sikres det at studenten kommer tidlig i gang med arbeidet knyttet til masteroppgaven.
Masteroppgave – 30 og 50 studiepoeng
Programmet har masteroppgave på henholdsvis 50 studiepoeng (MAVIT5900) eller 30 studiepoeng (MAVIT5910). I hvilken grad studentene har anledning til å velge omfang på masteroppgaven avhenger av hvilken spesialisering de er tatt opp på. Studentene som skriver oppgave på 50 studiepoeng utarbeider prosjektbeskrivelse som del av emnet MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse, 10 stp. Studentene som skriver oppgave på 30 studiepoeng utarbeider normalt prosjektbeskrivelsen som del av MAVIT5910 Masteroppgaven, 30 stp., men påbegynner arbeidet senest semesteret før skriving av selve masteroppgaven. Uavhengig av omfang på masteroppgaven, utarbeides prosjektbeskrivelsen med støtte fra faglærer som kvalitetssikrer prosjektet med tanke på omfang og vanskelighetsgrad.
Uansett lengde på oppgaven, ligger de samme rammene for vitenskapelig arbeid og forskningsmessig håndverk til grunn. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Studenter på tvers av spesialiseringer kan søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av likt omfang. Ved tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter søke om å skrive masteroppgave sammen. Studentene oppfordres til å oppsøke potensielle veiledere om mulige prosjektideer.
Valgfrie emner
I løpet av masterprogrammet kan studentene velge ett eller flere valgfrie emner, avhengig av spesialisering. Disse emnene kan velges inn i samtlige spesialiseringer, og dekker bredt det helsevitenskapelige området. Studentene søker plass på sine valgfrie emner senest semesteret før, etter nærmere angitte frister. Det vil være en øvre grense for hvor mange studenter det er plass til på hvert valgfritt emne. For hvert valgfritt emne som inngår i studentens studieløp, vil studenten derfor bli bedt om å rangere sine ønsker, med garanti om plass på ett av de rangerte ønskene. Gjennomføring av de valgfrie emnene forutsetter nok søkere til emnet.
Informasjon om valgemner for master i helsevitenskap - Student - minside (oslomet.no)
Følgende emner er valgfrie for alle studenter på masterstudiet i helsevitenskap:
- MAVIT4400 Innovasjon i helse, 10 stp. (HØST)
- MAVIT4600 Veiledning, 10 stp. (HØST)
- MAVIT4700 Mat, helse og bærekraft, 10 stp. (HØST)
- MAVIT4800 Persontilpasset ernæring, 10 stp. (VÅR OG HØST)
- MAVIT4900 Livskvalitet, 10 stp. (VÅR)
- MAVIT5100 Helsekommunikasjon, 10 stp. (HØST)
- MAVIT5200 Migrantbefolkningens helse og velferd, 10 stp. (HØST)
- MAVAIT5300 Kunnskapstranslasjon, 10 stp. (HØST)
- MAVIT5400 Samvalg og allianse, 10 stp. (HØST)
- MAVIT5500 Ungdom og helse, 10 stp. (HØST)
- MAVIT5600 Fysisk aktivitet og trening i et livsløp med spesielt fokus på aldring, 10 stp. (HØST)
- MAVIT5700 Smerte – multidimensjonal vurdering og helsefaglige tiltak, 10 stp. (HØST)
I tillegg gis det mulighet for at enkelte obligatoriske spesialiseringsemner kan velges som valgfrie emner av studenter på øvrige spesialiseringer. Forutsetningen er at studenten fyller forkunnskapskravene som er angitt i den aktuelle emneplanen, og med forbehold om ledig plass. Dette gjelder:
- MAEMP4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid, 10 stp. (HØST)
- MAEMP4200 Helsepedagogikk, 10 stp. (VÅR)
- MAHAB4100 Mestring og medvirkning i (re)habiliteringsprosessen, 10 stp. (HØST)
- MERG4100 Kunnskapsgrunnlaget for aktivitet og deltakelse, 10 stp. (HØST)
- MAERN4100 Energi og næringsstoffer, 10 stp. (HØST)
- MABU4100 Fysioterapi for barn og unge – Del 1, 10 stp. (HØST)
- MAELD4100 Fysioterapi for hjemmeboende eldre personer 10 stp. (HØST)
- MAELD4200 Fysioterapi for eldre personer med redusert funksjon, 10 stp. (VÅR)
- MAMUS4100 Fysioterapi for muskelskjelettskader, sykdommer og plager – del 1, 10 stp. (HØST)
- MAMUS4200 Fysioterapi for muskelskjelettskader, sykdommer og plager (MUSSP) i fysioterapi – del 2,10 stp. (VÅR)
- MAKLI4200 Praktisk etikk (VÅR)
- MAKRE4100 Teoretiske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 1 (HØST)
Progresjon i studiet
Følgende progresjonskrav gjelder i studiet:
- Alle emner i studiet må være bestått før innlevering av masteroppgaven til sensur
- Enkelte emner kan ha særskilte progresjonskrav. Se den enkelte emneplan.
Se emneplanene for MAKRE4100, MAKRE4200, MAKREPRA10 og MAKREPRA20 for nærmere beskrivelse av innholdet i spesialiseringsemnene.