Droppe til innhold

IT-konto og passord

Din IT-konto gir tilgang til OsloMet's tjenester og systemer. Les mer om brukernavn, passord og PIN-kode.

Innhold

IT-konto | Brukernavn Passord | PIN-kode | E-post, lagring, trådløst nett og tilgang utenfra

IT-konto

Når du starter studiene får du en egen IT-konto som gir deg tilgang til e-post, Canvas, Studentweb, alle datamaskiner på universitetet, trådløst nettverk og tilgang til en rekke verktøy og tjenester på OsloMet.

Ny student?

Husk å aktivere IT-kontoen for å få tilgang:

  1. Ved førstegangsinnlogging: Bruk PIN-kode (4 siffer) som passord når du skal aktivere brukerkonto.
  2. Lag deretter eget passord.

Innloggingsproblemer

  • Husk alltid liten s foran studentnummeret. Ditt brukernavn er: s+studentnummer, eks. s123456.
  • Glemt passord? Bytt selv på bitadmin.oslomet.no
  • Dersom du ikke har betalt semesteravgift innen fristen, stenges IT-kontoen din. Ta kontakt med IT-servicedesk (se kontaktboks) snarest dersom du mistenker at dette har skjedd.

Innlogging etter endt studie?

Passord

Passordet ditt er det samme for alle systemene du bruker ved OsloMet, som for eksempel e-post, Canvas eller Studentweb.

Glemt passordet?

Du kan få tilsendt nytt midlertidig passord via SMS.

Du må oppdatere/endre et norsk telefonnummer i Studentweb før du bestiller nytt passord.

Hvis du ikke har et norsk mobilnummer, kan du ikke bruke tjenesten. Kontakt IT-servicedesk for å få nytt passord.

Oppdatér mobilnummer i Studentweb

  • Logg inn på Studentweb med fødselsnummer (11 siffer) og PIN-kode (4 siffer).
  • Legg til riktig norsk mobilnummer under "Min profil".

Bytte passord?

Brukernavn

Brukernavnet ditt bruker du når du skal logge inn på alle systemene ved OsloMet (e-post, Canvas, Studentweb, OsloMet-datamaskin e.l.).

  • Brukernavnet er det samme som studentnummeret ditt og har følgende format: s+6 siffer, f.eks. s123456.
    Har du null foran, fjerner du det.
  • Du finner også brukernavnet/studentnummeret på forsiden av studentkortet ditt.

PIN-kode

PIN-koden brukes ved aktivering av IT-kontoen din på OsloMet. Utover dette benyttes PIN-koden til:

  1. Bruk PIN-koden med studentkortet for å få tilgang til bygg og rom.
  2. Bruk PIN-koden for å logge inn på Studentweb sammen med fødselsnummer (hvis du ikke kan logge inn med brukernavn og passord eller Feide-innlogging)

Ny student og mangler PIN-kode?

PIN-koden får du tilsendt på e-post ca. en uke før studiestart.

Hvis du ikke har fått den tilsendt ved studiestart ta kontakt med IT-servicedesk (se kontaktboks).

Glemt PIN-koden?

Du kan få tilsendt PIN-koden til din private e-postadresse fra innloggingssiden på Studentweb.

  • Velg: Fødselsnummer og PIN
  • Fyll inn ditt norske fødselsnummer (11 siffer)
  • Klikk deretter: "Få tilsendt PIN-koden med e-post".

Hvis du ikke har riktig e-postadresse registrert, får du den ikke tilsendt. Da har du kun ett valg:

Dersom du verken har passord, PIN-kode, riktig mobilnummer eller e-postadresse registrert, kan du ikke logge inn på Studentweb. Ta kontakt med IT-servicedesk  for hjelp (se kontaktboks).

Endre PIN-koden?

Du kan selv endre PIN-koden i Studentweb.

E-post, lagring, trådløst nett og tilgang utenfra

Kontakt IT-servicedesk

Trenger du hjelp med veiledningen? Kontakt IT-servicedesk!


chatbot-portlet