Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1700 Kognitiv psykologi og nevrovitenskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cognitive Psychology and Neuroscience
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i kognitiv psykologi og nevrovitenskap. Temeaer som omtales inkluderer oppmerksomhet, sansing, persepsjon, handling, språklige prosesser, problemløsning, tenkning, læring og hukommelse.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare grunnleggende mekanismer i det nevrobiologiske grunnlaget for atferd
- beskrive metoder for å studere sentralnervesystemet og skader i sentralnervesystemet som påvirker menneskelig adferd, kognisjon og fungering
- redegjøre for sentrale temaer innen kognitiv psykologi (for eksempel hukommelse, beslutningstaking, oppmerksomhet m.m.)
- nevne ulikheter og likheter mellom vitenskapsfilosofiske ståsteder og empirisk forskning innen fagtradisjonene atferdsanalyse, kognitiv psykologi og nevrovitenskap
Ferdigheter
Studenten kan
- beskrive og reflektere over hvordan man forklarer fenomener som involverer menneskelig tenkning og atferd innen kognitiv psykologi
Generell kompetanse
Studenten kan
- presentere og evaluere egen og andres presentasjon av relevante faglige problemstillinger innenfor kognitiv psykologi
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er seminarer, laboratorieøvelser og selvstudium. l I seminarene vil studentene gruppevis presentere fagstoff. Studentene skal selv presentere problemstillinger fra pensum, drøfte og motta tilbakemeldinger og veiledning.
Gjennom presentasjoner og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Oppmøte og tilstedeværelse gjennom emnets introduksjonsdag
- Formulering av en problemstilling og utarbeide en tentativ billedpresentasjon (f.eks. powerpoint) for presentasjon i gruppe
- Tilstedeværelse gjennom hele dagen på ca. 6 seminarer, inkludert deltakelse på 1 presentasjon i gruppe
Vurdering og eksamen
Et emne av denne typen inngår i alle datastudier av visst omfang. Dette er en type matematikk som er viktig og som anvendes innen flere datafag. Det omtales også som datamatematikk. Begreper og teknikker fra dette emnet vil kunne være med på å øke studentenes programmeringsferdigheter og forståelse av mange datafaglige problemer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen ut over opptakskrav.
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan definere og forklare innholdet i aktuelle begreper innen logikk, mengdelære, funksjoner, tallteori, matriseregning, bevisteknikk, følger og rekker, kombinatorikk, relasjoner, grafteori og boolsk algebra.
- kan gjøre rede for aktuelle formler og regneregler
Ferdigheter
Studenten:
- kan løse emnespesifikke, men også generelle og sammensatte problemer ved hjelp av teori, formler, setninger, regneregler og teknikker fra emnet
- kan bruke begreper og teknikker fra emnet i de datafagene der det er aktuelt
Generell kompetanse
Studenten:
- kan informere programmerere og andre om problemstillinger der begreper og teknikker fra diskret matematikk med fordel kan brukes
Sensorordning
Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er basert på eget arbeid med veiledning fra faglærer og/eller en studentassistent.
Emneoverlapp
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 2 - 3 obligatoriske, skriftlige oppgaver som skal løses i grupper på 2 - 4 personer. Tidsbruk pr. oppgave vil variere mellom 5 - 15 timer avhengig av deltagernes kunnskaper og faglige forutsetninger.