Programplaner og emneplaner - Student
SYK2900 Folkehelse i et globalt perspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health in a Global Perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet får du mulighet til å fordype deg i helsefremming og sykdomsforebygging i et globalt perspektiv. Dette inkluderer sykepleiefaglige utfordringer til utsatte og marginaliserte grupper og barn og unge sine oppvekstmiljø i ulike kulturer. Emnet omfatter helseforvaltning hvor internasjonale føringer i FNs bærekraftsmål og Verdens helseorganisasjon (WHO) er sentrale. Videre vil fordyping i forhold som påvirker sykdom og helse i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå vektlegges. Emnet gjennomføres på utveksling i regi av OsloMet. Innholdet og gjennomføringen avhenger derfor av forholdene i det landet du gjennomfører dette emnet.
For å kunne delta i emnet må du søke om å bli tildelt plass på utveksling i 4. semester.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet og ytterligere krav knyttet til utveksling.
Alle studenter ved OsloMet som tar praksis, prosjekt-, eller bacheloroppgave i land i det globale sør (Afrika, Latin-Amerika og Asia) må gjennomføre feltforberedende kurs før avreise.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan reflektere over globale sykdom- og helseutfordringer og FNs bærekraftsmål
- kan diskutere kulturelle, sosiale og historiske perspektiver som former helseforståelse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan reflektere over hvordan komplementerende og alternativ medisin påvirker utøvelse av sykepleie i landet du er i
- kjenner til lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten i landet du er i
- kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø og
- kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
- kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
- kan forklare hvordan pasienter og pårørende sin helsekompetanse har betydning for helse og livsstil
Ferdigheter
Studenten
- kan utøve sykepleie i et flerkulturelt og tverrfaglig perspektiv
- kan tilpasse sin kommunikasjon i en ny kulturell kontekst
- kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
- kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering i landet du er i
- kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid og livsstilsendringer
- kan beskrive og diskutere bærekraftsmålene og målenes betydning for folkehelsen
- kan reflektere over urfolks status og rettigheter relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
- kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelige metoder for å planlegge og gjennomføre et prosjekt i helsefremmende og forebyggende arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger innenfor folkehelse i et globalt perspektiv
- har forståelse for hvordan mennesker uttrykker sin kultur, hvordan kultur virker inn på deres valg og gjøremål i dagliglivet og vurderer dette i sin utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over sin egen forforståelse og holdninger i møte med mennesker
- har forståelse for betydningen av internasjonalt samarbeid i forskning og fagutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer innebærer praksis- og teoretiske studier over minimum 12 uker veiledet av praksisveileder(e) i landet man er i sammen med praksislærer fra OsloMet. Videre vil studentene ha selvstudier og det benyttes digitale læringsressurser, veiledningsgrupper og gruppearbeid. Innholdet i emnet vil variere med praksisstedenes virksomhet . Hvordan praksisperioden gjennomføres vil variere fra land til land, og konkretiseres i en individuell læringsavtale som undertegnes før avreise.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse i praksisstudier på 90 %. Timeantall spesifiseres i den individuelle læringsavtalen og kan variere mellom praksisstedene.
- Tre individuelle skriftlige oppgaver med bruk av utvalgte læringsutbytter. Omfang 1000 ord (+/- 10 %). Innlevering etter avtale med praksislærer. Vurderingen er godkjent/ikke godkjent med tre mulige forsøk.
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen som skrives i gruppe på 2 til 4. Eksamensperioden løper i hele emnet med innlevering i praksisperiodens siste uke. Omfang 3000 ord (+/-10 %).
Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
- 20 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP2200 Folkehelsearbeid, 20 stp.
- Overlapp med undervisningsopplegget INTER1200