EPN-V2

MAVIT4060 Qualitative and Quantitative Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Children and Adolescents
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for the older adult
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health Promotion
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health Professionals
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health Professionals
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Rehabilitation and Habilitation
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health Nursing
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional Development
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer Nursing
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal Health
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor Physiotherapy
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health Nutrition
Master’s Programme in Health Sciences – Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction, part-time
Master's Programme in Health Sciences
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Occupational Therapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Studenten må være tatt opp på studiet.

Recommended preliminary courses

MAVIT4050 Theory of Science and Research Methods, 10 ECTS credits.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for ergoterapeuters arbeidsoppgaver innen behandling og rehabilitering
  • gjøre rede for diagnoser innen nevrologi, ortopedi, revmatologi og indremedisin og beskrive konsekvenser for aktivitet og deltakelse
  • gjøre rede for kartleggingsinstrumenter som benyttes ved kognitiv funksjonsutredning
  • kan begrunne kartlegging og tiltak ut fra relevant teori
  • gjøre rede for forskning og utviklingsarbeid innen ortopedi, revmatologi og nevrologi som er relevant for ergoterapipraksis

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende The Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E), Model of Human Occupation (MOHO) og begrepsmodellen til Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) i behandling og rehabilitering
  • bruke kartleggingsinstrumentet Canadian Occupational Performance Measure (COPM)
  • planlegge og gjennomføre førstegangssamtale med brukere
  • gjennomføre sensomotorisk undersøkelse ved skade i sentralnervesystemet
  • anvende metoder for opptrening ved reumatologiske lidelser med fokus på ADL (aktiviteter i dagliglivet)
  • anvende metoder for opptrening etter skade i sentralnervesystemet med fokus på ADL
  • tilrettelegge, gradere og instruere i aktivitet ved kognitive funksjonsutfall
  • kartlegge og gjennomføre opptrening av håndfunksjon
  • anvende biomekanisk kunnskap i utforming av håndortoser
  • anvende prinsipper for forflytning i forhold til ergonomi og trening av mobilitet
  • prinsipper for tilpassing av rullestoler
  • teknikker for rullestolkjøring
  • veilede i utprøving av og trening i bruk av tekniske hjelpemidler

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vise innsikt i utfordringer mennesker med funksjonsnedsettelser møter i storbyen i forhold til tilgjengelighet og mulighet for deltakelse
  • anvende en klientsentrert tilnærming i samtale med bruker
  • redegjøre muntlig og skriftlig for systematisk arbeid med klienter

Learning outcomes

Undervisningen foregår gjennom forelesninger, seminar, ferdighetstrening på utdanningen og i praksisfeltet samt gruppearbeid med og uten veiledning. Studentene skal være opponenter ved medstudenters presentasjoner. Studentene skal arbeide med skriftlige mappeoppgaver, og faglærer gir skriftlig tilbakemelding på én av oppgavene.

Teaching and learning methods

Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk tilstedeværelse i ferdighetstrening, introduksjoner til emnet, seminarer og veiledet gruppearbeid.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Tidspunkt: 2. semester.

Assessment

Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av alle studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Examiners

All examination papers are assessed by two examiners. A minimum of 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all students.

Overlapping courses

-