EPN-V2

MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science and Research Methods
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - heltid
Videreutdanning i kardiologisk sykepleie
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltid
Masterstudium i helsevitenskap
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om globale sykdom- og helseutfordringer og FNs bærekraftsmål
  • har kunnskap om kulturelle, sosiale og historiske perspektiver som forklarer kropp og sykdom, og former helseforståelse på individ- og samfunnsnivå
  • har forståelse og kunnskap om hvordan komplementerende (alternative) medisinske kunnskapspraksiser påvirker utøvelse av sykepleie i landet du er i
  • har kunnskap om hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen global folkehelse og medvirke til fagutvikling
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten i landet du er i
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan utøve sykepleie i et flerkulturelt og tverrfaglig perspektiv
  • behersker kommunikasjon i en ny kulturell kontekst
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid  
  • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering i landet du er i
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet 
  • kan gjennomføre et prosjekt under veiledning og formidle resultater
  • kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid og livsstilsendringer
  • kan beskrive og diskutere bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen
  • kan finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene 
  • kan reflektere over aktuelle urfolks status og rettigheter relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten 
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger innenfor folkehelse i et globalt perspektiv
  • har forståelse for kompleksiteten av elementer som er viktige for medlemmer av en annen kultur, og hensyntar dette i sin utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over sin egen forforståelse og holdninger i møte med nye praksiser og tenkemåter, slik at handlinger blir forstått innenfor den sammenheng de fremkommer i
  • har forståelse for betydningen av internasjonalt samarbeid i forskning og fagutvikling
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

 

Læringsutbytter merket med * skal oppnås gjennom INTER1200 som gjennomføres i januar, studentene i dette emnet deltar også der.  Studenter som på grunn av tidlig avreisedato ikke har anledning til å delta i INTER1200 må skrive et refleksjonsnotat knyttet til tematikken merket med *.

Anbefalte forkunnskaper

5 studiepoeng overlapp med xx1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp.

5 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKPPRA40 Helsefremmende og forebyggende arbeid, 5 stp.

5 studiepoeng overlapp med et valgemne, 5 stp. fra sykepleierutdanningen ved OsloMet

10 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKPPRA45 Folkehelsearbeid, 10 stp.

Overlapp med undervisningsopplegget INTER1200

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformer innebærer prosjektbaserte praksisstudier over minimum 12 uker veiledet av praksisveileder(e) i landet man er i, og kontaktlærer fra OsloMet. Videre vil studentene ha selvstudier, det skal benyttes digitale læringsressurser, veiledningsgrupper og gruppearbeid hvor aktuelle temaer utfra læringsutbyttene belyses. Innholdet i praksisperioden vil variere med praksisstedets/stedenes virksomhet til enhver tid, og vil derfor tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet. Turnus og hvordan praksisperioden avvikles vil variere fra land til land, og konkretiseres i en individuell læringsavtale som undertegnes før avreise. 

 

I INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Læringsutbytte

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

 

  • tilstedeværelse 90 % i praksisstudier. Timeantall spesifiseres i den individuelle læringsavtalen og kan variere mellom praksissteder.
  • refleksjonsoppgaver, 3 individuelle oppgaver hvor arbeid med læringsutbyttene synliggjøres. Omfang 1000 ord (+/- 10 %). Innlevering etter avtale med lærerveileder og vurderingen er godkjent/ikke godkjent med tre mulige forsøk.
  • INTER1200, se nettsiden for mer detaljer i arbeidskravet (Emnebeskrivelse INTER1200: «Kommunikasjon med barn og unge» - INTERACT (oslomet.no) eller godkjent erstatningsnotat.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminar på campus i løpet av emnet.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver samt fordypnings- og refleksjonsoppgaver på seminar med relevante problemstillinger, og selvstudier. I seminarene inngår muntlig fremlegg, der studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter på sitt gruppearbeid og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen (flervalgsoppgave), over 4 timer.

Eksamen gjennomføres på engelsk

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.;

Sensorordning

To interne og to eksterne sensorer kontrollerer oppgavesettet. Hver besvarelse kontrolleres av én intern sensor.

Emneoverlapp

Emnet er 100 % overlappende med MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KREFT6200, KARD6050, VPSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050, BIT6000. ;