EPN-V2

G5RLE3150 Religious and Cultural Studies, Religion and Didactics Course description

Course name in Norwegian
Kultur- og religionsforståelse, med religion og fagdidaktikk
Study programme
Religion, Philosophies of Life and Ethics 1, Grade 5-10
Religion, Philosophies of Life and Ethics for Teachers, Grades 5-10
School Subjects for Physical Education and Sports
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Eksamen gjennomføres i slutten av vårsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager. Omfang om lag 1500 ord (inkl. programmeringskode).

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler tillatt.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • grunnleggende kultur- og religionsforståelse
  • religionshistorie og religionsvitenskapelig tenkemåte
  • grunnskolefagets historie i hovedtrekk; begrunnelse, innhold og formål
  • religions- og livssynsmangfoldet i grunnskolen
  • jødedom, kristendom og islam: grunnleggende trosinnhold og oppfatninger, praksis, etikk og estetiske uttrykk
  • jødedom, kristendom og islam: innhold og betydning av religiøse seremonier og høytider, kunnskap om hellige rom
  • jødedom, kristendom og islam: ulike forståelser av gud/det guddommelige og ulike forståelser av forholdet mellom tradisjonene
  • jødedom, kristendom og islam: hellige teksters hovedinnhold, historiske bakgrunn og sentrale fortellinger
  • kristendommens historie fram til og med reformasjonen
  • sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i forhold til de aktuelle trinnene

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre en inkluderende undervisning som gir rom for ulike perspektiver på religion og livssyn
  • planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
  • sette seg inn i unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
  • samtale med unge om forhold som oppstår i forbindelse med vanskelige livssituasjoner
  • bruke sentrale arbeidsmåter med vekt på dialog, utforskning, sammenlikning og kritisk og analytisk arbeid i undervisning og læring
  • samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
  • gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elevar med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
  • legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisningen
  • kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
  • reflektere kritisk over innholdet i faget, over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
  • bruke internett og digitale læremidler på ein kritisk og pedagogisk måte i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i den flerkulturelle skolen

Content

Se fagplanen.

Teaching and learning methods

Eksamen vurderes av en intern sensor og en ekstern sensor.

Course requirements

Se programplanen.

Assessment

Eksamen består av en individuell, faglig fordypningsoppgave. Omfang: ca. 5000 ord. Studenten velger tema for oppgaven i samråd med faglærer. Temaet skal være knyttet til et av de faglige områdene på emne 1. Oppgaven skal også inneholde et fagdidaktisk perspektiv. Det er et arbeidskrav å motta individuell veiledning.

Dersom en student har fått karakteren F ved ordinær eksamen, skal det ved ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven. Dersom en student ikke leverer ved ordinær eksamen på grunn av sykdom (sykmelding kreves), skal oppgaven ferdigstilles til ny/utsatt eksamen. Ved ønske om forbedring av oppgaven, må ny oppgave leveres.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Oppgaven bedømmes av en intern og en ekstern sensor.