Programplaner og emneplaner - Student
DAVE3705 Matematikk 4000 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 4000
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - byggBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i byggBachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemiBachelorstudium i ingeniørfag - maskinEnkeltemner TKD, Bachelor, Ingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Profesjonstemaer
Veiledet praksis i andre studieår forbereder studentene ytterligere på å bli grunnskolelærere for 1. - 7. trinn. Studentene har dette året 15 studiepoeng pedagogikk og elevkunnskap, 15 studiepoeng matematikk og i tillegg 30 studiepoeng i et valgt fag (kroppsøving, kunst og håndverk, musikk, naturfag eller engelsk). Praksisopplæringen vil derfor ha fokus på studentenes fag og hvordan det arbeides med disse fagene på barnetrinnet.
For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet, inneholder praksisopplæringen i andre studieår følgende profesjonstemaer:
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning.
- Elevforutsetninger.
- Kulturelt og språklig mangfold.
- Elevrelasjoner og klasseledelse.
- Profesjonsetikk.
Hovedområde for samarbeid med fagene i emne 2 (andre studieår):
- Språklig og kulturelt mangfold.
- Elevens grunnleggende ferdigheter.
- Begynneropplæring.
Anbefalte forkunnskaper
Matematikk 1000 og Matematikk 2000 (alle studieprogram), men er uavhengig av Matematikk 3000 og kan derfor tas i 4. semester hvis studieporteføljen for øvrig gir rom for dette.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare begrepene analytisk funksjon, ordinært, singulært og regulært singulært punkt
- anvende rekker i løsning av differensiallikninger
- definere Laplacetransformen til en funksjon og utlede de grunnleggende egenskaper ved denne transformen
- gjøre rede for hva som kjennetegner Fourierrekker og vite hvordan de kan brukes for å løse ordinære og partielle differensiallikninger
- kjenne til eksempler på elliptiske, parabolske og hyperbolske partielle differensiallikninger og løsningsmetoder av disse.
Ferdigheter
Studentene kan:
- løse høyere ordens lineære differensiallikninger med konstante koeffisienter
- benytte potensrekker og Frobeniusrekker for å løse 2. ordens lineære differensiallikninger med variable koeffisienter
- anvende Laplacetransformasjon på løsning av inhomogene lineære differensiallikninger som modellerer svingende systemer
- bestemme Fourier sinusrekken og Fourier cosinusrekken til symmetrisk utvidete ikkeperiodiske funksjoner
- løse grenseverdiproblemer knyttet til partielle differensiallikninger på lukkede områder ved separasjon av variable.
Generell kompetanse
Studenten:
- har tilegnet seg gode ferdigheter i å løse ordinære og partielle differensiallikninger
Innhold
Ordinære differensiallikninger med variable koeffisienter.
Laplacetransformer
Fourierrekker
Partielle differensiallikninger
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 2 oppgaver (gruppearbeid)
- 1 individuell prøve (uten bruk av hjelpemidler)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer
Eksamensresultat kan påklages.
Vurdering og eksamen
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven, samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Ivar Johannesen