Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2210 Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course will feature weekly lectures and lab work to provide both theoretical and hands- on experience. Students will work in groups and complete assignments given to them. The student will supplement the lectures and lab with their own reading. The students will also work on a individual project.
Forkunnskapskrav
The following coursework must be approved before the student can take the exam:
Four assignments in groups of 1-3 students (1000 - 2000 words per assignment)
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
- beskrive motiverende operasjoner
- beskrive stimuluskontroll, inkludert prompt- og promptfading teknikker
- redegjøre for stimulusekvivalens
- beskrive imitasjon, observasjonslæring og shaping av ny atferd
- beskrive generalisering og opprettholdelse av en atferdsendring
- beskrive kontingensformet vs. regelstyrt atferd
- gjenkjenne og identifisere grunnleggende og kompleks verbal atferd
- redegjøre for funksjonell kartlegging
- diskutere behandling av problematferd
- redegjøre for krav til empirisk støttete behandlingsformer
- redegjøre for etisk atferdsanalyse i rammen av evidensbasert praksis
- diskutere viktigheten av tverrfaglig samarbeid
- diskutere kulturelt mangfold innen atferdsanalyse
- diskutere medfølende omsorg i atferdsanalytisk behandling
- beskrive etiske standarder for anvendt atferdsanalyse
- definere begrepet sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak
Ferdigheter
Studenten kan:
- definere ulike atferdsanalytiske prinsipper og andre læringsprinsipper
- redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere metoder for funksjonell kartlegging
- beskrive etiske vurderinger knyttet til risiko og nytte i bruk av funksjonelle analyser
- diskutere relevante tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper i ulike sammenhenger
- identifisere grunnleggende verbale operanter
- kritisk vurdere etisk og forsvarlig anvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter
- diskutere meningsfulle utbytter av intervensjoner i etablering av atferd
- redegjøre for retten til atferdsmessig effektiv behandling
- redegjøre for etiske standarder i skiftelige innleveringer, og bruke gjeldende APA standard; referering i tekst, referanselisten og overskrifter
Generell kompetanse
Studenten kan:
- formidle og reflektere over anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
- presentere anvendelsesområder innen anvendt atferdsanalyse
- formidle hvordan atferdanalytiske prinsipper benyttes for etablering og opprettholdelse av atferd
- formidle hvordan atferdanalytiske prinsipper benyttes for avlæring av problematferd
- drøfte etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
- utforme akademiske tekster som ivaretar etiske standarder
Arbeids- og undervisningsformer
All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 2 workshops og 1 seminar
- Innlevering av 3 individuelle skriftlige oppgaver (Reaction Papers; RP’er), inntil 1000 ord
Vurdering og eksamen
Grade scale A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.