IT-konto og passord
-
Brukernavn og passord
Brukernavn
Brukernavnet ditt bruker du når du skal logge inn på alle systemene ved OsloMet (e-post, Canvas, Studentweb, OsloMet-datamaskin e.l.).
- Brukernavnet kommer i formatet "abcde1234" fra og med våren 2023. Studenter som startet før dette har brukernavn i formatet "s123456".
- Du kan finne brukernavnet ditt ved å logge inn på tilgang.sikt.no med ID-porten og velge "Min konto".
Passord
Passordet ditt er det samme for alle systemene du bruker ved OsloMet, som for eksempel e-post, Canvas eller Studentweb.
Glemt passordet?
Gå til tilgang.sikt.no for å få tilsendt nytt midlertidig passord på SMS.
- Passordet bør være unikt. Ikke bruk passordet ditt flere steder.
Bytte passord?
- Bytt passord på "Min konto" på tilgang.sikt.no
Krav og anbefalinger til passord
- Passordet skal ha minst 16 tegn. Bruk vanlige ord mellomrom og setninger som er lette å huske
-
Aktivere IT-konto
Ny student?
Når du starter studiene får du en egen IT-konto som gir deg tilgang til e-post, Canvas, Studentweb, alle datamaskiner på universitetet, trådløst nettverk og tilgang til en rekke verktøy og tjenester på OsloMet. IT-kontoen må aktiveres før du får tilgang til tjenester og systemer.
Sørg for at OsloMet har registrert ditt mobilnummer og din personlige e-postadresse. Denne informasjonen oppgir du når du søker om studieplass.
Du mottar e-post med aktiveringsinformasjon cirka en uke før studiestart. Benytt denne informasjonen til å aktivere IT-kontoen din. NB! Fra du aktiverer IT-kontoen og frem til du har tilgang til alle systemer og tjenester, kan det ta opptil 24 timer.
Aktiveringen består av fem enkle steg:
- Gå til tilgang.sikt.no - Velg "Aktivere brukerkonto"
- Aktiver med ID-porten
- Godkjenn OsloMets sikkerhetsinstruks
- Lag ditt eget personlige passord, benytt minimum 16 tegn
- Aktiver tofaktorautentisering
-
Tofaktorautentisering
Aktivere tofaktorautentisering
Du må selv aktivere tofaktorautentisering gjennom appen Microsoft Authenticator før du får tilgang til alle OsloMets systemer og tjenester.
Fått ny mobil?
Har du mistet mobilen eller kjøpt ny, eller har du problemer med bruk av Microsoft Authenticator-appen? Nullstill appen din på tofaktor.oslomet.no.
-
PIN-kode
Hva bruker jeg PIN-kode til?
PIN-koden bruker du som adgangskode på studentkortet for å få tilgang til bygg og rom.
Lag eller endre PIN-koden din
Du kan selv lage og endre PIN-koden på tilgang.sikt.no/oslomet.
-
Har du spørsmål om e-post, sikkerhet og lagring?
Innlogging etter endt studium?
- IT-kontoen din (e-post, tilganger, studentkort m.m.) blir sperret 30 dager etter at studiene dine er registrert som avsluttet. Dette får du 3 varsler om før sperring.
- Husk at du får tilgang til alle resultatene dine via Vitnemålsportalen. Logg inn med ID-porten (vitnemålsportalen.no).
E-post
Du finner student-e-posten din under verktøy når du har logget deg inn på student.oslomet.no eller via Outlook i Microsoft Office 365
Lagring
Alle studenter ved OsloMet har tilgang til lagring i OneDrive. Les mer om lagring ved OsloMet.
Sikkerhet
Husk å installere oppdateringer til programvare, apper og utstyr du benytter til studiene så raskt som mulig, slik at du forhindrer utnyttelse av eventuelle sikkerhetshull.