EPN-V2

BALS3200 Økonomi, samfunn og offentlig politikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Economy, Society, and Public Policy
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Enkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om fagdidaktikk i begynneropplæringen i egne skolefag
  • har inngående kunnskap om praktisk-estetiske arbeidsmåter som egner seg i begynneropplæring
  • har inngående kunnskap om utforskende arbeidsmetoder i begynneropplæringen
  • har inngående kunnskap om kroppslig læring i ulike miljøer i begynneropplæringen
  • har inngående kunnskap om hvordan skolen kan stimulere elevenes kreativitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan på selvstendig måte legge til rette for elevaktiviteter som stimulerer til læring på ulike læringsarenaer
  • kan reflektere over og vurdere kritisk ulike arbeidsmåter som brukes i begynneropplæringen
  • kan stimulere til kreative og utforskende arbeidsmåter i sine skolefag og på tvers av fag
  • kan tilpasse lærerrollen sin til ulike arbeidsmåter i begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke sin kunnskap til å se begynneropplæring i et helhetlig perspektiv i alle fag
  • kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap bidra til å drøfte og videreutvikle god begynneropplæring i sine fag og på tvers av fag
  • kan gi faglig tilbakemelding på høyt nivå til medstudenter

Forkunnskapskrav

Se fagplanen.

Læringsutbytte

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Gruppevis muntlig seminarinnlegg der studentene skal demonstrere og argumentere teoretisk for en praktisk tilnærming i ett eller flere undervisningsfag, i et begynneropplæringsperspektiv. Tidsramme 20 minutter. Studentene skal gi hverandre muntlig teoribasert respons på innleggene, og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminarene.
  • Studentene skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere en prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
  • Studentene skal individuelt eller i gruppe på inntil tre skrive en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10%.

Arbeids- og undervisningsformer

Hovedstammen i undervisningen er forelesninger og gjennomgang av øvingsoppgaver i plenum. I tillegg organiseres et par seminarer, samt en frivillig innleveringsoppgave som rettes. Faglærer setter av treffetider der studentene kan søke avklaring på faglige spørsmål og diskutere studieteknikk. I emnet utgis en samling med øvingsoppgaver som er å regne som en del av pensum, i tillegg til læreboklitteraturen. Samfunnsøkonomisk analyse er et krevende emne, der gjennomføringen forutsetter at studenten har en høy grad av egeninnsats med lærebøker og øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler til den forberedte delen, ingen hjelpemidler til andre halvdel av eksaminasjonen.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt:

Enkel kalkulator (se reglement).

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala fra A til F.

Sensorordning

To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Emneansvarlig

  • begynneropplæringsperspektiver i ulike fag og på tvers av fag på småskoletrinnet
  • begynneropplæring som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk-estetiske og utforskende perspektiver
  • kritisk refleksjon rundt og argumentasjon ved bruk av vitenskapelige tekster i et begynneropplæringsperspektiv