Programplaner og emneplaner - Student
G5RLE3150 Religious and Cultural Studies, Religion and Didactics Course description
- Course name in Norwegian
- Kultur- og religionsforståelse, med religion og fagdidaktikk
- Study programme
-
Religion, Philosophies of Life and Ethics 1, Grade 5-10Religion, Philosophies of Life and Ethics for Teachers, Grades 5-10School Subjects for Physical Education and SportsTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet skal gi grunnleggende kultur- og religionsforståelse. Emnet omfatter de religiøse tradisjonene jødedom, kristendom og islam og deres grunnleggende ideer og praksiser. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk tilnærming til fagstoffet og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning. Emnet innbefatter også fagdidaktikk med fokus på historiske perspektiver og grunnleggende prinsipper, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i forhold til mangfold og inkludering.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskaper om barnevernstjenestens oppgaver, rammebetingelser og sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner med vekt på sosionomers yrkesutøvelse i barnevernet. Studentene skal kjenne til faglige metoder, profesjonell utøvelse og etiske problemstillinger i de ulike fasene av en barnevernssak. Studentene skal få i innsikt i ulike former for maktutøvelse og forståelse for barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.;
Content
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over;72 timer.;Besvarelsen skal være på 8-10 sider.;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.;Eksamen tar utgangspunkt i et kasus som publiseres;én uke før første eksamensdag. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.;
Teaching and learning methods
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.;;
Course requirements
Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen. Dette kravet er begrunnet i studiets vektlegging av studentmedvirkning, samarbeidslæring, dialog og diskusjoner. Viktig læring skjer i samhandling med andre, blant annet gjennom å høre og forholde seg til andres kunnskaper og erfaringer og gjennom å måtte resonnere og forklare for andre, en avgjørende kompetanse for kommende-RLE lærere. Uten studentenes tilstedeværelse faller læring av en slik kompetanse bort, både for den enkelte student og for læringsfellesskapet. I spesielle tilfeller kan det etter søknad gjøres unntak fra deler av disse kravene, eventuelt stilles krav om tilsvarende aktiviteter.
Muligheten for å gjøre kompensatoriske aktiviteter når fraværet overstiger 20 %, gjelder fram til 40 % fravær fra undervisningen på hvert emne. Dersom fraværet overskrider 40 % av undervisningen på de respektive emnene, har studenten ikke oppfylt kravene for å gå opp til eksamen og må ta emnet på nytt. Dette gjelder uavhengig av årsaken til fraværet.
- Deltakelse i to fagdidaktiske verksteder: fortellingsverksted og digitale læremidler i RLE-undervisningen.
- Individuell veiledning i forbindelse med fordypningsoppgaven.
- Deltakelse på ekskursjon til Den norske kirke, synagoge og moské. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonen er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver om lag én A4-side fra besøket.
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap;
Studentene:;
- kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling.;
- har kunnskap om barnevernets organisering.;;
- har kunnskap om saksbehandling og utforming av tiltak etter lov om barneverntjenester.;
- har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser og oppfølging av tiltak.;
- har kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner i barnevernet.;
- har kunnskap om hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet.;
- har bred kunnskap om omsorgskompetanse, ulike former for omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn.;
- har kunnskap om hvordan bidra til medvirkning, ikke-diskriminering og likeverdige tjenester for utsatte barn og familier.;
;
Ferdigheter;
Studentene:;
- kan anvende faglig kunnskap og samhandle med barn og unge om temaer som berører deres hverdagsliv.;
- kan anvende faglig kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter.;;
- kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge.;
- kan anvende faglig kunnskap for å iverksette og følge opp tiltak i regi av barneverntjenesten.;
- kan utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak.;;
- kan tilegne seg ny kunnskap og forskning i tråd kunnskapsbasert praksis.;;
;
Generell kompetanse;
Studentene:;;
- kan anvende skjønn og dømmekraft i barnevernssaker.;
- har innsikt i ulike former for maktutøvelse og barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.;;
- har innsikt i etiske problemstillinger og etiske dilemma i møte mellom barn, foreldre og barneverntjenesten.;
- kan reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner.;
Permitted exam materials and equipment
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.;;
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Oppgaven bedømmes av en intern og en ekstern sensor.