EPN-V2

PSYK3400 Utviklingspsykologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Developmental Psychology
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en innføring i hvordan generelle læringsprinsipper er relevante i forbindelse med utviklingspsykologiske begreper som sosial, emosjonell og kognitiv utvikling. I dette emnet vil det spesielt legges vekt på moderne teorier innenfor utviklingspsykologi, der utvikling sees som et samspill mellom biologiske forutsetninger, læringshistorie og ulike miljøbetingelser.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for historiske og moderne utviklingsteorier
  • redegjøre for en atferdsanalytisk tilnærming til utviklingspsykologi
  • beskrive barns utvikling i prenatal-/fødsel-/postnatalperiode

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjengi og reflektere over sentrale utviklingsteorier knyttet til kognitiv utvikling, kommunikasjon, personlighet og sosial og emosjonell utvikling
  • gjengi og reflektere over utvikling av prososial atferd
  • gjengi og reflektere over utvikling av antisosial atferd

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • beskrive og reflektere over egen presentasjonsteknikk
  • beskrive og reflektere over sentrale teorier innen utviklingspsykologi
  • diskutere arv og miljø

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminarer med presentasjoner og arbeidskrav knyttet til å lære medstudenter pensum. Seminarpresentasjonene blir vurdert etter bestemte kriterier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Oppmøte og tilstedeværelse gjennom emnets introduksjonsdag
  • Formulering av en problemstilling og utarbeide en tentativ billedpresentasjon (f.eks. powerpoint) for presentasjon i gruppe
  • Tilstedeværelse gjennom hele dagen på ca. 6 seminarer, inkludert deltakelse på 1 presentasjon i gruppe

Vurdering og eksamen

Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 3 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.