Programplaner og emneplaner - Student
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse Programplan
- Engelsk programnavn
- Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 180 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Bachelorstudiet i psykologi med vekt på atferdsanalyse er en 3-årig utdanning (180 studiepoeng). Fullført studium kvalifiserer til bachelorgrad i psykologi med vekt på atferdsanalyse (Bachelor in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis).
Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet- storbyuniversitetet. Det er ikke fastsatt nasjonal rammeplan.
Bachelorgraden er godkjent av The Association for Behavior Analysis International (ABAI), som er den internasjonale organisasjonen for forsking i og anvendelse av atferdsanalyse.
Utdanningen fyller også kravene til prekvalifisering for sertifisering gjennom The Board Certified Behavior Analyst® (BCBA®) som Board Certified Assistant Behavior Analysts (BCaBAs).
Det generelle målet med studiet er gi studenten grunnleggende kompetanse innen psykologi og atferdsanalyse slik at denne er i stand til å analysere atferd og tilrettelegge miljøet rundt individer for å fremme og opprettholde ønsketatferdsendring.
Studentene må lære seg et presist begrepsapparat, lese relevant forskningslitteratur og delta aktivt i diskusjoner i det atferdsanalytiske miljøet for å oppnå denne kompetansen.
Gjennom slike aktiviteter vil studentene også få solid kunnskap om de etiske og faglige standardene i fagfeltet.
Institutt for atferdsvitenskap har et solid fagmiljø med tilknytning til en naturvitenskaplig tradisjon og en evidensbasert tilnærming til læring. Instituttet har også gjennom denne faglige profilen et betydelig nasjonalt og internasjonalt samarbeids- og forskningsnettverk. I tillegg til en selvstendig bachelorgrad innen psykologi, kan dette studie inngå i et fullstendig utdanningsløp fra bachelor- via master- til ph.d.-grad innen atferdsanalyse.
Relevans for videre utdanning
En bachelorgrad i psykologi med vekt på atferdsanalyse er et godt utgangspunkt for videre studier som for eksempel i masterprogram i psykologi eller atferdsvitenskap/atferdsanalyse. Psykologi og atferdsanalyse vil også være egnet i kombinasjon med en rekke andre fag, som pedagogikk, helsefag, økonomi, ledelse og personaladministrasjon, samt andre samfunnsfag*.
*Ved opptak til videre studier gjelder den enkelte utdanningsinstitusjons til enhver tid gjeldende opptakskrav.
Relevans for arbeidsliv
Det er økende etterspørsel etter anvendbar kunnskap om læring og psykologi i offentlige og private virksomheter og etterspørsel etter kompetanse til å måle effekten av behandling, tiltak og andre iverksatte endringsprosesser. Studentene har etter endt studium kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen psykologi og atferdsanalyse. Disse kan anvendes i selvstendig arbeid eller i samarbeid med andre fagpersoner til organisering, planlegging og gjennomføring av endringsarbeid, med særlig fokus på endringsprosesser som innebærer tilrettelegging av miljøet. Studenten vil etter endt studie også ha ferdigheter til å ulike måter måle effekten slikt endringsarbeid.
Bachelorgraden i psykologi med vekt på atferdsanalyse har to praksisperioder på 9 uker hver hvor studentene får erfaring i selvstendig arbeid og i samarbeid med andre fagpersoner om endringsarbeid generelt og spesielt innen behandling og opplæring. Studiet fyller krav fra Helsedirektoratet om minimum 30 studiepoeng veiledet praksis i utdanningen for å kvalifisere for miljøterapeutstillinger.
Målgruppe
Studiet retter seg mot personer som ønsker en bachelorgrad innen psykologi hvor atferdsanalyse vektlegges. Bachelorgraden skal utvikle grunnleggende fagkompetanse hos studentene gjennom en utdanning gitt innenfor et atferdsvitenskapelig forsknings- og praksismiljø. Studentene vil tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som kvalifiserer for videre utdannelse på et relevant masterstudium, og for ansettelse i stillinger hvor slike kvalifikasjoner er relevante.
Opptakskrav
Opptakskrav er generell studiekompetanse, jf. Forskrift om opptak til høyere utdanning. Søkere over 25 år som ikke kan dokumentere generell studiekompetanse, kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Egne kriterier for vurdering av realkompetanse er utarbeidet.
Opptakskravet er generell studiekompetanse for studenter som ønsker å ta enkeltemner i studiet hvor forkunnskaper ikke er påkrevd. Søkere vurderes individuelt til de emnene som har forkunnskapskrav.
I forbindelse med opptak til studiet må søkere fremlegge politiattest, jfr. Forskrift om opptak til høyere utdanning.
For opptak på grunnlag av realkompetanse
Krav til alle realkompetansesøkere
- Søker må være 25 år eller eldre.
- Søker kan ikke ha generell studiekompetanse
Krav til yrkespraksis
- Søker må dokumentere minimum 5 års fulltids yrkespraksis innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor.
- I praksisen må søker ha arbeidet med pasienter, elever eller klienter. Omsorg for egne barn kan godkjennes i inntil ett år.
Fagkrav
- Norsk 112 årstimer *
- Engelsk 140 årstimer
- Matematikk 84 årstimer
*Søkere med morsmål fra land utenfor Norden - uten fullført og bestått 3-årig videregående opplæring i Norge - må dokumentere norsk 393 årstimer eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om og forståelse for hvordan menneskelig atferd påvirkes og endres i samspill med omgivelsene
- har bred kunnskap om atferdsanalytiske prinsipper og andre læringsprinsipper og hvordan disse anvendes innenfor ulike områder i samfunnet
- har kunnskap om psykologiens og atferdsanalysens historie
- kjenner til hvordan forsknings- og utviklingsarbeid pågår i fagfeltet
- kan oppdatere og videreutvikle egen kunnskap innenfor psykologi og atferdsanalyse
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende atferdsanalytiske prinsipper, inkludert å gjennomføre funksjonelle kartlegginger og tilrettelegge for ønskelig opprettholdelse og endring av atferd
- beskrive fordeler og ulemper med ulike forklaringsmodeller innen psykologi
- redegjøre for praktisk arbeid som tar i bruk ulike forklaringsmodeller innen psykologi
- finne frem til og sette seg inn i relevant faglitteratur og anvende resultater fra forskning i egen fagutøvelse
- treffe begrunnede valg for egen fagutøvelse, reflektere over denne og justere egen atferd under veiledning
- anvende ulike metoder for innsamling og analyse av data
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan skille mellom fagkunnskap og personlig overbevisning
- kan formidle forskning og anvendelse av kunnskap innen atferdsanalyse og psykologi både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innen psykologi/atferdsanalyse og gjennom dette bidra til utvikling av god, etisk praksis
- er kjent med vitenskapelige verdier som åpenhet, logisk tenkning, presisjon og etterrettelighet
- kjenner til særskilte etiske problemstillinger og juridiske retningslinjer som gjelder for psykologisk og atferdsanalytisk arbeid
- kan planlegge og gjennomføre akademisk arbeid som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe
- kjenner til forskningsfronten, nytenkning og innovasjonsprosesser innen psykologi og atferdsanalyse.
Innhold og oppbygging
Bachelorutdanning i psykologi med vekt på atferdsanalyse er et studium på 180 studiepoeng. Utdanningen organiseres på heltid over tre år/seks semestre.
Studieåret er på 40 uker, og det forventes en arbeidsinnsats på ca. 40 timer pr. uke. Dette inkluderer både timeplanlagte aktiviteter, studentenes egenaktivitet og eksamen.
Det faglige innholdet i bachelorgraden kan inndeles i fire hovedområder:
1. Vitenskapsteori og etikk
2. Temaer fra psykologi (utviklingspsykologi, sosialpsykologi, persepsjonspsykologi, kognitiv psykologi, personlighetspsykologi og anvendt psykologi)
3. Forskningsmetoder i psykologi
4. Atferdsanalyse i teori og praksis
Det vises for øvrig til beskrivelsene for hvert emne med tilhørende pensumliste.
Progresjon i studiet
Under vises hvilke emner som bygger på hverandre og i hvilken rekkefølge disse emnene må tas. Denne progresjonen er nødvendig for at kunnskap og ferdigheter som bygger på hverandre skal sys sammen til en helhetlig kompetanse.
1. Vitenskapsteori og etikk
består av emnene PSYK1110 - Vitenskapsteori og etikk (10 sp) og PSYK1220 – Generell og historisk innføring i psykologi (10 sp). Disse emnene må være bestått før bacheloroppgaven leveres.
2. Temaer fra psykologi
består av emnene PSYK1620 Organisasjon, samfunn og arbeidsliv (10 sp), PSYK1700 – Kognitiv psykologi og nevrovitenskap (10 sp), PSYK3200 – Sosialpsykologi (10 sp), PSYK3400 – Utviklingspsykologi (10 sp) og PSYK3500 Evolusjon og atferd (10 sp). Disse emnene må være bestått før bacheloroppgaven leveres.
3. Forskningsmetoder i psykologi
består av emnene PSYK2100 – Forskningsmetode 1 - Introduksjon til kvantitativ og kvalitativ metode (10 sp), PSYK2400 – Forskningsmetode 2 – N=1-design, evaluering og dokumentasjon (10 sp) og PSYK2600– Forskningsmetode 3 - Forskningsdesign og statistikk (10 sp). PSYK2100 er forkunnskapskrav for både PSYK2400 og PSYK2600 og må være bestått før disse to emnene kan gjennomføres. Alle tre emnene må være bestått før bacheloroppgaven leveres.
4. Atferdsanalyse i teori og praksis
består av emnene PSYK1420 – Atferdsanalyse 1 Generelle prinsipper i atferdsanalyse - (10 sp), PSYK2210 – Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse (15 sp), PSYK2310 – Atferdsanalyse 3 – Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse (10 sp). Disse tre emnene som må tas i angitt rekkefølge og være bestått før bacheloroppgaven leveres. I tillegg må PSYKPRA10 – Anvendt atferdsanalyse - praksisstudier (15 sp) være bestått før 3. studieår kan påbegynnes.
Øvrige progresjonskrav:
PSYKPRA10 - Bestått PSYK1420 og gjennomført/fått godkjent arbeidskrav PSYK2210
PSYKPRA2 - Bestått emnene PSYK1110, PSYK1220, PSYK1420, PSYK1620, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2210, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400 og PSYK2600
3. studieår
5. semester
Bacheloroppgave 30 SP
6. semester
Praksis 15 SP og BA-oppgave 15 SP
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene som brukes i studiet er varierte, fordi det er ønskelig at studentene gjennom studiet skal bli kjent med og prøve ut ulike arbeidsformer. Gjennom dette vil studentene kunne bli oppmerksomme på egne sterke og svake sider og bedre sine relasjonelle og profesjonelle ferdigheter. Forelesninger, interteaching, seminarer, gruppearbeid, skriftlige arbeider, øvelser i laboratorium/praktiske øvelser og praksisstudier er arbeids- og undervisningsformer som anvendes i studiet. Digital undervisning, digitale møter og andre digitale hjelpemidler benyttes som en del av studiet.
En del områder vil det ikke bli gitt forelesninger i, men det forventes at studenten tilegner seg denne kunnskapen ved selvstudium.
Studentaktive undervisningsformer vektlegges spesielt, og det anses som viktig at studentene får direkte og individuell tilbakemelding på disse aktivitetene.
Forelesninger
Forelesninger blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi en oversikt over og trekke fram hovedelementer og synliggjøre sammenhenger innenfor tema. Forelesninger vil også brukes til å gjennomgå spesielt krevende emner i pensum.
Interteaching
Interteaching innebærer at studentene leser på forhånd, diskuterer litteraturen parvis i grupper i klasserommet og deretter formulerer spørsmål til foreleser. Påfølgende forelesning fokuserer på de temaene studentene selv ønsker å få grundigere behandlet. Dette fremmer studentenes forberedelse og deltakelse i undervisningen (jf omvendt klasserom).
Seminarer
Universitetet organiserer seminarer knyttet til gitte oppgaver eller problemstillinger. Her vil studentene i tillegg til det faglige utbyttet få anledning til å utvikle sine samarbeidsferdigheter og få tilbakemelding på egen væremåte. Muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner vektlegges, og studentene får mulighet til å oppøve ferdigheter i faglig formulering. Ved disse seminarene vil faglærer være til stede for å gi tilbakemelding og veiledning.
Gruppearbeid
Arbeid med problemstillinger og oppgaver i fellesskap med andre studenter skal fremme samarbeid mellom studentene og understøtte læringen av fagstoff.
I første studieår benyttes studentassistenter som gruppeleder for organisert gruppearbeid. Studentassistentene rekrutteres fra instituttets masterprogram, kjenner studiet og arbeidsformene og er til hjelp for at nye studenter skal finne seg til rette i studiehverdagen.
Praktiske øvelser og praksisstudier
I flere av emnene inngår praktiske øvelser som en sentral læringsform. Praksisstudier skal utvikle studentenes praktiske ferdigheter, og gjennomføres innen ulike virksomheter. Forut for praksis, vil de viktigste ferdighetene bli trent på universitetet gjennom ulike praktiske øvelser. Dette for å sikre at studentene har det nødvendige teoretiske grunnlaget og et tilfredsstillende ferdighetsnivå før de anvender ferdighetene i reelle situasjoner. Særlig aktuelle praksisplasser for studiet er steder hvor læring eller annen atferdsendring fokuseres som skole, barnehage eller lignende. Se forøvrig Vurdering i praksisstudier.
Skriftlige oppgaver og bacheloroppgave
Gjennom skriftlige oppgaver og bacheloroppgaven skal studentene utarbeide problemstillinger for oppgaver som de arbeider med over tid, enten individuelt eller i samarbeid med andre. Studentene skal tilegne seg teori og opparbeide ferdigheter i kildebruk, analyse, diskusjon samt skriftlig formidling. Hovedhensikten er å utvikle evne til kritisk refleksjon, til å se fagelementer i sammenheng og utvikle dypere forståelse for et emne. Alle innleveringer skjer elektronisk, og studentene mottar individuell, skriftlig tilbakemelding på disse innleveringene.
Selvstudier
Studentene må selv ta ansvar for å tilegne seg mye av det faglige stoffet. Noen temaer inngår ikke i organisert undervisning, og det forventes at studenten tilegner seg denne kunnskapen ved selvstudium. I valg av pensum legges det vekt på å finne fram til gode lærebøker med digitale ressurser, slik at studentene selv kan teste sine kunnskaper. For noen av emnene vil universitetet ha utviklet egne digitale læringsressurser. Timeantallet til forelesninger holdes på et relativt lavt nivå, slik at studentene skal ha tid til selvstudium og selvorganisert kollokviearbeid. Kollokvier settes opp uten lærer og er et forum der man kan understøtte hverandres læring.
Internasjonalisering
Studentene oppfordres til å ta deler av utdanningen ved en av våre samarbeidsinstitusjoner i utlandet. Utvekslingsopphold gir i tillegg til faglig utbytte, tilleggskompetanse for yrkesutøvelse i et flerkulturelt samfunn. Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør også internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap stadig viktigere.
Deler av undervisningsspråket kan være engelsk. Se den enkelte emneplan.
Utdanningsprogrammets struktur og oppbygning i emner er tilrettelagt for studentutveksling både nasjonalt og internasjonalt. Dette gjelder for hele studiet, men særlig 5. og 6. semester. 5. semester inneholder bare emner fra hovedområdet temaer i psykologi. Mange utenlandske utdanningsinstitusjoner har bachelorprogram i psykologi, slik at det er mulig å finne utbyttbare emner andre steder. I tillegg er 6. semester, hvor studentene skal velge praksisstudier og skrive bachelorsoppgave, godt egnet for utenlandsstudier.
Emner i studiet som går på engelsk i tilfelle deltakelse av innreisende utvekslingsstudenter:
- PSYK1420 Atferdsanalyse 1: generelle prinsipper i atferdsanalyse
- PSYK2100 Forskningsmetode 1: Introduksjon til kvantitativ og kvalitativ metode
- PSYK2210 Atferdsanalyse 2- Anvendt atferdsanalyse
- PSYK2310 Atferds-analyse 3 - Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse.
- For utenlandske studenter vil også 6. semester kunne tilrettelegges slik at emner som utgjør til sammen 30 studiepoeng kan tilbys. Det gjelder PSYK3910 som enkelt kan tilbys på engelsk i og med at arbeidsspråket er engelsk i de ulike forsknings-/laboratoriegruppene.
Utvalgte emner fra Master i atferdsanalyse som går på engelsk i tilfelle deltakelse av innreisende utvekslingsstudenter. Relevant faglig bakgrunn og nivå vurderes og godkjennes av avdelingsleder etter individuell vurdering:
- MALK4000-403 Behavior Analysis and Radical Behaviorism
- MALKA211 Introduction to Behavior Analysis
- MALKA217 Early Intervention for Children with Pervasive Developmental Disorders
- MALKA218 Ethical Considerations in Applied Behavior Analysis
- MALKA219 Organizational Behavior Management (OBM)
- MALKA220 Behavioral Economics
- MALKA222 Clinical Behavior Analysis
Oppdatert oversikt over de universiteter og høgskoler OsloMet har samarbeidsavtaler med, finnes på universitetets hjemmesider https://student.oslomet.no/utveksling-psykologi-atferdsanalyse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Forskerlinjen er et studietilbud til masterstudenter ved Fakultet for helsevitenskap, som tilbys parallelt med og i forlengelse av masterstudiet. Forskerlinjestudenten skal gjennomføre et ordinært masterstudium, og følger i tillegg deler av en organisert forskerutdanning og utfører et eget forskningsarbeid under veiledning. Forskerlinjestudenten velger forskningsområde og forskningsmiljø utfra prosjekter som tilbys gjennom fakultetets forskningsgrupper. Arbeidet på forskerlinjen skal utvikle forskerkompetanse utover det et ordinært masterstudium gir og resultere i en forskningsoppgave som kan inngå i et senere doktorgradsarbeid. Formålet med forskerlinjen er å identifisere og utvikle forskertalenter med tanke på mulig rekruttering til ph.d.-program og videre forskerkarriere.
OsloMet er en av landets viktigste leverandører av forskningsbasert kunnskap for helse- og velferdssamfunnet. Det betyr at det er behov for å sikre god rekruttering til forskning, øke andelen som sluttfører doktorgradsløpet, redusere tiden på gjennomføring av doktorgraden og sikre bedre samspill mellom forskning og utdanning på alle utdanningsnivåer. Erfaringer fra tilbud med forskerlinje ved andre universitet viser at forskerlinje er et godt virkemiddel for å oppnå dette.
Forskerlinjen utgjør 60 studiepoeng. Disse kommer i tillegg til 120 studiepoeng på ordinært masterprogram.
Studenten blir tatt opp på forskerlinjen etter opptak på ordinært masterprogram, gjennomfører forskerlinjen parallelt med masterutdanningen og fullfører forskerlinjen ett sommer- og høstsemester etter fullført masterutdanning.
Forskerlinjestudentene følger ulike masterprogram ved fakultetet, men samles jevnlig i forskerlinjens egne emner. Forskningsprosjektet gjennomføres i tett samarbeid med en av forskningsgruppene på fakultetet. Det forventes at forskerlinjestudenten deltar i forskningsgruppens felles møter.
Relevans for arbeidsliv
Forskerlinjen er etablert for å svare på et økende behov for forskningskompetanse i helsesektoren, forvaltningen og akademia.
Relevans for videre studierUtdanningen skal forberede studentene på en fremtidig doktorgradsutdanning, og legge grunnlag for en videre forskerkarriere. En forskerlinjekandidat som senere søker opptak på et ph.d.-program vil allerede ha fullført 15 studiepoeng som vil kunne inngå i opplæringsdelen i et ph.d.-løp. I tillegg vil forskningsarbeidet som er gjort i perioden kunne inngå i et senere ph.d. arbeid. Dette innebærer en mulighet for et noe kortere ph.d.-løp, ved at man etter søknad kan få fritak for gjennomførte emner i ph.d.-programmenes opplæringsdel og få forskningsarbeidet godkjent som del av et senere ph.d.-prosjekt. Det er likevel ingen automatikk i, eller garanti for, at alle deler som inngår i forskerlinjen kan innpasses i ph.d.-studiet, det vil være opp til det aktuelle ph.d.-programmet å vurdere.
Stipend for forskerlinjestudenter
Forskerlinjeprogrammet medfører en forlenget studietid utover ordinært masterstudium med et sommer- og høstsemester. Studenter som tas opp på forskerlinjen mottar et stipend etter søknad til fakultetet, som delvis kompensasjon for tap av inntekt i henhold til forlengelse på studiet. Stipendet forutsetter at studenten følger normal progresjon og oppnår minimum karakteren C på masteroppgaven.
I tillegg tildeles driftsmidler til gjennomføring av forskerlinjeprosjektet fra fakultetet etter gitte føringer.
Vurdering og sensur
Målgruppen er studenter fra masterprogram ved Fakultet for helsevitenskap med sterk interesse for forskning, stor arbeidskapasitet og ambisjoner om senere opptak til ph.d.-program.
Øvrig informasjon
Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet, § 2 (1). Grunnlaget for opptak er påbegynt masterstudium ved et av fakultetets masterprogram.
Rekrutteringsprosess
Hver høst inviteres studenter fra aktuelle masterkull og forskere til et seminar der aktuelle forskningsprosjekter presenteres. Studenter kan da komme i kontakt med forskere og få informasjon om forskningsprosjekter som de finner interessante. Masterstudenter kan også ta kontakt med forskere på egen hånd og diskutere mulighet for prosjekt og samarbeid. Rekruttering og opptak til forskerlinjen gjennomføres etter følgende kulltilhørighet i masterstudiet:
- Masterstudenter på heltid over 2 år: Søker opptak i sitt 1. semester, svar på opptak i sitt 2. semester
- Masterstudenter på deltid over 3 år: Søker opptak i sitt 3. semester, svar på opptak i sitt 4 .semester
- Masterstudenter på deltid over 4 år: Søker opptak i sitt 5. semester, svar på opptak i sitt 6. semester.
Todelt opptaksprosess
Det gjennomføres et todelt opptak til studiet. Del 1 er basert på karaktersnitt fra bachelorstudiet. De best kvalifiserte søkerne inviteres videre til del 2 av opptaket, og utvikler søknad etter gitte kriterier sammen med en forsker ved fakultetet.
Søknaden i del 2 skal inkludere:
- Søknadsbrev med personlig motivasjon, ca. 1 side
- CV for studenten med vedlegg
- Kort prosjektskisse som redegjør for forskerlinjeprosjektet, inntil 2 sider (utarbeides i samråd med veileder)
- Veiledererklæring inklusive CV for hovedveileder
- Vurdering av etiske og personvernmessige problemstillinger i forskerlinjeprosjektet og eventuelle behov for REK- og NSD-godkjenninger.
Fakultetet kan utarbeide nærmere regler for utforming og innhold av hvert av punktene ovenfor.
Aktuelle søkere i del 2 innkalles til intervju. Intervjuene gjennomføres av en komite oppnevnt av fakultetet. Komiteen innstiller søkerne etter en samlet vurdering av søknad og intervju. Det endelige opptaket vedtas av doktorgradsutvalget ved Fakultet for helsevitenskap.
Søknadsfrister
- Søknadsfrist for første del av opptaket: 1. oktober
- Søknadsfrist for andre del av opptaket: 1. februar
Etter opptak
Det arrangeres oppstartseminar for de nye forskerlinjestudentene kort tid etter opptak.
Veiledning på forskerlinjeprosjektet
Alle forskerlinjestudenter skal ha én hovedveileder og fortrinnsvis én medveileder. Hovedveileder må ha doktorgrad og erfaring med veiledning på doktorgradsnivå, og bør fortrinnsvis være samme person som veileder masteroppgaven. Én av veilederne må ha formell tilknytning til OsloMet.