Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2310 Atferdsanalyse 3 - Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavior Analysis 3 - Experimental and Conceptual Behavior Analysis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en fordypning i atferdsanalytisk forståelse av atferd ved å inngående beskrive det teoretiske grunnlaget for denne vitenskapen og presentere sentrale funn fra forskning.
Forkunnskapskrav
Bestått emnene PSYK1420 og PSYK2210.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive sammenhengen mellom anvendt, eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse
- definere begrepet oppsummerende merkelapper og redegjøre for kategorifeil i beskrivelse og forklaring av atferd
- redegjøre for hvordan kompleks atferd som hukommelse, verbal atferd, privat atferd og kognisjon kan forstås innen atferdsanalyse
Ferdigheter
Studenten kan
- diskutere argumenter for og imot en atferdsanalytisk tilnærming til å forklare atferd
- definere og gi eksempler som illustrerer atferdsanalytiske begreper
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere hvordan beskrivelse, prediksjon og kontroll inngår som formål med atferdsanalyse som en vitenskap
- redegjøre for overveielser knyttet til valg av analyseenheter innen en vitenskap om atferd
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, interteaching, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. l tillegg vil det bli avholdt seminarer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv presentere temaer fra pensum, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning. Gjennom presentasjoner og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 5 seminarer, inkludert deltakelse i egen presentasjon i gruppe eller opponentrolle i gruppe
Vurdering og eksamen
Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 3 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.