Droppe til innhold

Nyheter

Studentparlamentet beste tips til studenter som er hjemme

Studentparlamentet beste tips til studenter som er hjemme

Lurer du på hvordan du kan ha det best mulig nå når du må være hjemme? Studentparlamentet har noen gode råd til rutiner, digital livs- og studieteknikk og avkobling.

Studentparlamentet ved OsloMet gir deg sine beste tips til hvordan du kan ha det bra nå som du må være hjemme.

Rutiner

Rutiner er svært viktig, lag en arbeidsplan eller ha kollokvier på Skype for å bli motivert til skolearbeid. Finn ut når du jobber best. Noen er morgenmennesker, andre jobber best på ettermiddag-kveld. Ingen jobber best et helt døgn, så prioriter tiden din og jobb når utbytte er best.

  • Stå opp og legg deg til vanlig tid.

  • Lag kalender

  • Følg med på informasjon som blir gitt på student.oslomet.no, din student e-post og følg med på nyhetsoppdateringer av og til. 

  • Spis regelmessig og ordentlig mat. Sett inn tid til lunsjpauser og husk 5 om dagen.

  • Sett inn pauser og avbrekk der du gjør noe annet enn å sitte ned foran datamaskinen.

Digital livs- og studieteknikk

1. Digitale løsninger for studier

  • Les tips fra OsloMet om å studere hjemmefra digitalt

  • Løs oppgaver og les pensum. Lærerne vil legge ut flere oppgaver du kan øve på.

  • Benytt hjemme-kollokvier:

    • Lag planer sammen for hva dere skal ha lest

    • Diskuter pensum sammen neste dag

    • Følg planen og les pensum til neste kollokviemøte

    • Lag konkurranser og konkurrer med andre

  • Flere undervisere arbeider med å få til undervisning digitalt, følg med i Canvas.

  • Vi oppfordrer tillitsvalgte til å ha kontakt med emneansvarlig for god kommunikasjonsflyt.

  • Hvis du har det vanskelig eller ting begynner å føles ekstra tungt; ta kontakt med SiO helse eller en av nødtelefonene som er satt opp.

2. Digitale løsninger for et sosialt liv

Mange studenter er ensomme, mange får ikke sett familiemedlemmer og venner gjennom denne tiden. Ta vare på hverandre!

Tips:

  • Ta en kaffe, drikk te eller nyt noen brus over for eksempel: Skype, Discord, Teams, Facetime, Canvas eller mail.

  • Plukk opp telefonen og ring en venn!

  • Ikke i karantene? Møt opp for en gå- eller løpetur med noen faste venner. Bare hold god avstand og husk kun 1-2 personer av gangen.

Sett deg realistiske krav. Godta at du ikke kan få til alt, man kan ikke alltid være perfekt og det er greit å prioritere det du trenger for å ivareta din egen psykiske helse! Husk at vi er alene sammen.

Avkobling

1. Trening

Oppretthold et fysisk aktivitetsnivå! Mange treningskjeder og fagfolk har lagt opp til treningsprogrammer man kan gjøre i hjemmet. Her er noen tips:

Og som alltid; drikk nok vann! – Visste du at om kroppen mister 1% vann mister du samtidig 10% yteevne?

2. Kultur

Når man studerer hjemme er det lurt med hyppige pauser og avkobling og det finnes mye annet å gjøre enn å trene. Her er noen tips:

 

chatbot-portlet