Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1700 Kognitiv psykologi og nevrovitenskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cognitive Psychology and Neuroscience
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i kognitiv psykologi og nevrovitenskap. Temeaer som omtales inkluderer oppmerksomhet, sansing, persepsjon, handling, språklige prosesser, problemløsning, tenkning, læring og hukommelse.
Forkunnskapskrav
---
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare grunnleggende mekanismer i det nevrobiologiske grunnlaget for atferd
- beskrive metoder for å studere sentralnervesystemet og skader i sentralnervesystemet som påvirker menneskelig adferd, kognisjon og fungering
- redegjøre for sentrale temaer innen kognitiv psykologi (for eksempel hukommelse, beslutningstaking, oppmerksomhet m.m.)
- nevne ulikheter og likheter mellom vitenskapsfilosofiske ståsteder og empirisk forskning innen fagtradisjonene atferdsanalyse, kognitiv psykologi og nevrovitenskap
Ferdigheter
Studenten kan
- beskrive og reflektere over hvordan man forklarer fenomener som involverer menneskelig tenkning og atferd innen kognitiv psykologi
Generell kompetanse
Studenten kan
- presentere og evaluere egen og andres presentasjon av relevante faglige problemstillinger innenfor kognitiv psykologi
Arbeids- og undervisningsformer
Studieretning tolking og tegnspråkdidaktikk: praksisopplæring, første studieår (felles)
Første praksisperiode (felles)
Denne praksisperioden gjennomføres vanligvis som en hel helg med observasjon og deltakelse på Døves Kulturdager. Her gis studentene ulike oppgaver som innebærer kommunikasjon på tegnspråk. Disse oppgavene gjennomgås i gruppeøkter med veileder. Formålet med praksisen er først og fremst observasjon av tegnspråklige samhandlingspraksiser, og bli seg bevisst betydningen av tegnspråklige møteplasser. Det forventes at studentens fremtoning samsvarer med situasjonene hen blir plassert i. Ved behov og individuell vurdering, kan denne praksisperioden erstattes av en oppgave. Dersom studentgruppas deltakelse ved Døves Kulturdager ikke kan gjennomføres, vil et alternativt opplegg arrangeres.
Studieretning tolking: praksisopplæring, andre studieår
Praksisopplæringen i andre studieår består av tre uker veiledet og vurdert praksis. Observasjon er den viktigste oppgaven til studenten i disse praksisukene. Studenten skal imidlertid vise at hen kan ta ansvar for forberedelse før et oppdrag, og vise god evne og vilje til refleksjon etter et oppdrag. Studenten må vise en viss forståelse for problemstillinger relatert til tolkeprofesjonen. Det forventes at studentens fremtoning samsvarer med situasjonene hen blir plassert i. I den siste praksisperioden i andre studieår forventes det at studenten kan forsøke å tolke i enkelte oppdrag som veilederne finner passende.
Praksisperioden i andre studieår består av to arbeidsuker, der studentene alene eller flere sammen, blir utplassert på en av NAVs tolketjenester, eller annet arbeidssted for tolker, eventuelt hos frilanstolker. Studenten skal vise at hen kan ta ansvar for forberedelse før et oppdrag, og vise god evne og vilje til refleksjon etter et oppdrag. Studenten må vise en viss forståelse for problemstillinger relatert til tolkeprofesjonen. Det forventes at studentens fremtoning samsvarer med situasjonene hen blir plassert i. I denne praksisperioden forventes det at studenten forsøker å tolke i enkelte oppdrag som veilederne finner passende. Det forventes at studenten har et grunnleggende tegnforråd, og kan utnytte tegnrommet til å plassere referenter, og henvise tilbake til disse. Videre forventes det at studenten har noen grunnleggende nonmanuelle markører, som setningsgrenser.
Studieretning tegnspråkdidaktikk: praksisopplæring, andre studieår
Praksisopplæringen i andre studieår består av to ukers veiledet og vurdert praksis. Observasjon er den viktigste oppgaven til studenten i praksisperioden i andre studieår. Studenten må vise en viss forståelse for problemstillinger relatert til undervisning og veiledning av voksne innlærere av tegnspråk. Det forventes at studentens fremtoning samsvarer med situasjonene hen blir plassert i. I den siste praksisperioden i tredje studieår forventes det at studenten forsøker å undervise i enkelte oppdrag som veilederne finner passende.
Praksisperioden i andre studieår består av to arbeidsuker, der studentene alene eller flere sammen, blir utplassert på hos en av Signos virksomheter som tilbyr tegnspråkopplæring, hos Statpeds foreldrekurs eller annen aktør som tilbyr opplæring i tegnspråk for voksne innlærere.
- Studenten må vise en viss forståelse for problemstillinger relatert til undervisning og veiledning i tegnspråk.
- Det forventes at studentens fremtoning samsvarer med situasjonene hen blir plassert i.
- I denne praksisperioden forventes det at studenten forsøker å undervise enkelte økter veilederne finner passende.
- Det forventes at studenten er selvstendig bruker av norsk tegnspråk, og kan bruke anvende ulike didaktiske verktøy/prinsipper i refleksjon rundt undervisning.
Studieretning tolking: praksisopplæring, tredje studieår
Praksisopplæringen i tredje studieår består av ni uker veiledet og vurdert praksis. I tillegg til forventningene som stilles i andre studieår, vil det i tredje studieår forventes at studenten i større, og økende, grad, kan og vil gå inn som profesjonsutøver og utføre tilfredsstillende tolking i oppdrag som veileder finner passende. Følgende punkter skal beherskes tilfredsstillende:
- Studentene skal kunne utføre tolking på et grunnleggende nivå.
- Studentene skal beherske gode reparasjonsteknikker.
- Studentene skal beherske norsk tegnspråk på et adekvat nivå, og vise evne og vilje til å utvikle dette.
- Studentene skal beherske beskrivelses- og ledsagningsteknikker for døvblinde.
- Studentene skal kjenne til og beherske samarbeidsteknikker i to-tolk-system.
- Studentene skal kunne redegjøre for de valg de tar underveis i oppdraget, og forankre dette i teori fra fagområder som språk, kommunikasjon, yrkesetikk, tolking og oversetting.
Første praksisperiode, studieretning tolking
Denne praksisperioden er internt arrangert, og består av en arbeidsuke der studentene forbereder, gjennomfører og evaluerer tolking, ledsaging og beskrivelse for eksterne døvblinde aktører. Dette vil skje i Oslo og omegn. Det forventes at studenten viser evne og vilje til å utføre tolking, ledsaging og beskrivelse på en tilfredsstillende måte, tatt i betraktning at studenten er i en tidlig læringsfase.
Andre praksisperiode, studieretning tolking
Denne praksisperioden består av to arbeidsuker, der studentene alene eller flere sammen, blir utplassert på en av NAVs tolketjenester, eller annet arbeidssted for tolker, eventuelt hos frilanstolker. Studenten skal vise at hen kan ta ansvar for forberedelse før et oppdrag, og vise god evne og vilje til refleksjon etter et oppdrag. Studenten må vise forståelse for problemstillinger relatert til tolkeprofesjonen. Det forventes at studentens fremtoning samsvarer med situasjonene hen blir plassert i. Det forventes at studenten forsøker å tolke i oppdrag som veilederne finner passende, og at denne tolkingen blir gjort på en tilfredsstillende måte, for en student på dette nivået i studiet.
Tredje praksisperiode, studieretning tolking
Denne praksisperioden består av en arbeidsuke, og arrangeres i samarbeid med de andre studiestedene, eksterne døvblinde aktører og Eikholt (Nasjonalt ressurssenter for døvblinde). Studentgruppa fordeles på to ulike uker, og jobber sammen med studenter fra andre studiesteder, med veiledere fra alle studiestedene. Den organiserte veiledningen foregår i grupper. Det legges opp til at studentene bor på Eikholt nettene mellom kvelds- og morgenøkter. Studenten skal vise at hen kan ta ansvar for forberedelse før et oppdrag, og vise god evne og vilje til samarbeid og refleksjon omkring oppdragene. Det forventes at studenten tolker, ledsager og beskriver på en tilfredsstillende måte, for en student på dette nivået i studiet. Tilfredsstillende i denne sammenhengen betyr blant annet et godt etablert tegnforråd, gode anvendelser av tegnrommet, og tydelige nonmanuelle markører.
Fjerde praksisperiode, studieretning tolking
Denne praksisperioden består av fem arbeidsuker, der studentene alene eller flere sammen, blir utplassert på en av NAVs tolketjenester, eller annet arbeidssted for tolker, eventuelt hos frilanstolker. Studenten skal vise at hen kan ta ansvar for forberedelse før et oppdrag, og vise god evne og vilje til refleksjon etter et oppdrag. Studenten må vise forståelse for problemstillinger relatert til tolkeprofesjonen. Det forventes at studentens fremtoning samsvarer med situasjonene hen blir plassert i. Det forventes at studenten forsøker å tolke i oppdrag som veilederne finner passende, og at denne tolkingen blir gjort på en tilfredsstillende måte, for en student på dette nivået i studiet.
Studieretning tegnspråkdidaktikk: praksisopplæring, tredje studieår
Praksisopplæringen i tredje studieår består av fire uker veiledet og vurdert praksis. I tillegg til forventningene som stilles i andre studieår, vil det i tredje studieår forventes at studenten i større, og økende grad, kan og vil gå inn som underviser og veileder, og planlegge og gjennomføre tilfredsstillende undervisning i situasjoner som veileder finner passende. Følgende punkter skal beherskes tilfredsstillende:
- Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i norsk tegnspråk.
- Skal kunne reflektere og gjøre rede for undervisningens hva, hvordan og hvorfor.
- Studentene skal kunne planlegge undervisning med tanke på mål, innhold (ut fra tegnspråkfagets særegenheter), læringsaktiviteter, deltakernes læreforutsetninger og rammefaktorer og vurdering
- Reflektere rundt og gi innspill til undervisningspraksis, og utvikle gode undervisningsaktiviteter.
- Studentene skal vise at de kan ta ansvar for læringsledelse, herunder kunne vise at de kan motivere og aktivisere deltakerne, konkretisere og variere oppgaver, og gi individuelle tilpasninger
- Studentene skal kunne samarbeide med kollegaer som også underviser eller veileder i og på tegnspråk
Praksisperiode, studieretning tegnspråkdidaktikk
Praksisperioden i tredje studieår består av fire arbeidsuker, der studentene alene eller flere sammen, blir utplassert på hos en av Signos virksomheter som tilbyr tegnspråkopplæring, hos Statpeds foreldrekurs eller annen aktør som tilbyr opplæring i tegnspråk for voksne innlærere.
- Studenten skal vise at hen kan ta ansvar for forberedelse før en undervisningsøkt, og vise god evne og vilje til refleksjon etter undervisning.
- Studenten må vise en viss forståelse for problemstillinger relatert til undervisning og veiledning i tegnspråk.
- Det forventes at studentens fremtoning samsvarer med situasjonene hen blir plassert i.
- Det forventes at studenten er selvstendig bruker av norsk tegnspråk, og kan anvende ulike didaktiske verktøy/prinsipper i planlegging, gjennomføring og vurdering av tegnspråkundervisningen.
- Det forventes at studenten underviser i oppdrag som veilederne finner passende, og at denne undervisningen blir gjort på en tilfredsstillende måte for en student på dette nivået i studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Oppmøte og tilstedeværelse gjennom emnets introduksjonsdag
- Formulering av en problemstilling og utarbeide en tentativ billedpresentasjon (f.eks. powerpoint) for presentasjon i gruppe
- Tilstedeværelse gjennom hele dagen på ca. 6 seminarer, inkludert deltakelse på 1 presentasjon i gruppe
Vurdering og eksamen
Skriftlig eksamen med tilsyn (skoleeksamen), 3 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
5 studiepoeng overlapp mot PSYK1310, 15 studiepoeng innenfor området nevrovitenskap.