EPN-V2

PSYK3400 Utviklingspsykologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Developmental Psychology
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en innføring i hvordan generelle læringsprinsipper er relevante i forbindelse med utviklingspsykologiske begreper som sosial, emosjonell og kognitiv utvikling. I dette emnet vil det spesielt legges vekt på moderne teorier innenfor utviklingspsykologi, der utvikling sees som et samspill mellom biologiske forutsetninger, læringshistorie og ulike miljøbetingelser.

Forkunnskapskrav

I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk prosjekt. Studenten forankrer prosjektet i studieretningens spesialiseringsområder. Det arbeides med idéutvikling, innovasjon, kritisk analyse og refleksjon. Produksjon, presentasjon, dokumentasjon og kommunikasjon inngår i det praktiske arbeidet. Prosjektet kan utføres i samarbeid med eksterne aktører. Flere studenter kan samarbeide om et prosjekt. Studentenes praktiske arbeid settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og sees i en forskningskontekst.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for historiske og moderne utviklingsteorier
  • redegjøre for en atferdsanalytisk tilnærming til utviklingspsykologi
  • beskrive barns utvikling i prenatal-/fødsel-/postnatalperiode

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjengi og reflektere over sentrale utviklingsteorier knyttet til kognitiv utvikling, kommunikasjon, personlighet og sosial og emosjonell utvikling
  • gjengi og reflektere over utvikling av prososial atferd
  • gjengi og reflektere over utvikling av antisosial atferd

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • beskrive og reflektere over egen presentasjonsteknikk
  • beskrive og reflektere over sentrale teorier innen utviklingspsykologi
  • diskutere arv og miljø

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminarer med presentasjoner og arbeidskrav knyttet til å lære medstudenter pensum. Seminarpresentasjonene blir vurdert etter bestemte kriterier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om utvikling av prosjektarbeid med et selvvalgt tema innenfor studiets spesialseringer
  • har inngående kunnskap om relevante nordiske og internasjonale samtidsdiskurser
  • kan gjennomføre prosjektarbeid på bakgrunn av etisk og faglig analyse og refleksjon
  • har bred kunnskap innenfor studieretningens kompetanseområder og spesialisert innsikt i et definert område

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig faglig prosjekt.
  • kan anvende faglig kunnskap til å utforme, diskutere og velge relevante presentasjons- og formidlingsformer
  • kan orientere seg i det nordiske og internasjonale kunst, design- og kulturfeltet og bruke aktuelle referanser for å formulere selvstendige, faglige resonnement og posisjoner
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk arbeid sett i en bredere kunnskapsbasert ramme

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan bidra til prosjektutvikling, nytenking og innovasjonsprosesser
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Vurdering og eksamen

Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 3 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningen består i forelesninger som presenterer sentrale tema i emnet og prosjektarbeid i workshops hvor både gruppearbeid og eget, selvstendig arbeid inngår. Det gis veiledning i studiet. Studentene deltar i undervisningen og i gruppearbeid. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene kan selv velge å gjennomføre arbeidskrav og eksamen individuelt eller i gruppe.

Undervisningsspråket er engelsk når emnet er inkludert i det internasjonale semesteret.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En midtveispresentasjon av studentens prosjekt lagt frem muntlig foran medstudenter og underviser.

Sensorordning

Muntlig prosjektpresentasjon. (individuell eller i grupper på maks 4 studenter) Presentasjon kan ha elementer fra utstilling, forestilling, performance eller tilsvarende egnet presentasjonsform. Dokumentasjon og drøfting av prosess og prosjekt gjennomføres etter nærmere anvisning i eksamenstekst.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.