EPN-V2

M5GNA2200 Naturfag 1, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Science Education 1, Part 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
Timeplan
  • Fagplan

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
    • har kunnskap om hvordan drive dialogisk undervisning om menneskekroppen, seksualitet og helse for elever på mellom- og ungdomstrinnet
    • har kunnskap om viktigheten av å fokusere på livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur
    • har kunnskap om hvordan å undervise om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
    • har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
    • har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet og periodesystemet kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
    • har kunnskap om progresjon i læring av sentrale begreper som bevaring, overføring og kvalitet ved energiformer gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
    • har kunnskap om hvordan krefter og vekselvirkninger mellom legemer og partikler danner grunnlag for elevers læring av mekanikk og elektrisitet
    • har kunnskap om praktisk og variert undervisning som gir forståelse av at bølger, lyd og lys påvirker livsprosesser
    • har kunnskap om viktigheten av å bruke ulike former for modeller for å visualisere ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
    • kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmetoder
    • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
    • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • Innhold

    Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:

    • Kropp og helse 1-2
    • Jorda 1-2
    • Kjemi 1-2
    • Fysikk 1-2

    Kropp og helse 1-2

    Temaet omfatter fagkunnskaper om celler, menneskekroppens fysiologi i tillegg til temaer innenfor helse og livsstil og pubertet.

    • Celler - oppbygning og livsprosesser
    • Dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil, pubertet og seksualundervisning
    • Hvordan organsystemer kan introduseres for elever ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen (sirkulasjon og respirasjon, fordøyelse og utskillelse, skjelett og muskler, immunforsvar og vaksiner, signalsystemer og sanser).

    Jorda 1-2

    Emnet omfatter emner fra geofag og biologi, med vekt på økologi, artskunnskap og bærekraftig

    utvikling. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid i biologi og geofag.

    • Dyreceller og planteceller
    • Livsprosesser i cellene: fotosyntese og celleånding
    • Planters oppbygning og prosesser i planter
    • Biologisk mangfold med vekt på grupper og arter av organismer som er tilpasset norsk natur
    • Økologi, økosystemer og bærekraft
    • Indre og ytre geologiske prosesser, det platetektoniske systemet
    • Mineraler og bergarter, bergartssyklusen

    Kjemi 1-2

    Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen

    • Praktisk arbeid i kjemi
    • Periodesystemet, stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur
    • Kjemiske bindinger, sterke og svake
    • Kjemiske reaksjoner, reaksjonsligninger, reaksjonsfart

      • Fellingsreaksjoner
      • Forbrenningsreaksjoner
    • Grunnleggende organisk kjemi fra hverdagen, karboksylsyrer og fett

    Fysikk 1-2

    Temaet omfatter teori, praktisk arbeid og didaktikk knyttet til grunnleggende begreper og fenomener i fysikkundervisning i grunnskolen.

    • Krefter - grunnkonsepter i mekanikk og bevegelse: kontaktkrefter: fjernkrefter, trykk, oppdrift, magnetisme og elektrisitet
    • Energi - overføring, bevaring, og kvalitet: energi, arbeid, effekt og virkningsgrad.
    • Partikler - partikkelmodellen, termofysikk: varme, temperatur, varmeoverføring, aggregattilstander og faseoverganger.
    • Bølger: Lyd, lys og hvordan det påvirker omgivelser og sanser.

    System og systemtenkning ¿ solsystemet: fenomener knyttet til jord, sol, måne og solsystemets oppbygging.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se fagplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

    Felles i temaene Fysikk 1-2, Kjemi 1-2, Jorda 1 og Kroppen 1-2:

    • Individuell praktisk prøve i laboratorieteknikker og praktisk arbeid (30 minutter)

    I temaet Jorda 1-2:

    • Individuell test i arter og objekter (20 minutter)

    I temaet Naturfagdidaktikk 1-2:

    • Lage en ¿omvendt undervisning¿-sekvens (Flipped classroom) fra valgfritt praktisk arbeid. Grupper på 2-3 studenter (omfang 3-5 minutters undervisningssekvens)

    Aktiviteter med obligatorisk deltakelse

    Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet 100 % deltakelse til aktivitetene som er nevnt nedenfor.

    I temaet Jorda 1-2:

    • Feltkurs med for- og etterarbeid i Oslo-området uten overnatting (omfang 3-4 dager). Det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egen hånd. Derfor er denne delen av undervisningen obligatorisk.

    Felles i temaene Fysikk 1-2, Kjemi 1-2 og Kroppen 1-2:

    • Deltakelse på presentasjonsdag av ¿omvendt¿ undervisningssekvens. Dersom studenten har gyldig fravær fra denne dagen, vil det bli tilrettelagt for en kompensatorisk oppgave/opplegg. Form og omfang avtales med faglærer.

    Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensform

    Eksamen består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Kalkulator - ikke programmerbar.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.