EPN

INTER1100 INTERACT1 Den samme ungen - ulike arenaer Emneplan

Engelsk emnenavn
INTERACT1 The Same Child - Different Arenas
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid / Bachelorstudium i barnevern - deltid / Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

INTER1100 «Den samme ungen – ulike arenaer» inngår i en større satsing ved OsloMet - storbyuniversitetet, der målet er å møte samfunnets behov for bedre samordning av tjenester rettet mot barn og unge, bedre samhandling mellom profesjonsutøvere og bedre samarbeid mellom barn/unge og profesjonsutøverne. INTER1100, «Den samme ungen - ulike arenaer», gir en felles faglig plattform for alle involverte studenter.

INTER1100 handler om velferdsstaten som ramme om barn og unges utvikling, læring og oppvekst i et samfunn preget av kulturelt og sosialt mangfold, barn/unges hverdagsliv og sosiale deltakelse, barn/unges rettigheter samt utforskende samtaler og observasjoner med barn/unge. INTER1100 henter kunnskap og kompetanse fra og samarbeider med internasjonale fagmiljøer.

INTER1100 utgjør den første modulen som inngår i INTERACT-satsingen. Det enkelte studieprogrammet innarbeider modulen på hensiktsmessig måte i sine program/emneplaner. Alle skal markere tydelig hvor i studiet INTER1100 inngår, slik at det er identifiserbart for berørte parter. Tentativ samlet arbeidsbelastning for INTER1100 inklusive selvstudier er ca 40 timer (1 uke) for den enkelte student.

Deler av arbeidet gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper.

Læringsutbytte

Etter gjennomført INTER1100 har studentene følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • en generell forståelse av barndom og av barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale og/eller direkte observasjon av ban/ungdom

Generell kompetanse

Studenten har

  • en begynnende forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres

Arbeids- og undervisningsformer

I INTER1100 Den samme ungen – ulike arenaer inngår to seminardager, digitale læringsressurser og samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Canvas brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Faglærere legger ut forelesninger, faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, og studentene får tilgang til informasjon, pensum og caser i Canvas.

Studenten forventes å sette seg inn i den digitale ressursportalen for INTER1100 i forkant av de to seminardagene. 

Studenten skal gjennomføre en samtale eller en observasjon med et barn og skrive et referat fra samtalen eller en observasjonsrapport etter gitte kriterier.  

Studentene blir delt inn i tverrprofesjonelle grupper på 8 - 10 studenter. Gruppesamlingene omfatter 3x2 timer. Gruppene blir tildelt en veileder som rekrutteres fra vitenskapelig ansatte, masterstudenter fra aktuelle fagmiljøer ved universitetet samt representanter fra praksisfeltet.

Universitetet legger til rette for at studentene bruker Canvas i gruppesamarbeidet. Dersom en student ikke har møtt på hele eller deler av seminar eller gruppearbeid, må det kompenseres etter gitte føringer.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

Deltakelse i seminar over to dager

  • Følgende arbeid gjennomført i tverrprofesjonell gruppe på 8 - 10 studenter med tentativt 3 x 2 timers møter:

  • Individuelt gjennomført samtale eller observasjon med et barn med skriftlige notater utformet etter gitte kriterier

    • Alle gruppemedlemmene skal presentere sine skriftlige notater for hverandre og velge et felles tema basert på empirien så vel som på teorier og begreper fra pensumlitteraturen.

    • Sammen utarbeider gruppa en presentasjon som skal deles digitalt på angitt plattform.

    • Gruppebesvarelsen skal være elektronisk signert av alle medlemmene i gruppen.