Praksisguide for Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning - Student

Praksisguide for Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning

Praksisguide for Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning

Denne praksisguiden gjelder for bachelorstudium i tegnspråk. Det forventes at alle studenter som skal ut i praksis, setter seg inn i innholdet her.

  • Innledning

    Veiledet praksis er en viktig del av bachelorstudiet i tegnspråk ved OsloMet – storbyuniversitetet (OsloMet). Ifølge Universitets- og høgskolerådet (UHR 2018) betraktes praksisopplæringen som en likeverdig læringsarena på linje med utdanningsinstitusjonene.  

    Denne guiden gir informasjon om hvordan praksis gjennomføres ved Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning (IST), slik at de involverte aktørene lettere kan bidra til å kvalitetssikre denne delen av studiet. Sammen med studiets retningslinjer er guiden hovedverktøyet for studenter, praksissteder, praksisveiledere, faglærere og praksisadministrasjonen. Det forventes at alle studenter og praksisveiledere leser og setter seg inn i innholdet i både retningslinjene og denne praksisguiden.  

    Mer utdypende informasjon om hver praksisperiode finnes under, i avsnitt 3. Praksis viser her til perioder der tolkestudentene følger tolker ved Navs tolketjenester eller andre institusjoner som formidler tolketjenester, eller eventuelt frilanstolker med tilstrekkelig oppdragsmengde. Studentene i tegnspråkdidaktikk blir utplassert på hos en virksomhet som tilbyr tegnspråkopplæring for voksne innlærere – fortrinnsvis Signo eller Statped. Noen praksisperioder kan også gjennomføres ved deltakelse på relevante arrangementer eller opplegg med oppfølging av faglærere fra OsloMet.  

    Praksis i bachelorstudiet i tegnspråk skal være veiledet, vurdert og variert. Før studiestart første studieår, velger studentene studieretning; tolking eller tegnspråkdidaktikk. På studieretning tolking skal studentene delta på praksis i totalt 55 dager i løpet av studiet, 10 dager i andre studieår og 45 dager i tredje studieår. På studieretning tegnspråkdidaktikk skal studentene delta på praksis totalt 30 dager i løpet av studiet, 10 dager andre studieår og 20 dager tredje studieår. 

  • Formålet med praksis

    Det skal være progresjon i praksisopplæringen og sammenheng mellom undervisning og praksisopplæring. Gjennom praksisopplæringen skal studentene få konkret erfaring som forbereder dem for tegnspråklig profesjonell yrkesutøvelse, som tolk eller underviser/veileder. Praksisopplæringen skal utvikle studentenes faglige kompetanse samt deres endrings-, utviklings- og relasjonskompetanse, slik at de kan mestre mangfoldet av oppgaver de vil møte nå og i videre yrkesliv.  

    For å bygge opp studentenes kompetanse og forståelse av tolkemiljøet er det viktig at praksis er variert, og at studentene får erfaring med å jobbe på ulike steder og med ulike oppgaver. Det tas hensyn til dette ved fordelingen av praksisplasser, og studentene bør være på forskjellige steder i andre og tredje studieår. 

    Studieretning tolking

    Formålet med praksisopplæringen på studieretning tolking, i henhold til programplanen, er at studentene skal tilegne seg profesjonell tolkekompetanse gjennom gradvis innføring i sentrale sider ved profesjonen. Gjennom tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksisplasser og veiledere utvikles studentenes profesjonsidentitet.  

    Studentene i studieretning tolk må være forberedt på å prøve seg på alle tolkemetoder som har vært gjennomgått ved universitetet, og vise at de behersker det som forventes til hver praksisperiode. Ved utgangen av siste praksisperiode skal studentene kunne fungere omtrent som en tolk på oppdrag, dog med behov for mer øvelse og mengdetrening. 

    I tredje studieår på studieretning tolking skal studentene helst være på samme sted høst og vår. Dette vil være fordelaktig og effektivt for studenter og veiledere da studentene kan direkte fortsette sin læringsprosess fra forrige praksis, og veilederne har forhåndskunnskap rundt studentenes tidligere og nåværende progresjon.  

    Studieretning tegnspråkdidaktikk 

    Formålet med praksisopplæringen i studieretning tegnspråkdidaktikk er at studentene skal tilegne seg praktisk erfaring med å veilede og undervise voksne andrespråksinnlærere. Ved et tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksissted og veiledere utvikles studentens ferdigheter i andrespråksundervisning og -veiledning. 

  • Oversikt over praksisperiodene

    De enkelte praksisperiodene er nærmere beskrevet under og i programplanen. Eksakte datoer for de ulike praksisperiodene kan variere fra år til år, og publiseres i studiets praksiskalender. 

    I henhold til retningslinjene skal studentene være på praksisstedet minst 25 timer per uke fordelt på 5 dager i uken, og ellers følge den vanlige arbeidsrytmen på stedet. I løpet av perioden skal studentene også få 6,5 timer veiledning per uke.  

    Fordelingen av praksisperioder per semester er som følger: 

    Praksisperioder studieretning tolking

    Praksisperiode for andreårsstudenter

    Praksisperioden andre studieår består av to fulle arbeidsuker der studentene utplasseres hos eksterne praksisveiledere. I denne praksisperioden forventes det at studentene forsøker å tolke i enkelte oppdrag, dersom veilederne finner det passende.  

    Studentene skal vise at de kan ta ansvar for forberedelse før oppdrag, og de skal vise både evne og vilje til refleksjon etter oppdrag. Det kreves også at studentene viser en viss forståelse for problemstillinger relatert til tolkeprofesjonen.   

    Det forventes at studentenes fremtoning samsvarer med situasjonene de blir plassert i.  

    Det forventes at studentene har et grunnleggende tegnforråd, og at de kan utnytte tegnrommet til å plassere referenter og henvise tilbake til disse. Videre forventes det at studentene har noen grunnleggende nonmanuelle markører, som setningsgrenser. 

    Praksisperioder for tredjeårsstudenter

    I praksisperiodene i tredje studieår skal alle studentene utføre praktisk tolking under veiledning, og det forventes at studenten i større grad kan utføre tilfredsstillende tolking i egnede oppdrag. I periodene med ekstern veiledning er følgende punkter fastsatte krav, i henhold til programplanen:   

    • Studentene skal kunne utføre tolking på et grunnleggende nivå.   

    • Studentene skal beherske gode reparasjonsteknikker.    

    • Studentene skal beherske norsk tegnspråk på et adekvat nivå, og vise evne og vilje til å utvikle dette.    

    • Studentene skal beherske beskrivelses- og ledsagningsteknikker for døvblinde.    

    • Studentene skal kjenne til og beherske samarbeidsteknikker i to-tolk-system.   

    • Studentene skal kunne redegjøre for de valg de tar underveis i oppdraget, og forankre dette i teori fra fagområder som språk, kommunikasjon, yrkesetikk, tolking og oversetting.   

    Praksisperiode høst består av to fulle arbeidsuker der studentene utplasseres hos eksterne partnere.  

    Studentene skal vise at de kan ta ansvar for forberedelse før oppdrag, og de skal vise både evne og vilje til refleksjon etter oppdrag.  

    Studentene må også vise forståelse for problemstillinger relatert til tolkeprofesjonen.  

    Det forventes at studentenes fremtoning samsvarer med situasjonene de blir plassert i.  

    Det forventes at studentene forsøker å tolke i oppdrag som veilederne finner passende, og at denne tolkingen blir gjort på en tilfredsstillende måte for en student på dette nivået i studiet. 

    Eikholt-praksis består av én arbeidsuke, og arrangeres i samarbeid med andre studiesteder, eksterne døvblinde aktører og Eikholt nasjonalt ressurssenter for døvblinde. Studentgruppa jobber sammen med studenter fra andre studiesteder, med veiledere fra alle studiestedene. Den organiserte veiledningen foregår i grupper. Det legges opp til at studentene bor på Eikholt nettene mellom kvelds- og morgenøkter.  

    Studentene skal vise at de kan ta ansvar for forberedelse før oppdrag, og vise både evne og vilje til samarbeid og refleksjon omkring oppdragene.   

    Det forventes at studentene tolker, ledsager og beskriver på en tilfredsstillende måte for en student på dette nivået i studiet (med godt etablert tegnforråd, god anvendelse av tegnrommet, og tydelige nonmanuelle markører). 

    Praksisperiode vår består av fem fulle arbeidsuker der studentene utplasseres hos eksterne partnere. Dette er siste praksisperiode, og studentene skal kunne fungere omtrent på nivå med ferdig utdannede tolker. De vil også kunne bli vurdert på skrivetolking, TSS-tolking og tolking og ledsaging for døvblinde. 

    Studentene skal vise at de kan ta ansvar for forberedelse før oppdrag, og de skal vise både evne og vilje til refleksjon etter oppdrag. Studentene må også vise forståelse for problemstillinger relatert til tolkeprofesjonen.   

    Det forventes at studentenes fremtoning samsvarer med situasjonene de blir plassert i. Det forventes at studentene viser høy grad av mestring i forskjellige typer oppdrag, og studentene bør være i stand til å kunne ha noen tolkeøkter på ca. 15 minutter, som er vanlig praksis for utdannede tolker.  

    Det forventes at tolkingen blir gjort på en tilfredsstillende måte for en student på dette nivået i studiet. Det skal være mulig å behandle studentene som fungerende kolleger i de oppdragene som veileder finner passende, og det bør oppleves som minst mulig belastende for veileder å ha studentene med på oppdrag.     

    Praksisperioder studieretning tegnspråkdidaktikk

    Praksisperiode for andreårsstudenter

    Praksisopplæringen i andre studieår består av to ukers veiledet og vurdert praksis, der studentene alene eller flere sammen, blir utplassert på hos en virksomhet som tilbyr tegnspråkopplæring for voksne innlærere – fortrinnsvis Signo eller Statped. 

    Observasjon er den viktigste oppgaven til studenten i praksisperioden i andre studieår. Studenten må vise en viss forståelse for problemstillinger relatert til undervisning og veiledning av voksne innlærere av tegnspråk. Det forventes at studentens fremtoning samsvarer med situasjonene hen blir plassert i. I den siste praksisperioden i tredje studieår forventes det at studenten forsøker å undervise i enkelte oppdrag som veilederne finner passende.  

    • Det forventes at studentens fremtoning samsvarer med situasjonene hen blir plassert i. 

    • I denne praksisperioden forventes det at studenten forsøker å undervise enkelte økter veilederne finner passende. 

    • Det forventes at studenten er selvstendig bruker av norsk tegnspråk, og kan bruke anvende ulike didaktiske verktøy/prinsipper i refleksjon rundt undervisning.   

    Praksisperiode for tredjeårsstudenter

    Praksisopplæringen i tredje studieår består av fire uker veiledet og vurdert praksis. I tillegg til forventningene som stilles i andre studieår, vil det i tredje studieår forventes at studenten i større, og økende grad, kan og vil gå inn som underviser og veileder, og planlegge og gjennomføre tilfredsstillende undervisning i situasjoner som veileder finner passende. Følgende punkter skal beherskes tilfredsstillende: 

    • Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i norsk tegnspråk. 

    • Skal kunne reflektere og gjøre rede for undervisningens hva, hvordan og hvorfor. 

    • Studentene skal kunne planlegge undervisning med tanke på mål, innhold (ut fra tegnspråkfagets særegenheter), læringsaktiviteter, deltakernes læreforutsetninger og rammefaktorer og vurdering 

    • Reflektere rundt og gi innspill til undervisningspraksis, og utvikle gode undervisningsaktiviteter. 

    • Studentene skal vise at de kan ta ansvar for læringsledelse, herunder kunne vise at de kan motivere og aktivisere deltakerne, konkretisere og variere oppgaver, og gi individuelle tilpasninger 

    • Studentene skal kunne samarbeide med kollegaer som også underviser eller veileder i og på tegnspråk 

  • Rollefordeling og forventninger

    Praksisopplæringen i både andre og tredje studieår skal gi studentene erfaring med å takle en tolks/undervisers/veileders arbeidshverdag med både forberedelse og gjennomføring av oppgaver. Det er viktig at det legges til rette for at studentene får tilegnet seg og bearbeidet sine egne erfaringer på veien til å utvikle en profesjonell identitet.   

    OsloMets rolle i praksis

    OsloMet har ansvaret for å gi både studenter og praksissteder/praksisveiledere gode rammer for gjennomføringen av praksis.   

    OsloMet sikrer at praksisperioden gjennomføres i tråd med studiets forskrift, nasjonale retningslinjer, programplaner og emneplaner.   

    Hver student vil få oppnevnt en faglærer fra OsloMet som skal følge opp studenten i praksisperioden. Oppfølgingen kan skje ved besøk på praksisstedet, via nettbaserte løsninger eller per telefon.   

    I praksisperioden skal OsloMets faglærere og praksisadministrasjon være tilgjengelige for praksisstedene. Dette er særlig viktig i tilfeller der en student står i fare for ikke å bestå praksis (se punkt 6.3. under). 

    Praksisveilederens rolle

    Gjennom observasjon av og dialog med praksisveileder får studentene muligheten til å skaffe seg et godt grunnlag for bedre å kunne gjennomføre tolke-/undervisnings-oppgaver på egen hånd. Det kreves at praksisveileder er utdannet og praktiserende, og at praksisveileder skal være til stede når studentene gjennomfører de ulike oppgavene.    

    Praksisveilederne og praksisstedene har et spesielt ansvar for å legge til rette for studentenes praksisopplæring i samarbeid med studentene selv. En praksisveileder kan ha én eller flere studenter i samme praksisperiode. 

    Praksisveilederne skal veilede studentene ved å involvere dem i forskjellige oppgaver og ved å gi konstruktive tilbakemeldinger. Veilederens rolle innebærer også å utfordre studentene til å være proaktive i observasjonen eller gjennomføringen av oppgaver. Målet er at studentene skal kunne reflektere over sine egne erfaringer og handlinger. Dette krever at veiledningen skjer i form av både før- og etterveiledning når studentene deltar på oppdrag. Praksisveilederen har også hovedansvaret for vurderingen av studentene, som er nærmere beskrevet i punkt 6. 

    Forventninger til studentene

    Studentene som følger bachelorstudium i tegnspråk, skal gjennomføre og bestå alle studieretningens praksisperioder før de kan gå opp til eksamen i emne TEGN3140, Tegnspråktolking. Praksisperiodene har progresjonskrav og skal gjennomføres i en bestemt rekkefølge (se kapittel 3 «Oversikt over praksisperiodene»). Praksis består både av observasjon og aktiv deltakelse, og det forventes at studentene forholder seg til følgende krav:

    • Læringsmålskjemaet skal være levert til praksisstedet senest en uke før praksisperiodens start, med faglærer i kopi.   

    • Det forventes gjennomgående profesjonell oppførsel. Studentene skal vise at de kan håndtere forskjellige situasjoner og ikke bryte med gitte normer for ulike steder. Hvis normer likevel brytes og studenten får beskjed om dette i etterkant, bør det reflekteres godt rundt hvordan en tilsvarende situasjon kan takles bedre.   

    • Studentene for studieretning tolking skal møte i passende klær, gjerne etter avtale med praksisstedet. Hvis det ikke foreligger noen spesiell avtale, brukes formelle, mørke klær.   

    • Studentene skal komme tidsnok til praksisstedet og alle avtalte oppdrag, og må gi tydelig beskjed hvis de på en eller annen måte blir forhindret eller forsinket.  

    • Studentene skal vise tydelig initiativ til å forberede seg til oppdrag.  

    • Studentene må gi tydelig beskjed hvis de er spesielt slitne, nervøse eller på annen måte preget slik at det påvirker evnen til å tolke eller undervise. Det er også studentenes ansvar å si ifra hvis de opplever at noe er vanskelig eller ubehagelig i forbindelse med utføring av arbeidsoppgaver.   

    • Studentene skal være åpne for veiledning og tilbakemeldinger, og selv bidra med aktiv refleksjon. Dersom en student synes det er vanskelig å reflektere med én gang, og det er mulig å gjøre tilpasninger, er det studentens ansvar å be om at det tas hensyn til dette.   

    Klage på praksisopplæringen

    Dersom en student ønsker å klage på et praksissted eller en praksislærer, er det viktig at dette gjøres så snart som mulig etter at en situasjon har oppstått. Det er ønskelig å prøve å løse eventuelle utfordringer på praksisstedet i første omgang, men praksisadministrasjonen kan bistå ved behov. På fakultetets nettsider om praksis, finnes mer informasjon om retningslinjene for å klage på praksisopplæringen.   

    Reisevei i praksis og reisestøtte til studenter

    Alle studenter på studiet må regne med reisevei på opp til 1,5 time til praksisstedet. Det må også påregnes reise til og fra oppdrag. I noen tilfeller vil enkelte studenter kunne få tildelt praksissted med mer enn 1,5 times reisevei, men det vil da kunne gis støtte til opphold nærmere praksisstedet. 

    Det kan også søkes om refusjon av ekstra reiseutgifter knyttet til praksis. Dette er nærmere beskrevet i retningslinjene for praksisopplæring i bachelorstudium i tegnspråk. 

  • Gjennomføring av praksis

    Observasjon

    Observasjon og refleksjon er avgjørende for at studentene skal få best mulig utbytte av praksis, og vil vektlegges i alle praksisperiodene. Det er ønskelig at studentene får observere ulike typer tolkeoppdrag/undervisning, slik at de kan lære å planlegge for og tilpasse seg ulike målgrupper og situasjoner. 

    Det er viktig at observasjonen tilpasses den enkelte student. Student og veileder skal diskutere aktuelle observasjonstema, for eksempel kommunikasjon, miljø, metoder og tverrfaglig samarbeid. Det kan gjerne legges opp til å fokusere på og diskutere observasjonene i veiledningssammenheng. 

    Veiledning

    Praksisveiledningen er direkte knyttet til en students praksis. Målet er å utvikle studentenes praktisk-teoretiske kompetanse gjennom samtaler der refleksjon rundt praksis står sentralt. Det er særlig viktig at veileder og student i starten av en praksisperiode avklarer hvilke forventninger de har til hverandre og til den læringsaktiviteten som skal utføres i praksisperioden. 

    Refleksjon rundt erfaringene som gjøres i praksis, skal bidra til at studenten får innsikt i og ny forståelse av rolle som profesjonsutøver. Det er derfor viktig at studenten får satt ord på egne og andres erfaringer gjennom dialog med praksisveileder og andre deltakere i praksisfellesskapet.  

    Det forutsettes at veiledningsstrategiene tilpasses den aktuelle situasjonen. Studentene skal lære av det de ser, og det de selv gjennomfører (erfaringslæring). De skal lære å ta selvstendige valg ut fra den enkelte situasjon.  

    I andre tilfeller er det selve praksisfellesskapet som fremtrer som læringsarena. Dette er en form for modellæring der praksisfellesskapet utgjør «modellen», og der studenten gradvis finner sin plass.  

    Ulike tilnærminger til veiledning kan være gjensidig utfyllende. Gjennom observasjon, etterligning og refleksjon over erfaringer, og gjennom kommunikasjon med praksisveileder, medstudenter og andre deltakere i praksisfellesskapet, kan studenten bli kjent med praksisstedets egenart, følge sin egen faglige og personlige utvikling og gradvis bli trygg og kompetent profesjonsutøver. 

  • Vurdering av praksis

    Vurderingskriterier og progresjonskrav

    Vurderingen av studentenes praksisarbeid gjøres fortløpende på bakgrunn av gitte vurderingskriterier. Praksisveilederen har hovedansvaret for vurderingen, men faglærer ved OsloMet kan bidra ved behov. 

    Vurderingen skal bekrefte om studenten mestrer arbeidet som forventet på det aktuelle tidspunktet, og må sees i sammenheng med hvor studenten befinner seg i utdanningsløpet. I tillegg til det som forventes av studentene for hver praksisperiode (som beskrevet i denne guiden), oppgis følgende generelle kriterier i programplanen:  

    Studieretning tolking 

    • Studentene skal vise evne og vilje til å samarbeide med kolleger og tolkebrukere, og møte disse med vennlig respekt og høflighet.  

    • Studentene skal vise evne og vilje til å reflektere over ulike sider ved en tolket kommunikasjonssituasjon.  

    • Studentene skal vise evne og vilje til å arbeide aktivt med egne ferdigheter i og utenfor den tiden de tilbringer på praksisstedet.  

    • Studentene skal vise evne og vilje til å forberede seg til de oppdragene de er med på, enten de skal observere eller tolke selv.  

    • Studentene skal delta aktivt i faglige diskusjoner.  

    • Studentene skal møte til avtalt tid.  

    • Studentene skal ha god forståelse av norsk tegnspråk, norsk tale- og skriftspråk, og vise evne og vilje til å stadig utvikle språkferdighetene. 

    Studieretning tegnspråkdidaktikk 

    • Studentene skal vise evne og vilje til å samarbeide med kolleger og deltakere på tegnspråkkurs, og møte disse med vennlig respekt og høflighet. 

    • Studentene skal vise evne og vilje til å reflektere over ulike sider ved en undervisningssituasjon med voksne innlærere av tegnspråk 

    • Studentene skal vise evne og vilje til å arbeide aktivt med egne ferdigheter i og utenfor den tiden de tilbringer på praksisstedet. 

    • Studentene skal vise evne og vilje til å forberede seg til undervisningen, enten de skal observere eller instruere selv. 

    • Studentene skal delta aktivt i faglige diskusjoner. 

    • Studentene skal møte til avtalt tid. 

    • Studentene skal ha god forståelse av norsk tegnspråk, undervisningsformer og andrespråksdidaktikk, og vise evne og vilje til å stadig utvikle språkferdighetene. 

    Praksisveileder skal skrive en vurderingsrapport basert på kriteriene over. På grunnlag av denne vurderes praksisperioden til «bestått» eller «ikke bestått».  

    Hver praksisperiode har en egen tilhørende emnekode, og emnet registreres som bestått ved OsloMet når sensor (faglærer) har vurdert perioden i sin helhet til bestått. Praksisopplæringen i andre studieår må være bestått før studenten kan fortsette i tredje studieår. Praksisperiode TEGP3101 må være bestått før studenten kan ta praksisperiode TEGP3102. Alle praksisperiodene må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emnet TEGN3140 Tegnspråktolking. 

    Vurderingsrapport

    Det skal benyttes egen mal for vurderingsrapporten, som ligger tilgjengelig på studiets nettsider for praksisinformasjon (pkt.4 Informasjon for praksissteder og praksisveiledere). Siste dag i praksisperioden skal praksisveileder og student gjennomgå og signere vurderingsskjemaet. Ved bestått praksis har studenten ansvaret for å laste opp signert vurderingsrapporten i Inspera. Dersom praksis ikke er bestått, skal praksisveileder sende skjemaet direkte til praksisadministrasjonen, sammen med annen relevant dokumentasjon.  

    Når det gjelder praksis som gjennomføres ved deltakelse på et arrangement eller ved andre spesialordninger, er det ansvarlig faglærer ved OsloMet som fungerer som praksisveileder og som signerer vurderingsrapporten etter endt praksisperiode. Studenten har ansvaret for å laste opp signert vurderingsrapport i Inspera. 

    Hvis en student ikke møter til avtalt praksisopplæring, eller på andre måter opptrer uforenlig med forventningene til profesjonsutøvelse i praksisperioden, skal praksisveileder varsle praksisadministrasjonen umiddelbart, og ikke vente til vurderingsrapporten skrives. 

    Midtveisvurdering og varsel om fare for ikke bestått praksis

    Midtveis i hver praksisperiode skal praksisveileder og student sammen gjennomføre en vurdering av praksisforløpet så langt, og studenten skal få relevante tilbakemeldinger.  

    Dersom det er tvil om studenten vil bestå praksisperioden, skal det i henhold til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet §5-2 gis skriftlig varsel om dette senest midtveis i perioden. Eget skjema for varsel om fare for ikke bestått praksis fylles ut og signeres av både veileder og student, før veileder leverer skjemaet uten ugrunnet opphold i eget nettskjema. Skjemaet er tilgjengelig på studiets nettsider for praksisinformasjon (pkt.4 Informasjon for praksissteder og praksisveiledere). 

    Ved varsel om fare for ikke bestått praksis er det viktig at praksisveileder fører dokumentasjon over hvilken veiledning som har funnet sted, og hva som gjøres for å følge opp studenten videre. Dersom endelig karakter blir «ikke bestått», vil praksisadministrasjonen be veileder om å sende inn all relevant dokumentasjon, inkludert en oversikt over veiledningen som er gitt til studenten.   

    Varsel om fare for ikke bestått praksis skal også beskrive hva studenten må jobbe med for likevel å kunne bestå. Det vil fortsatt være mulig å bestå praksisperioden etter et varsel om fare for ikke bestått praksis, dersom praksisveileder mener at studenten har gjort nødvendige endringer og oppnådd tilstrekkelig forbedring i henhold til veileders kommentarer i varselet. 

    I henhold til forskriften kan en student også få karakteren «ikke bestått» selv om varsel ikke er gitt innen fristen, dersom studenten viser «handling eller atferd som utvilsomt gir grunnlag for ikke å bestå praksisstudiet». 

    Ikke bestått praksis

    En student får karakteren «ikke bestått» i praksisopplæringen dersom innsatsen i praksis ligger klart i underkant av hva som kan forventes ut fra faglige kvalitetskrav eller andre krav. Hvis studenten viser synlige mangler i ett eller flere av kriterieområdene, eller på andre måter opptrer uforenlig med yrket, kan ikke praksisperioden vurderes til bestått.  

    En praksisperiode kan også få karakteren «ikke bestått» på bakgrunn av for høyt fravær eller fravær som ikke er godkjent. Nærmere informasjon om dette finnes i studiets retningslinjer. 

    Dersom praksisveileder er i tvil om kriteriene for å bestå praksis, kan fagansvarlig ved OsloMet kontaktes for innspill og hjelp til vurderingen.  

    Dersom en student får karakteren «ikke bestått» etter en faglig vurdering, skal saken fremmes for et praksisutvalg, jf. forskriftens § 8-3. Praksisutvalget skal ivareta studentens rettigheter og forsikre seg om at prosedyrene beskrevet i forskriften er fulgt. Praksisutvalget avgjør deretter om karakteren «ikke bestått» skal stadfestes eller annulleres.  

    En eventuell klage på praksiskarakter kan bare gjelde formelle feil. 

  • Nyttige lenker og dokumenter

    All informasjon om praksis, inkludert lenker til skjemaer og andre dokumenter, legges på studiets nettside for praksis. Praksisadministrasjonen sørger for at informasjonen på nettsiden er oppdatert. 

    For studiets faglige innhold, vises det til programplanen. 

  • Retningslinjer for gjennomføring av pedagogisk praksis

    Studiets retningslinjer for praksis gir utfyllende informasjon, blant annet om regler for tilstedeværelse og fravær i praksisperioden, politiattest, taushetsplikt, reisevei og refusjoner.  

    Det foregår en kontinuerlig skikkethetsvurdering i alle deler av studiet, også i praksisperiodene. Tvilsmelding kan leveres av praksisveileder, faglærere ved OsloMet, studenter og administrativt personale. For mer informasjon, se OsloMets nettside om skikkethet

    Gjeldende retningslinjer og praksisguide skal gjøres tilgjengelig på studiets nettsider for praksis. Det forutsettes at alle studenter og praksisveiledere er kjent med retningslinjene, praksisguiden og annen relevant dokumentasjon på nettsidene. 

  • Kontaktinformasjon

    Administrative henvendelser (inkludert spørsmål om utplasseringer og lønn) rettes til fakultetets praksisadministrasjon på praksis-lui@oslomet.no 

    Faglige henvendelser rettes til studentens fagansvarlige ved OsloMet.