EPN-V2

PSYKPRA10 Anvendt atferdsanalyse - praksisstudier Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Behavior Analysis - Placement
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette er et praktisk emne for anvendelse av kunnskap og ferdigheter fra tidligere avlagte emner i konkret arbeid. Praksisstudiene må derfor foregå på steder hvor formålet er å gi opplæring eller å drive endringsarbeid ut ifra konkrete problemstillinger. Særlig aktuelle praksisplasser i PSYKPRA10 er steder hvor det er fokus på læring eller annen atferdsendring hos enkeltindivider, som skole, barnehage eller ulike deler av helse- og omsorgssektoren. Emnet går på heltid over 9 uker, hvis ikke annet er avtalt. Gjennomsnittlig arbeidsuke er 30 timer, totalt 270 timer for hele perioden. Normalt vil en uke i praksis inneholde 4 dager praksis og en studiedag. Praksis kan innebære turnusjobbing, dag, kveld og helg.

Forkunnskapskrav

Bestått PSYK1420 og gjennomført/fått godkjent arbeidskrav PSYK2210

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare praksisstedets formål
  • gjøre rede for det juridiske grunnlaget for virksomheten

Ferdigheter

Studenten kan

  • måle atferd på en hensiktsmessig måte
  • kartlegge atferds funksjon
  • beskrive hensiktsmessige metoder for å etablere, øke og opprettholde atferd
  • foreslå hensiktsmessig erstatningsatferd for uhensiktsmessig atferd
  • tilrettelegge for generalisering og opprettholdelse av atferdsendring
  • analysere innsamlede data og framstille disse i en graf eller figur
  • redegjøre for sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak
  • kommunisere med brukere, pårørende og andre samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til atferdsendring
  • kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
  • kan redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring av persondata
  • har faglig forståelse, relasjonelle ferdigheter og profesjonelle kvalifikasjoner som etterspørres på praksisstedet

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap for å bidra til samhandling i et tverrfaglig team

Generell kompetanse Studenten

  • kan vurdere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningsopplegget pågår en uke, men hver student deltar kun i 2 dager. Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper og foregår på SF-enhet ved OsloMet (studenter sykepleie Pilestredet i Pilestredet og studenter sykepleie Kjeller på Kjeller).

Vurdering og eksamen

Følgende undervisningsopplegg må være godkjent:

  • simulering Student Best – 2 dager

Hjelpemidler ved eksamen

Til pkt. 1: Ikke relevant

Til pkt. 2: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Til 1: Emneansvarlig etter innstilling fra praksislærer

Til 2: Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Praksislærer må innstille på at praksisstudiet er bestått før den individuelle oppgaven vurderes.