Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4060 Qualitative and Quantitative Research Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Children and AdolescentsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for the older adultMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health PromotionMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health ProfessionalsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health ProfessionalsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Rehabilitation and HabilitationMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health NursingMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional DevelopmentMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer NursingMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal HealthMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor PhysiotherapyMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health NutritionMaster’s Programme in Health Sciences – Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction, part-timeMaster's Programme in Health SciencesMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Occupational Therapy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Studenten må være tatt opp på studiet.
Recommended preliminary courses
MAVIT4050 Theory of Science and Research Methods, 10 ECTS credits.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for ergoterapeuters arbeidsoppgaver innen behandling og rehabilitering
- gjøre rede for diagnoser innen nevrologi, ortopedi, revmatologi og indremedisin og beskrive konsekvenser for aktivitet og deltakelse
- gjøre rede for kartleggingsinstrumenter som benyttes ved kognitiv funksjonsutredning
- kan begrunne kartlegging og tiltak ut fra relevant teori
- gjøre rede for forskning og utviklingsarbeid innen ortopedi, revmatologi og nevrologi som er relevant for ergoterapipraksis
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende The Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E), Model of Human Occupation (MOHO) og begrepsmodellen til Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) i behandling og rehabilitering
- bruke kartleggingsinstrumentet Canadian Occupational Performance Measure (COPM)
- planlegge og gjennomføre førstegangssamtale med brukere
- gjennomføre sensomotorisk undersøkelse ved skade i sentralnervesystemet
- anvende metoder for opptrening ved reumatologiske lidelser med fokus på ADL (aktiviteter i dagliglivet)
- anvende metoder for opptrening etter skade i sentralnervesystemet med fokus på ADL
- tilrettelegge, gradere og instruere i aktivitet ved kognitive funksjonsutfall
- kartlegge og gjennomføre opptrening av håndfunksjon
- anvende biomekanisk kunnskap i utforming av håndortoser
- anvende prinsipper for forflytning i forhold til ergonomi og trening av mobilitet
- prinsipper for tilpassing av rullestoler
- teknikker for rullestolkjøring
- veilede i utprøving av og trening i bruk av tekniske hjelpemidler
Generell kompetanse
Studenten kan
- vise innsikt i utfordringer mennesker med funksjonsnedsettelser møter i storbyen i forhold til tilgjengelighet og mulighet for deltakelse
- anvende en klientsentrert tilnærming i samtale med bruker
- redegjøre muntlig og skriftlig for systematisk arbeid med klienter
Learning outcomes
Undervisningen foregår gjennom forelesninger, seminar, ferdighetstrening på utdanningen og i praksisfeltet samt gruppearbeid med og uten veiledning. Studentene skal være opponenter ved medstudenters presentasjoner. Studentene skal arbeide med skriftlige mappeoppgaver, og faglærer gir skriftlig tilbakemelding på én av oppgavene.
Teaching and learning methods
Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk tilstedeværelse i ferdighetstrening, introduksjoner til emnet, seminarer og veiledet gruppearbeid.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Tidspunkt: 2. semester.
Assessment
Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av alle studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Examiners
All examination papers are assessed by two examiners. A minimum of 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all students.
Overlapping courses
-