Programplaner og emneplaner - Student
G5SAM3400 History, Society and Development in a Global Perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Globale perspektiver, historie, samfunn og utvikling
- Study programme
-
Social Sciences, Grades 5-10School Subjects for Physical Education and SportsTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se fagplanen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om klima, miljø, ressurs og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
- har kunnskap om nasjonal og internasjonal politikk, rettsvesen og økonomi
- har kunnskap om utviklingen i den globale verdensøkonomien og politiske, kulturelle, miljømessige og sosiale konsekvenser av denne utviklingen
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i faget
- har kunnskap om relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive og analysere livsformer og levekår i ulike deler av verden
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
- kan fremme elevenes evne til nyskapning og kreativitet i arbeidet med samfunnsfaglige spørsmål
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
- kan ta i bruk og veilede elever i sentrale samfunnsfaglige metoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget
Content
Se fagplanen.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
- Individuelt, skriftlig arbeid knyttet til et studie av et land eller en region.
- Digital presentasjon i gruppe knyttet til arbeidet med USA.
Assessment
Individuell digital mappe. Studentene leverer tre arbeider til samlet vurdering i en digital mappe. Arbeidene kan ta utgangspunkt i arbeidskrav fra alle fire emnene. Krav til og vurderingskriterier for den digitale mappen gjøres kjent ved starten av studieåret.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Den digitale vurderingsmappen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.