EPN-V2

PSYK2310 Atferdsanalyse 3 - Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse  Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 3 - Experimental and Conceptual Behavior Analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en fordypning i atferdsanalytisk forståelse av atferd ved å inngående beskrive det teoretiske grunnlaget for denne vitenskapen og presentere sentrale funn fra forskning.

Forkunnskapskrav

Bestått emnene PSYK1420 og PSYK2210.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive sammenhengen mellom anvendt, eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse
  • definere begrepet oppsummerende merkelapper og redegjøre for kategorifeil i beskrivelse og forklaring av atferd
  • redegjøre for hvordan kompleks atferd som hukommelse, verbal atferd, privat atferd og kognisjon kan forstås innen atferdsanalyse

Ferdigheter

Studenten kan

  • diskutere argumenter for og imot en atferdsanalytisk tilnærming til å forklare atferd
  • definere og gi eksempler som illustrerer atferdsanalytiske begreper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • diskutere hvordan beskrivelse, prediksjon og kontroll inngår som formål med atferdsanalyse som en vitenskap
  • redegjøre for overveielser knyttet til valg av analyseenheter innen en vitenskap om atferd

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, interteaching, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. l tillegg vil det bli avholdt seminarer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv presentere temaer fra pensum, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning. Gjennom presentasjoner og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 5 seminarer, inkludert deltakelse i egen presentasjon i gruppe eller opponentrolle i gruppe

Vurdering og eksamen

Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 3 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.