EPN-V2

PSYK3200 Sosialpsykologi  Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Psychology
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Enkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er felles for begge studieretninger. Emnet bygger videre på emnene som er gitt i første år av bachelorprogrammet, og skal også sees i sammenheng med andre emner i 2. år.

Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for pasientforløp ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og behandling
  • kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester og likestilling for pasienter, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
  • kan forklare betydningen ernæring har ved sykdom og utfordringer som kan oppstå ved feilernæring, underernæring og fedme
  • kan vurdere hvordan uønskede hendelser kan oppstå, og diskutere dette opp mot kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og faglig forsvarlighet i utøvelse av sykepleie
  • kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
  • kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
  • kan gjøre rede for informasjonssikkerhet i sykepleiepraksis
  • kan gjøre rede for pakkeforløp i helsetjenesten og samarbeide med aktuelle profesjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre og begrunne personsentrert sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, tilstander og tidlig identifisere tegn til endringer/forverringer
  • kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
  • kan anvende ulike pedagogiske metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
  • kan tilpasse kommunikasjon med pasienter og pårørende utfra et kulturelt perspektiv og på tvers av språkbarrierer ved hjelp av tolk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
  • har innsikt i kvalitetsindikatorer i sykepleiepraksis
  • kan ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • redegjøre for sentrale atferdsfenomener innen sosial psykologi
  • redegjøre for spesifikke forskningsfelt og eksperimenter innen i sosialpsykologien
  • diskutere etikk knyttet til sosialpsykologiske eksperimenter
  • redegjøre for sammenhengen mellom atferdsanalytiske veiledningsteorier og veiledning i praksis

Ferdigheter

Studenten kan

  • diskutere et atferdsanalytisk perspektiv på atferdsfenomener innen sosial psykologi
  • redegjøre for motivasjonsteori ut fra et sosialpsykologisk og et atferdsanalytisk perspektiv
  • beskrive veiledningsprosessen, gjennomføre gangen i et veiledningsforløp og samt å gjennomføre grunnleggende veiledningsferdigheter
  • anvende ulike veiledningsteknikker og effektiv kommunikasjon
  • identifisere kommunikasjon som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
  • gi positiv og korrektiv tilbakemelding i en veiledningsprosess
  • beskrive etiske standarder for atferdsanalytisk veiledning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beskrive forskning fra både sosialpsykologien og atferdsanalysen i analyse av sosial atferd
  • drøfte veiledning i et atferdsanalytisk perspektiv
  • utføre effektiv møte- og gruppeledelse
  • drøfte veileders etiske ansvar

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger på campus, selvstendig dataarbeid, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen er en tre-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %. Eksamensspråk er norsk.

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Sensorordning

Studentene skal utvide sine kunnskaper om og sin forståelse av tegnspråk og tegnspråking. Videre skal studentene bli fortrolige med selv å analysere tegnspråk og tegnspråking.