EPN-V2

HETEK4100 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science, Ethics and Research Methods
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omfatter grunnleggende vitenskapsteoretiske aspekter og metoder som benyttes i planlegging, utførelse og formidling av forskningsprosjekter generelt. Det fokuseres dessuten på spesielle problemstillinger knyttet til helsevitenskapelig og medisinsk forskning, forskningsetikk og aktuell lovgivning.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi eller Masterstudium i farmasi.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte betydningen av de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være
    • kan vurdere sentrale metodologiske tilnærminger til epidemiologisk og helsevitenskapelig forskning
    • kan drøfte innhold og betydning av internasjonale konvensjoner og grunnlagsdokumenter som er relevante for helsevitenskapelig forskning og forskningsetikk
    • kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning og både spesialisert og generell forskningsformidling
    • kan vurdere muligheter for innovasjon og entreprenørskap i helsevitenskapelig forsknin

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan beskrive og drøfte nyere hovedretninger i vitenskapsteori
    • kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging
    • kan reflektere over og drøfte rettigheter og plikter som gjelder forskerrollen og prosjektledelse
    • kan identifisere relevante metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning og metodeutvikling
    • kan drøfte aktuelle forskningsetiske problemstillinger i helsevitenskapelig forskning
    • kan anvende, drøfte og referere til lover og retningslinjer om forskningsetikk og medisinsk og helsevitenskapelig forskning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kritisk vurdere kvalitet og relevans i vitenskapelige artikler
    • kan sammenfatte, presentere og formidle helsevitenskapelig kunnskap
    • kan identifisere relevante studiedesign i planlegging av forskningsprosjekter
    • kan arbeide kunnskapsbasert på eget fagområde og bidra i tverrfaglige forskningsprosjekter
    • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for avtaler, registreringer og godkjenninger
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, men suppleres med seminarer på campus i løpet av emnet.

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver, selvstudier samt fordypnings- og refleksjonsoppgaver på seminar med relevante problemstillinger. I seminarene inngår muntlige fremlegg, der studentene får tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på sitt gruppearbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Muntlig fremlegg i gruppe på 3-4 studenter

    Dersom undervisningen går på engelsk, må fremlegget holdes på engelsk.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager i gruppe på 3-4 studenter, inntil 3500 ord.

    Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    • 10 stp overlapp med MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode
    • 10 stp overlapp med MABIO4000 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode