EPN-V2

PSYKPRA10 Anvendt atferdsanalyse - praksisstudier Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Behavior Analysis - Placement
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette er et praktisk emne for anvendelse av kunnskap og ferdigheter fra tidligere avlagte emner i konkret arbeid. Praksisstudiene må derfor foregå på steder hvor formålet er å gi opplæring eller å drive endringsarbeid ut ifra konkrete problemstillinger. Særlig aktuelle praksisplasser i PSYKPRA10 er steder hvor det er fokus på læring eller annen atferdsendring hos enkeltindivider, som skole, barnehage eller ulike deler av helse- og omsorgssektoren. Emnet går på heltid over 9 uker, hvis ikke annet er avtalt. Gjennomsnittlig arbeidsuke er 30 timer, totalt 270 timer for hele perioden. Normalt vil en uke i praksis inneholde 4 dager praksis og en studiedag. Praksis kan innebære turnusjobbing, dag, kveld og helg.

Forkunnskapskrav

Bestått PSYK1420 og gjennomført/fått godkjent arbeidskrav PSYK2210

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare praksisstedets formål
  • gjøre rede for det juridiske grunnlaget for virksomheten

Ferdigheter

Studenten kan

  • måle atferd på en hensiktsmessig måte
  • kartlegge atferds funksjon
  • beskrive hensiktsmessige metoder for å etablere, øke og opprettholde atferd
  • foreslå hensiktsmessig erstatningsatferd for uhensiktsmessig atferd
  • tilrettelegge for generalisering og opprettholdelse av atferdsendring
  • analysere innsamlede data og framstille disse i en graf eller figur
  • redegjøre for sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak
  • kommunisere med brukere, pårørende og andre samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til atferdsendring
  • kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
  • kan redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring av persondata
  • har faglig forståelse, relasjonelle ferdigheter og profesjonelle kvalifikasjoner som etterspørres på praksisstedet

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet krever deltakelse i arbeidsoppgaver på arbeidsplassen/i virksomheten, gjennomføring av aktiviteter som fremmer læringsutbyttet og overholdelse av de generelle krav for praksisstudier som universitetet har utarbeidet. Disse generelle kravene finnes i Canvas.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende må gjennomføres for at studentens praksisstudium kan vurderes:

  • Godkjente planleggingsdokumenter for praksisstudiet
  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på praksisstedet, minimum 90 % tilstedeværelse
  • Deltakelse på seminardag

Vurdering og eksamen

1. Vurdering av praksisstudiet

2. Individuell, skriftlig oppgave knyttet til praksisstudiet, ca. 2000 ord. Det er utarbeidet spesielle kriterier for vurdering av denne. Dersom rapporten omtaler informasjon om personer og/eller deres atferd må OsloMet og institutt for atferdsvitenskaps til enhver tids gjeldende regler for personvern og samtykke overholdes. Ved ikke bestått skriftlig oppgave kan studenten levere omarbeidet oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Til pkt. 1: Ikke relevant

Til pkt. 2: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Til 1: Emneansvarlig etter innstilling fra praksislærer

Til 2: Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Praksislærer må innstille på at praksisstudiet er bestått før den individuelle oppgaven vurderes.