Programplaner og emneplaner - Student
PSYKPRA10 Anvendt atferdsanalyse - praksisstudier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied Behavior Analysis - Placement
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette er et praktisk emne for anvendelse av kunnskap og ferdigheter fra tidligere avlagte emner i konkret arbeid. Praksisstudiene må derfor foregå på steder hvor formålet er å gi opplæring eller å drive endringsarbeid ut ifra konkrete problemstillinger. Særlig aktuelle praksisplasser i PSYKPRA10 er steder hvor det er fokus på læring eller annen atferdsendring hos enkeltindivider, som skole, barnehage eller ulike deler av helse- og omsorgssektoren. Emnet går på heltid over 9 uker, hvis ikke annet er avtalt. Gjennomsnittlig arbeidsuke er 30 timer, totalt 270 timer for hele perioden. Normalt vil en uke i praksis inneholde 4 dager praksis og en studiedag. Praksis kan innebære turnusjobbing, dag, kveld og helg.
Forkunnskapskrav
Bestått PSYK1420 og gjennomført/fått godkjent arbeidskrav PSYK2210
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare praksisstedets formål
- gjøre rede for det juridiske grunnlaget for virksomheten
Ferdigheter
Studenten kan
- måle atferd på en hensiktsmessig måte
- kartlegge atferds funksjon
- beskrive hensiktsmessige metoder for å etablere, øke og opprettholde atferd
- foreslå hensiktsmessig erstatningsatferd for uhensiktsmessig atferd
- tilrettelegge for generalisering og opprettholdelse av atferdsendring
- analysere innsamlede data og framstille disse i en graf eller figur
- redegjøre for sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak
- kommunisere med brukere, pårørende og andre samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Studenten:
- kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til atferdsendring
- kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
- kan redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring av persondata
- har faglig forståelse, relasjonelle ferdigheter og profesjonelle kvalifikasjoner som etterspørres på praksisstedet
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap for å bidra til samhandling i et tverrfaglig team
Generell kompetanse Studenten
- kan vurdere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningsopplegget pågår en uke, men hver student deltar kun i 2 dager. Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper og foregår på SF-enhet ved OsloMet (studenter sykepleie Pilestredet i Pilestredet og studenter sykepleie Kjeller på Kjeller).
Vurdering og eksamen
Følgende undervisningsopplegg må være godkjent:
- simulering Student Best – 2 dager
Hjelpemidler ved eksamen
Til pkt. 1: Ikke relevant
Til pkt. 2: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått
Sensorordning
Til 1: Emneansvarlig etter innstilling fra praksislærer
Til 2: Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Praksislærer må innstille på at praksisstudiet er bestått før den individuelle oppgaven vurderes.