Ofte stilte spørsmål | Studiestart - Student

Statisk artikkel

Ofte stilte spørsmål ved studiestart

Er du ny student på OsloMet? Her kan du finne svar på mye av det nye studenter lurer på.
  • Når er studiestart?

    Søk opp studiet ditt fra forsiden av student.oslomet.no for å finne ut hvor og når du møter til første studiedag. 
    Les mer om studiestart ved OsloMet.

  • Må jeg møte første studiedag?

    Det er obligatorisk oppmøte første studiedag for de fleste nye studenter. Sjekk din studiestartside for å finne ut om det gjelder deg.

    Kan du ikke møte første studiedag? Ved noen studier kan du søke om utsatt studiestart. For å finne ut om du kan og hvordan du søker må du søke opp studiet ditt fra forsiden på student.oslomet.no.

  • Hvor og når skal jeg møte første dag?

    Hvor og når du skal møte finner du i timeplanen til ditt studium. Søk opp studiet ditt fra forsiden på student.oslomet.no. Trykk så på timeplan for å se oppmøtetid og sted.

  • Jeg har behov for tilrettelegging på studiet. Hva gjør jeg?

    Det er mulig å søke om blant annet tilrettelegging av studiehverdagen og om å få tilrettelagt eksamen. Les mer om muligheter for tilrettelegging som student på OsloMet.

  • Det står at jeg skal ha digital undervisning. Hvordan gjør jeg meg klar til det?

    • Noen studenter skal ha digital undervisning i løpet av semesteret. I timeplanen din ser du om du skal møte opp fysisk eller om du skal ha digital undervisning.   
    • Installer og gjør deg kjent med Zoom så fort du har fått en aktiv IT-konto. Les mer om hvordan vi bruker Zoom på OsloMet.
  • Jeg får ikke logget inn på Canvas/Min side/Studentweb osv.

    • Du kan ikke logge inn noe sted før du har aktivert IT-kontoen din. E-post med informasjon om dette får du senest uken før studiestart. Det kan ta opptil 24 timer etter du har aktivert bruker-kontoen før du har tilgang til alle systemer. 
    • Husk at når du logger inn første gang på OsloMets systemer, må du skrive inn din fulle OsloMet-e-postadresse som brukernavn. Brukernavnet ditt er en kombinasjon av tall og bokstaver +@oslomet.no.
    • Tilgang til emner i Canvas får du først når du har semesterregistrert deg.
  • Jeg ser ikke emnene mine i Canvas

    Du må ha semesterregistrert deg for å se alle emnene dine i Canvas. Hvis det er mange i klassen din som ikke kommer inn på et emne, kan det hende at faglærer fortsatt gjør klart emnet. Ta gjerne kontakt via kontaktskjema.

  • Jeg mangler fag eller har ingenting i timeplanen.

    For en del studier må du være oppmeldt i grupper og klasser for å se din personlige timeplan når du logger deg inn. Oppmelding i grupper og klasser kan skje tett opp mot studiestart. Du må semesterregistrere deg for å se dine emner i timeplanen.

  • Når får jeg tilsendt e-post med informasjon om aktivering av IT-konto for tilgang til systemer?

    • Du får en e-post med informasjon om aktivering av IT-konto i løpet av ukene før studiestart.  Etter at du har fått dette kan du aktivere bruker-kontoen din (tilgang.sikt.no) og logge inn på verktøy du trenger som student. Det kan ta opptil 24 timer etter du har aktivert brukerkontoen før du kan logge inn.
    • Husk at når du logger inn første gang på OsloMet sine systemer, må du skrive inn din fulle OsloMet-e-postadresse som brukernavn.
  • Hvor kan jeg se timeplan og pensumlister?

  • Politiattest. Trenger jeg det og hvordan skaffer jeg det?

    Se om ditt studium krever politiattest og les hvordan du søker om politiattest. Det vil også stå informasjon om politiattest og andre krav for ditt studium når du søker det opp fra forsiden på student.oslomet.no.

  • Jeg finner ikke studiet mitt når jeg skal søke studielån fra Lånekassen.

    Når du skal søke om studielån må du velge hvilket studium du skal gå på. Men ikke alle studier står spesifikt nevnt på lista og du må derfor velge det fagområdet som ligger ditt studium nærmest. På sidene til Lånekassen kan du se hva du kan gjøre hvis du ikke finner utdanningen din.

  • Når får jeg utbetalt studielån fra Lånekassen?

    Lånekassen må blant annet bekrefte at du har semesterregistrert deg og betalt semesteravgift. Det kan ta noen dager fra du har gjort det til det er registrert hos dem.

  • Hva trenger jeg av PC-utstyr og programvare?

    Alle studenter på OsloMet må ha egen bærbar PC. Du får Office 365 med Word, PowerPoint, Excel, skylagring, e-post og mange andre verktøy gratis av OsloMet. Alt dette finner du på Min side for studenter.

  • Kan jeg møte opp ved studiestart og få en studieplass hvis noen andre ikke dukker opp?

    Nei, tilbud om studieplass sendes ut gjennom din nettsøknad på Samordna Opptak, eller Søknadsweb for master og videreutdanninger. Vi følger alltid venteliste dersom det blir aktuelt å sende ut nye studietilbud, også etter studiestart.

  • Hvor lenge er det mulig å få tilbud om studieplass?

    Dersom det blir ledige studieplasser vil vi sende ut nye tilbud om studieplass til søkere som har takket ja til å stå på venteliste. De fleste tilbudene om studieplass vil bli sendt ut like før og normalt inntil en uke etter studiestart for det aktuelle studiet.

  • Jeg har spørsmål om venteliste, ledige studieplasser, reservering av studieplass eller spørsmål om min søknad

    Ta kontakt med opptak@oslomet.no for spørsmål om din egen søknad (husk søkernummer!).

  • Jeg er allerede student ved OsloMet, hvor finner jeg informasjon om min studiestart?

    Logg deg inn på Min Side for studenter og finn informasjon om din semesterstart i din timeplan, eller søk opp ditt studium fra forsiden og velg dine emner i timeplanen.