EPN-V2

G5SAM3400 History, Society and Development in a Global Perspective Course description

Course name in Norwegian
Globale perspektiver, historie, samfunn og utvikling
Study programme
Social Sciences, Grades 5-10
School Subjects for Physical Education and Sports
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Se fagplanen.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klima, miljø, ressurs og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
  • har kunnskap om nasjonal og internasjonal politikk, rettsvesen og økonomi
  • har kunnskap om utviklingen i den globale verdensøkonomien og politiske, kulturelle, miljømessige og sosiale konsekvenser av denne utviklingen
  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i faget
  • har kunnskap om relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive og analysere livsformer og levekår i ulike deler av verden
  • kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
  • kan fremme elevenes evne til nyskapning og kreativitet i arbeidet med samfunnsfaglige spørsmål
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
  • kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
  • kan ta i bruk og veilede elever i sentrale samfunnsfaglige metoder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget

Content

Se fagplanen.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

  • Individuelt, skriftlig arbeid knyttet til et studie av et land eller en region.
  • Digital presentasjon i gruppe knyttet til arbeidet med USA.

Assessment

Individuell digital mappe. Studentene leverer tre arbeider til samlet vurdering i en digital mappe. Arbeidene kan ta utgangspunkt i arbeidskrav fra alle fire emnene. Krav til og vurderingskriterier for den digitale mappen gjøres kjent ved starten av studieåret.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Den digitale vurderingsmappen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.