Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2600 Forskningsmetode 3 - Forskningsdesign og statistikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods 3 - Research Designs and Statistics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forskningsmetode og statistikk har en sentral plass innen atferds- og samfunnsforskning, og en grunnleggende forståelse av metode og statistiske begreper er nødvendig for å kunne lese forskningsartikler og vurdere kvaliteten på data og funn.
Forkunnskapskrav
Bestått emnet PSYK2100
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- redegjøre for generell forskningsmetode
- beskrive grunnleggende forskningsdesign og forklare ulike typer validitet
- redegjøre for bruken av deskriptiv statistikk
- beskrive prinsippene for statistisk hypotesetesting
- forklare type l og type II feil
- forklare grunnleggende statistiske analyser og deres bruksområde
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere forskningsresultater i publiserte studier og validiteten på funnene
- designe en god studie og gjennomføre enkle statistiske analyser av egne data
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle de grunnleggende prinsippene for forskningsmetode, hypotesetesting og statistikk
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er seminarer, selvstudium og gruppearbeid. Studentene får praktisk øvelse i bruk av enkle statistiske analyser og tolking av resultater.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 100 % deltakelse på obligatorisk undervisning
Vurdering og eksamen
Mappeeksamen, hvor 4 tester à 1 time og digital, skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer, inngår. Alle 4 testene må være bestått for å kunne gå opp til digital, skriftlig eksamen under tilsyn. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås. Dersom man ikke har gjennomført testene tidligere eller har strøket, kan de testene det gjelder gjennomføres én gang til før ordinær skriftlig eksamen under tilsyn.
Før ny/utsatt, skriftlig eksamen under tilsyn vil det være anledning til å gjennomføre en eller flere av testene en tredje og siste gang. Dersom studenten etter bestått emne ønsker å forbedre sluttkarakter, må hele mappeeksamen inkludert tester og skriftlig skoleeksamen tas på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Dette emnet inngår som en del av årsstudiet/første år av bachelorstudiet i utviklingsstudier. Emnet går i vårsemesteret.
Emnet gir generell kunnskap om de tre regionene Afrika sør for Sahara, Asia inkludert Midtøsten og Latin-Amerika, samt om globalhistorie. I tillegg omfatter emnet nødvendige forkunnskaper og forberedelser for feltarbeidet som gjennomføres i samme semester.
Vurderingsuttrykk
Ingen.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om dagens politiske, økonomiske og sosiale forhold i hver av de tre regionene;
- har grunnleggende kunnskap om globalhistorie med vekt på økonomisk utvikling i de tre regionene og Europa;
- har kunnskaper om dagens situasjon og levemåter og tidligere perioder i historien til ett land i Afrika og ett i Asia.
Ferdigheter
Studenten har tilegnet seg grunnleggende ferdigheter i hvordan hun/han kan orientere seg om et utviklingsfaglig tema i et land i en av de tre fokuserte regionene ved å:
- kombinere kunnskap om saken på alle nivåer fra det lokale til det globale;
- undersøke relevante historiske forhold.
Generell kompetanse
Studenten
- har etablert en basis av globale, regionale og landbaserte kunnskaper som danner en del av grunnlaget for å gjennomføre det gruppebaserte feltarbeidet i emne UTVB1400 (Feltarbeid i Utviklingsstudier).
- har tilegnet seg grunnleggende kunnskap om sammensatte årsaker til forskjeller på økonomisk utvikling og velstand i ulike regioner og land.