Programplaner og emneplaner - Student
Skolefag for kroppsøving og idrettsfag Programplan
- Engelsk programnavn
- School Subjects for Physical Education and Sports
- Gjelder fra
- 2018 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Studieprogrammet er en videreutdanning for kandidater med bestått bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) med valgretning faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. Et hovedmål for studiet er å gi studentene kompetanse i et tilleggsfag, slik at de etter avsluttet utdanning også har fagkompetanse utover kroppsøving/idrettsfag. Det vil gi studentene et bredere faglig ståsted både ved søking på lærerjobber og i selve utøvelsen av læreryrket.
Målgruppe
Målgruppen for studiet er kandidater med bestått bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) med valgretning faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag.
Opptakskrav
Bestått bachelor faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag (180 studiepoeng) eller bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) med valgretning faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag.
Søkere med bachelor faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag eller bachelor i idrett, friluftsliv og helse fra Høgskolen i Oslo og Akershus, får 10 tilleggspoeng ved opptak.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om fagspesifikke emner og temaer knyttet til innholdet i valgt fag
- har fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til planlegging, undervisning og læring i valgt fag
- har kjennskap til læreplan for valgt fag, slik det framkommer i Læreplan for kunnskapsløftet 2006
Ferdigheter
Kandidaten
- har ferdigheter i utøvelse av fagspesifikke emner og temaer knyttet til valgt fag
- kan ut fra et bredt didaktisk grunnlag legge til rette for elevenes læring i valgt fag
- har ferdigheter i vurdering med og uten karakter i valgt fag
- har ferdigheter i å analysere læreplan for valgt fag
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i valgt fag
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i valgt fag
- har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Innhold og oppbygging
Studieprogrammet består av et utvalg av de emnene som hvert år tilbys som videreutdanning for lærere ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Dette kan være:
- Samfunnsfag (60 studiepoeng)
- Naturfag (60 studiepoeng)
- RLE (60 studiepoeng)
- Engelsk (60 studiepoeng)
- Eventuelle andre 60-studiepoengsfag som tilbys som videreutdanning ved HiOA
Hvert enkelt skolefag som tilbys som videreutdanning består av to til fire emner. Hvert emne har en tilhørende fagplan.
1. studieår
Grunnskolelærer 5-10 trinn, RE1, 4ÅR
1. semester
2. semester
Grunnskolelærer 5-10 trinn, E60, 4ÅR
1. semester
2. semester
Grunnskolelærer 5-10 trinn, NA60, 4ÅR
1. semester
2. semester
Grunnskolelærer 5-10 trinn, SAM60, 4ÅR
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn RLE årsenhet
1. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Studiets arbeids- og undervisningsformer fremkommer i de enkelte emneplanene/fagplanene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Nærmere informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse fremkommer i de enkelte emneplanene/fagplanene.
Vurdering og sensur
Veilednings- og vurderingsordningen skal tjene de verdier, det læringsutbytte, de emner og arbeidsformer som er sentrale innen det emnet den enkelte student følger undervisning i. Hovedformålet med vurdering og veiledning er å stimulere den faglige utviklingen hos den enkelte student og bidra til et læringsmiljø som er trygt, men samtidig utfordrende.
For nærmere informasjon om vurderings- og eksamensformer, sensorordninger og vurderingskriterier, se den enkelte emneplan/fagplan.
Øvrig informasjon
Godkjent av studieutvalget 07.12.2015.