Programplaner og emneplaner - Student
G5SAM3201 International Studies with Regional Focus Course description
- Course name in Norwegian
- Det internasjonale samfunn med regionsfordypning
- Study programme
-
Social Sciences, Grades 5-10School Subjects for Physical Education and SportsTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Individuell fordypningsoppgave (omfang om lag 4000 ord). Fordypningsoppgaven skal bygge på et prosjektarbeid om bærekraftig utvikling. Oppgaven skal inkludere både et faglig og et fagdidaktisk perspektiv. Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.
Introduction
Se fagplanen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
- har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
- har kunnskap om internasjonal politikk og internasjonale konflikt- og samarbeidslinjer
- har innsikt i FN-systemet og arbeid med menneskerettighetsspørsmål nasjonalt og internasjonalt
- har innsikt i historiske, politiske, geografiske og/eller kulturelle forhold i en gitt region
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
- Deltakelse på studietur. Studenter som ikke har anledning til å delta på studietur skal i stedet for deltakelse skrive en oppgave knyttet til det faglige innholdet i studieturen. Krav til og kriterier for godkjenning av denne oppgaven avtales med faglærer. Oppgaven skal være på 2000-3000 ord og forutsetter omlag fire dagsverks arbeid mens studieturen pågår.
- Muntlig presentasjon. Hvordan kan aktuelle nyheter brukes i klasserommet?
Assessment
Eksamen i emne 2 består av en skriftlig komponent og en muntlig komponent. Begge komponenter må være gjennomført for at vurdering skal kunne foretas.
- Den skriftlige komponenten: Den skriftlige komponenten er et skriftlig gruppearbeid på 6000-8000 ord knyttet til studietur. Nærmere beskrivelse av gruppens arbeidsoppgaver og gruppearbeidets innhold vil framkomme i undervisningsplanen. Studenter som ikke kan delta på studieturen får en tilpasset oppgave.
- Den muntlige komponenten: Den muntlige komponenten er en individuell muntlig eksamen knyttet til de skriftlige oppgavene. Eksamen avholdes etter innlevering av de skriftlige gruppeoppgavene.
Nærmere kriterier for presentasjon og vurdering av skriftlig oppgave og vurderingskriterier for muntlig eksamen blir utformet i samarbeid med studentene. Frister for publisering, tilbakemeldinger, innlevering og presentasjon framgår av semesterplanen som studentene får ved studiestart.
Ved ny/utsatt eksamen må begge komponenter gjennomføres. Av praktiske hensyn vil gruppearbeidet kunne gjennomføres som et individuelt arbeid ved ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i FN-systemet og arbeid med menneskerettighetsspørsmål nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om klima, miljø, ressurser og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om internasjonal politikk og internasjonale konflikt- og samarbeidslinjer
- har innsikt i historiske, politiske, geografiske og/eller kulturelle forhold i en gitt region
- har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
- har kunnskap om de historiske forutsetningene for utviklingen av det norske demokratiet
- har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
- har kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i ungdomsårene
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
- kan anvende faglig kunnskap og resultat fra forsknings- og utviklingsarbeid
- kan arbeide selvstendig med faglige og fagdidaktiske spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
- kan ta i bruk og veilede elever i sentrale samfunnsfaglige metoder
- kan arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
Generell kompetanse
Studenten
- kan oppdatere seg faglig og reflektere over egen praksis
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
Grading scale
Se fagplanen.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:
- Deltakelse i gruppearbeid i forbindelse med fellesuken om det miljøbevisste menneske.
- Deltakelse i arbeid og framføringer knyttet til den flerfaglige uken om entreprenørskap.
- Deltakelse i prosjektarbeid og prosjektframføring om bærekraftig utvikling
- Gruppeoppgave. Lage et radioprogram som tematiserer menneskerettigheter.
- Læremiddelanalyse