Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3400 Utviklingspsykologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Developmental Psychology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en innføring i hvordan generelle læringsprinsipper er relevante i forbindelse med utviklingspsykologiske begreper som sosial, emosjonell og kognitiv utvikling. I dette emnet vil det spesielt legges vekt på moderne teorier innenfor utviklingspsykologi, der utvikling sees som et samspill mellom biologiske forutsetninger, læringshistorie og ulike miljøbetingelser.
Forkunnskapskrav
I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk prosjekt. Studenten forankrer prosjektet i studieretningens spesialiseringsområder. Det arbeides med idéutvikling, innovasjon, kritisk analyse og refleksjon. Produksjon, presentasjon, dokumentasjon og kommunikasjon inngår i det praktiske arbeidet. Prosjektet kan utføres i samarbeid med eksterne aktører. Flere studenter kan samarbeide om et prosjekt. Studentenes praktiske arbeid settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og sees i en forskningskontekst.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for historiske og moderne utviklingsteorier
- redegjøre for en atferdsanalytisk tilnærming til utviklingspsykologi
- beskrive barns utvikling i prenatal-/fødsel-/postnatalperiode
Ferdigheter
Studenten kan
- gjengi og reflektere over sentrale utviklingsteorier knyttet til kognitiv utvikling, kommunikasjon, personlighet og sosial og emosjonell utvikling
- gjengi og reflektere over utvikling av prososial atferd
- gjengi og reflektere over utvikling av antisosial atferd
Generell kompetanse
Studenten kan:
- beskrive og reflektere over egen presentasjonsteknikk
- beskrive og reflektere over sentrale teorier innen utviklingspsykologi
- diskutere arv og miljø
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminarer med presentasjoner og arbeidskrav knyttet til å lære medstudenter pensum. Seminarpresentasjonene blir vurdert etter bestemte kriterier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om utvikling av prosjektarbeid med et selvvalgt tema innenfor studiets spesialseringer
- har inngående kunnskap om relevante nordiske og internasjonale samtidsdiskurser
- kan gjennomføre prosjektarbeid på bakgrunn av etisk og faglig analyse og refleksjon
- har bred kunnskap innenfor studieretningens kompetanseområder og spesialisert innsikt i et definert område
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig faglig prosjekt.
- kan anvende faglig kunnskap til å utforme, diskutere og velge relevante presentasjons- og formidlingsformer
- kan orientere seg i det nordiske og internasjonale kunst, design- og kulturfeltet og bruke aktuelle referanser for å formulere selvstendige, faglige resonnement og posisjoner
- kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk arbeid sett i en bredere kunnskapsbasert ramme
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan bidra til prosjektutvikling, nytenking og innovasjonsprosesser
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
Vurdering og eksamen
Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 3 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen består i forelesninger som presenterer sentrale tema i emnet og prosjektarbeid i workshops hvor både gruppearbeid og eget, selvstendig arbeid inngår. Det gis veiledning i studiet. Studentene deltar i undervisningen og i gruppearbeid. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene kan selv velge å gjennomføre arbeidskrav og eksamen individuelt eller i gruppe.
Undervisningsspråket er engelsk når emnet er inkludert i det internasjonale semesteret.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En midtveispresentasjon av studentens prosjekt lagt frem muntlig foran medstudenter og underviser.
Sensorordning
Muntlig prosjektpresentasjon. (individuell eller i grupper på maks 4 studenter) Presentasjon kan ha elementer fra utstilling, forestilling, performance eller tilsvarende egnet presentasjonsform. Dokumentasjon og drøfting av prosess og prosjekt gjennomføres etter nærmere anvisning i eksamenstekst.
Eksamensresultatet kan ikke påklages.