EPN-V2

PSYKPRA10 Anvendt atferdsanalyse - praksisstudier Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Behavior Analysis - Placement
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette er et praktisk emne for anvendelse av kunnskap og ferdigheter fra tidligere avlagte emner i konkret arbeid. Praksisstudiene må derfor foregå på steder hvor formålet er å gi opplæring eller å drive endringsarbeid ut ifra konkrete problemstillinger. Særlig aktuelle praksisplasser i PSYKPRA10 er steder hvor det er fokus på læring eller annen atferdsendring hos enkeltindivider, som skole, barnehage eller ulike deler av helse- og omsorgssektoren. Emnet går på heltid over 9 uker, hvis ikke annet er avtalt. Gjennomsnittlig arbeidsuke er 30 timer, totalt 270 timer for hele perioden. Normalt vil en uke i praksis inneholde 4 dager praksis og en studiedag. Praksis kan innebære turnusjobbing, dag, kveld og helg.

Forkunnskapskrav

Bestått PSYK1420 og gjennomført/fått godkjent arbeidskrav PSYK2210

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare praksisstedets formål
  • gjøre rede for det juridiske grunnlaget for virksomheten

Ferdigheter

Studenten kan

  • måle atferd på en hensiktsmessig måte
  • kartlegge atferds funksjon
  • beskrive hensiktsmessige metoder for å etablere, øke og opprettholde atferd
  • foreslå hensiktsmessig erstatningsatferd for uhensiktsmessig atferd
  • tilrettelegge for generalisering og opprettholdelse av atferdsendring
  • analysere innsamlede data og framstille disse i en graf eller figur
  • redegjøre for sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak
  • kommunisere med brukere, pårørende og andre samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til atferdsendring
  • kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
  • kan redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring av persondata
  • har faglig forståelse, relasjonelle ferdigheter og profesjonelle kvalifikasjoner som etterspørres på praksisstedet

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet krever deltakelse i arbeidsoppgaver på arbeidsplassen/i virksomheten, gjennomføring av aktiviteter som fremmer læringsutbyttet og overholdelse av de generelle krav for praksisstudier som universitetet har utarbeidet. Disse generelle kravene finnes i Canvas.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende må gjennomføres for at studentens praksisstudium kan vurderes:

  • Godkjente planleggingsdokumenter for praksisstudiet
  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på praksisstedet, minimum 90 % tilstedeværelse
  • Deltakelse på seminardag

Vurdering og eksamen

1. Vurdering av praksisstudiet

2. Individuell, skriftlig oppgave knyttet til praksisstudiet, ca. 2000 ord. Det er utarbeidet spesielle kriterier for vurdering av denne. Dersom rapporten omtaler informasjon om personer og/eller deres atferd må OsloMet og institutt for atferdsvitenskaps til enhver tids gjeldende regler for personvern og samtykke overholdes. Ved ikke bestått skriftlig oppgave kan studenten levere omarbeidet oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Til pkt. 1: Ikke relevant

Til pkt. 2: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av fagene norsk og matematikk. Kunnskapsområdet er delt i to emner i 2. studieår; Språk, tekst og matematikk 1 (3. semester) og Språk, tekst og matematikk 2 (4. semester). Kunnskapsområdet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning.

Emnet Språk, tekst og matematikk 1 skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal få kunnskap om barns kommunikative, språklige og matematiske kompetanse, og ferdigheter som setter dem i stand til å gi barn varierte erfaringer med språk og matematikk.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barns muntlige språkutvikling
  • har kunnskap om barns tidlige skriftspråklige utforskning
  • har kunnskap om lekens betydning for barns erfaringer med språk og matematikk
  • har kunnskap om estetiske og kroppslige sider ved barns språklige og matematiske utforskning og utvikling
  • har kunnskap om begrepsdanning i språk og matematikk
  • har kunnskap om barns utvikling av rom- og formforståelse
  • har kunnskap om flerspråklige perspektiver, herunder samisk
  • har kjennskap til aktuelle faglig-pedagogiske problemstillinger og debatter

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, lede og gjennomføre faglige og pedagogiske prosesser innenfor språk og matematikk
  • kan legge til rette for barns medvirkning og skapende prosesser i møte med språk og matematikk
  • kan skape et godt leke- og læringsmiljø for språklig og matematisk utforskning
  • kan ha meningsfullt samspill med barn om rom og form
  • kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personale, foresatte og eksterne samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten

  • kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan
  • kan ivareta positive holdninger til språk, tekst og matematikk
  • er en bevisst språkbruker og mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk)