Brukerkonto og passord | Semesterstart - Student

IT-konto og passord

IT-konto og passord

Din IT-konto gir tilgang til OsloMet sine tjenester og systemer. På denne siden finner du informasjon om brukernavn, passord og PIN-kode.
  • Brukernavn og passord

    Brukernavn

    Brukernavnet ditt bruker du når du skal logge inn på alle systemene ved OsloMet (e-post, Canvas, Studentweb, OsloMet-datamaskin e.l.).

    • Brukernavnet er det samme som studentnummeret ditt og har følgende format: s+6 siffer, f.eks. s123456.
    • Har du null foran, fjerner du det.
    • Du finner også brukernavnet/studentnummeret på forsiden av studentkortet ditt.

    Passord

    Passordet ditt er det samme for alle systemene du bruker ved OsloMet, som for eksempel e-post, Canvas eller Studentweb.

    Glemt passordet?

    Gå til tilgang.sikt.no for å få tilsendt nytt midlertidig passord på SMS.

    • Passordet bør være unikt. Ikke bruk passordet ditt flere steder.

    Bytte passord?

    Oppdater mobilnummer i Studentweb

    • Logg inn på Studentweb med fødselsnummer (11 siffer) og PIN-kode (4 siffer)
    • Legg til mobilnummer under "Min profil"

    Krav og anbefalinger til passord

    • Passordet skal ha minst 16 tegn. Bruk vanlige ord mellomrom og setninger som er lette å huske.
  • Aktivere IT-konto

    Ny student?

    Når du starter studiene får du en egen IT-konto som gir deg tilgang til e-post, Canvas, Studentweb, alle datamaskiner på universitetet, trådløst nettverk og tilgang til en rekke verktøy og tjenester på OsloMet. IT-kontoen må aktiveres før du får tilgang til tjenester og systemer.

    Du mottar e-post og sms med aktiveringsinformasjon cirka en uke før studiestart. Benytt denne informasjonen til å aktivere IT-kontoen din.

    Aktiveringen består av fem enkle steg:

    1. Gå til tilgang.sikt.no - Velg "Aktivere brukerkonto"
    2. Aktiver med ID-porten
    3. Godkjenn OsloMets sikkerhetsinstruks
    4. Lag ditt eget personliige passord, benytt minimum 16 tegn
    5. Aktiver tofaktorautentisering
  • Tofaktorautentisering

    Aktivere tofaktorautentisering

    Du må selv aktivere tofaktorautentisering gjennom appen Microsoft Authenticator før du får tilgang til alle OsloMets systemer og tjenester. 

    Fått ny mobil?

    Har du mistet mobilen eller kjøpt ny, eller har du problemer med bruk av Microsoft Authenticator-appen? Nullstill appen din på tofaktor.oslomet.no

  • PIN-kode

    Glemt PIN-koden?

    Du kan få tilsendt PIN-koden til din private e-postadresse fra innloggingssiden på Studentweb.

    1. Velg: Fødselsnummer og PIN
    2. Fyll inn ditt norske fødselsnummer (11 siffer)
    3. Klikk deretter: "Få tilsendt PIN-koden med e-post"

    Kontakt infosenteret på fakultetet ditt ved problemer.

    Endre PIN-koden?

    Du kan selv endre PIN-koden på tilgang.sikt.no/oslomet.

    Hva bruker jeg PIN-kode til?

    PIN-koden bruker du som adgangskode på studentkortet for å få tilgang til bygg og rom.

    PIN-koden kan også brukes til innlogging på Studentweb sammen med fødselsnummer -hvis du ikke kan logge inn med brukernavn og passord eller Feide-innlogging.

    PIN-koden består av fire siffer. Du får tilsendt PIN-koden på e-post ca. en uke før studiestart.

    Ny student og mangler PIN-kode?

    PIN-koden sendes ut til deg per e-post en uke før semesteret starter. Hvis du ikke har fått den tilsendt ved studiestart ta kontakt med IT-servicedesk (se kontaktboks).

  • Innloggingsproblemer eller spørsmål om e-post, sikkerhet og lagring?

    Innloggingsproblemer

    • Husk alltid liten s foran studentnummeret. Ditt brukernavn er: s+studentnummer, eks. s123456.
    • Glemt passord? Bytt selv på tilgang.sikt.no
    • Dersom du ikke har betalt semesteravgift innen fristen, stenges IT-kontoen din. Ta kontakt med IT-servicedesk (se kontaktboks) snarest dersom du mistenker at dette har skjedd.

    Innlogging etter endt studie?

    • IT-kontoen din (e-post, tilganger, studentkort m.m.) blir sperret  30 dager etter at studiene dine er registrert som avsluttet. 
    • Du mister tilgangen til Canvas dagen etter at studieretten er satt til en ikke-aktiv status.

    E-post 

    Du finner student-e-posten din under verktøy når du har logget deg inn på student.oslomet.no eller via Outlook i Microsoft Office 365

    Lagring

    Alle studenter ved OsloMet har tilgang til lagring i OneDrive. Les mer om lagring ved OsloMet.

    Sikkerhet

    Husk å installere oppdateringer til programvare, apper og utstyr du benytter til studiene så raskt som mulig, slik at du forhindrer utnyttelse av eventuelle sikkerhetshull.

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk

Problemer med IT? Spør oss!

Telefon :
67 23 55 55
E-post :
Sted/Adresse :
P48 (1. etasje)
Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08-18:30 (fredag 31. mars til kl. 15:00)
Campus Kjeller:
Hverdager 09-16:00 (fredag til 15:00)

Torsdag 1. juni: IT-servicedesk stenger kl. 15:00.