Brukerkonto og passord | Semesterstart - Student

IT-konto og passord

IT-konto og passord

Din IT-konto gir tilgang til OsloMet sine tjenester og systemer. På denne siden finner du informasjon om brukernavn, passord og PIN-kode.
  • IT-konto

    Når du starter studiene får du en egen IT-konto som gir deg tilgang til e-post, Canvas, Studentweb, alle datamaskiner på universitetet, trådløst nettverk og tilgang til en rekke verktøy og tjenester på OsloMet.

    Sikkerhet

    Husk å installere oppdateringer til programvare, apper og utstyr du benytter til studiene så så raskt som mulig, slik at du forhindrer utnyttelse av eventuelle sikkerhetshull.

    Ny student?

    Husk å aktivere IT-kontoen for å få tilgang:

    1. Ved førstegangsinnlogging: Bruk midlertidig aktiveringspassord.
    2. Lag deretter ditt eget passord.

    Innloggingsproblemer

    • Husk alltid liten s foran studentnummeret. Ditt brukernavn er: s+studentnummer, eks. s123456.
    • Glemt passord? Bytt selv på passord.oslomet.no
    • Dersom du ikke har betalt semesteravgift innen fristen, stenges IT-kontoen din. Ta kontakt med IT-servicedesk (se kontaktboks) snarest dersom du mistenker at dette har skjedd.

    Innlogging etter endt studie?

  • Brukernavn og passord

    Brukernavn

    Brukernavnet ditt bruker du når du skal logge inn på alle systemene ved OsloMet (e-post, Canvas, Studentweb, OsloMet-datamaskin e.l.).

    • Brukernavnet er det samme som studentnummeret ditt og har følgende format: s+6 siffer, f.eks. s123456.
    • Har du null foran, fjerner du det.
    • Du finner også brukernavnet/studentnummeret på forsiden av studentkortet ditt.

    Passord

    Passordet ditt er det samme for alle systemene du bruker ved OsloMet, som for eksempel e-post, Canvas eller Studentweb.

    Krav og anbefalinger til passord

    • Passordet skal ha minst 16 tegn. Bruk vanlige ord mellomrom og setninger som er lette å huske. Bruk gjerne dialektord, slang, feilstavede ord og lignende.
    • Passordet bør være unikt. Ikke bruk passordet ditt flere steder.

    Glemt passordet?

    Gå til passord.oslomet.no for å få tilsendt nytt midlertidig passord på SMS.

    • Du må ha registrert et mobilnummer i Studentweb før du bestiller nytt passord.
    • Hvis du ikke har et  mobilnummer, kan du ikke bruke tjenesten. Kontakt IT-servicedesk for å få nytt passord.

    Oppdatér mobilnummer i Studentweb

    • Logg inn på Studentweb med fødselsnummer (11 siffer) og PIN-kode (4 siffer)
    • Legg til mobilnummer under "Min profil"

    Bytte passord?

  • PIN-kode

    PIN-koden brukes til:

    1. Som adgangskode på studentkortet for å få tilgang til bygg og rom.
    2. For innlogging på Studentweb sammen med fødselsnummer -hvis du ikke kan logge inn med brukernavn og passord eller Feide-innlogging.

    Ny student og mangler PIN-kode?

    PIN-koden får du tilsendt på e-post ca. en uke før studiestart.

    Hvis du ikke har fått den tilsendt ved studiestart ta kontakt med IT-servicedesk (se kontaktboks).

    Glemt PIN-koden?

    Du kan få tilsendt PIN-koden til din private e-postadresse fra innloggingssiden på Studentweb.

    1. Velg: Fødselsnummer og PIN
    2. Fyll inn ditt norske fødselsnummer (11 siffer)
    3. Klikk deretter: "Få tilsendt PIN-koden med e-post"

    Kontakt IT-servicedesk om du har problemer.

    Endre PIN-koden?

    Du kan selv endre PIN-koden i Studentweb.

  • E-post, lagring, trådløst nett og tilgang utenfra

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk

Problemer med IT? Spør oss!

Telefon :
67 23 55 55
E-post :
Sted/Adresse :
Pilestredet: P48 (1. etasje), Kjeller: 2. etasje (ved hovedtrappen)
Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08:00-15:45 (fredag til 15:00)
Skranke P48:
Hverdager 08:00-18:30 (fredag til 17:00)