EPN-V2

Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education Programme description

Programme name, Norwegian
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Programplanen for Bachelor – yrkesfaglærerutdanning er utarbeidet ved OsloMet – storbyuniversitetet etter forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanning for trinn 8-13, fastsatt av Kunnskapsdepartementet, 18. mars 2013 (heretter omtalt som rammeplan), og nasjonale retningslinjer for 3-årig yrkesfaglærerutdanning, vedtatt av UHR-Lærerutdanning 14. juni 2018 (heretter omtalt som nasjonale retningslinjer).

I tillegg er programplanen med tilhørende emneplaner utarbeidet etter «Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen», fastsatt ved kongelig resolusjon 1. september 2017 med hjemmel i opplæringsloven § 1-5 og læreplanverket for grunnopplæringen som trer i kraft august 2020. Studiet er organisert i ni studieretninger som korresponderer med ni yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående opplæring, og gir grunnlag for tildeling av graden bachelor – i yrkesfaglærerutdanning . Ved opptak til studiet velger studentene studieretning, studieretningen vil framkomme på vitnemålet.

Yrkesfaglærerutdanningen skal kvalifisere og sertifisere for arbeid som lærer på ungdomstrinnet (trinn 8-10) og i videregående opplæring (trinn 11-13). Yrkesfaglærerutdanningen er profesjonsrettet, relevant og praksisnær slik at studentene opparbeider et godt grunnlag for utøvelse av lærerrollen. Undervisningen skal gi studentene kompetanse i å ta i bruk forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutvikling slik at de opparbeider en kritisk og reflektert holdning til egen praksis og utdanningssystemet som helhet. Videre skal studentene settes i stand til å arbeide med endrings- og utviklingsarbeid i egen organisasjon. Yrkesfaglærerutdanningen vil også gi et godt grunnlag for å lede opplæringsaktiviteter i bedrifter og voksenopplæring.

Yrkesfaglærerens oppgave er å bidra til at elever/lærlinger utvikler sitt potensiale både som individ, medmenneske, samfunnsborger og yrkesutøver. Denne oppgaven stiller store krav til yrkesfaglærerens profesjonsutøvelse og yrkesfaglige kompetanse. Yrkesfaglærerutdanningen skal legge grunnlag for at studentene utvikler egen yrkes- og læreridentitet og bevissthet om sin tilhørighet til det profesjonskollektivet som lærerprofesjonen utgjør. Læreryrket er mangfoldig og krevende, interessant og engasjerende. Det er et viktig yrke med stor betydning for enkeltmennesket og samfunnet som helhet. Lærerrollen forutsetter derfor solid kompetanse på flere områder.

Target group

Yrkesfaglærerutdanningen retter seg mot yrkesutøvere med fag-/svennebrev eller yrkesutdanning fra videregående opplæring og relevant praksis knyttet til eget fag-/svennebrev eller yrkesutdanning.

Aktuelle yrkesområder er knyttet mot korresponderende yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående opplæring. Yrkesfaglærerutdanningen retter seg også mot yrkesutøvere som til daglig arbeider med yrkesopplæring i bedrift eller annen yrkesfaglig kompetanseheving.

Admission requirements

Yrkesfaglærerutdanningen har krav om fag-/svennebrev eller annen bestått 3-årig yrkesutdanning i skole fra videregående opplæring og 2 års relevant praksis etter avsluttet utdanning. I de tilfellene hvor det kreves autorisasjon for å praktisere i yrket, må man også ha autorisasjon for å komme inn på yrkesfaglærerutdanningen (jf. forskrift til opptak til høgre utdanning § 4-7 (7)).

Opptak på bakgrunn av realkompetanse reguleres av “Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse til grunnutdanninger ved OsloMet- storbyuniversitetet”, fastsatt av styret 15.12.15, sist endret 1.11.23.

Learning outcomes

Læringsutbytte er utarbeidet i tråd med rammeplanen. Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- og yrkesopplæring (trinn 8-13)
  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan vurdere og dokumentere elevers/lærlingers læring og utvikling, gi læringsfokusert tilbakemelding og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (trinn 8-13)
  • beherske relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere

Content and structure

The Master's Degree Programme in Civil Engineering is a full-time course of study over two years (120 credits). The programme represents a continuation and specialisation in relation to the Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering

The master's degree programme is designed to meet the national conditions for use of the Norwegian term “sivilingeniør” added to the master´s title.

The programme provides in-depth study and specialisations in the fields of structural engineering, building technology, transport infrastructure engineering, geotechnical engineering and smart water process and infrastructure engineering.

Structural engineering concerns the analysis, calculation and design of load-bearing structures and structural systems.

Building technology concerns the analysis, performance and sustainable design of buildings, including facades and building envelopes.

Transport infrastructure engineering concerns the analysis, calculation and design of modern and future-oriented infrastructure systems as well as smart monitoring and management of existing infrastructure systems.

Geotechnical engineering concerns the properties of soil (sand, silt and clay) in terms of construction technology, and the analysis, calculation, design and monitoring of foundations, excavations and fill, retaining structures, and the assessment of slope stability and the risk of land slides.

Smart water engineering concerns the design, monitoring, analysis, control and risk management in urban water processes and hydraulic infrastructure.

As for challenges to sustainable development, climate change in the form of increased average temperatures, more precipitation and extreme weather exposes buildings, infrastructures, offshore structures and other installations to greater and more unpredictable stresses. At the same time, society and the authorities place increasing demands on environmentally friendly and sustainable design in the built environment. For the purpose of dimensioning and designing new buildings and infrastructures for the future, we need candidates with engineering expertise at master's degree level (engineers) in the fields of civil engineering, who are also knowledgeable about climate and environmental issues relating to the field.

Candidates holding a master's degree in Civil Engineering have expertise that is in high demand in both the private and public sector. The most relevant employers are consulting engineering firms, contractors, construction clients, municipalities and research institutes. The Master's Degree in Civil Engineering can also qualify students for further studies at the doctoral degree level.

Students who complete the programme will be awarded the degree “Master´s Degree in Civil Engineering”, with one of the following programme options:

-Structural Engineering

-Building Technology

-Transport Infrastructure Engineering

-Geotechnical Engineering

-Smart Water Engineering

The master's degree is awarded in accordance with Section 3 of the Regulations concerning Requirements for the Master's Degrees, issued by the Ministry of Education and Research. Graduates from the programme can use the additional Norwegian designation sivilingeniør.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Studieretning: Bygg- og anleggsteknikk

Studieretning: Elektro og datateknologi

Studieretning: Informasjonsteknologi og medieproduksjon

Studieretning: Salg, service og reiseliv

Studieretning: Teknologi- og industrifag

2nd year of study

Studieretning: Bygg- og anleggsteknikk

4. semester

Studieretning: Elektro og datateknologi

4. semester

Studieretning: Informasjonsteknologi og medieproduksjon

4. semester

Studieretning: Salg, service og reiseliv

4. semester

Studieretning: Teknologi- og industrifag

4. semester

3rd year of study

Studieretning: Bygg- og anleggsteknikk

Studieretning: Elektro og datateknologi

Studieretning: Informasjonsteknologi og medieproduksjon

Studieretning: Salg, service og reiseliv

Studieretning: Teknologi- og industrifag

Teaching and learning methods

The master's degree programme is aimed at candidates with at least a three-year bachelor's degree in civil engineering, who want a solid professional and academic extension to their education in the fields of structural engineering, building technology, transport infrastructure engineering, geotechnical engineering or smart water process and infrastructure engineering.

The programme is also suitable for candidates holding a degree in mechanical engineering, marine engineering, chemical engineering or other engineering fields.

Practical training

Praksisstudier

Praksisopplæringen skal bidra til at studentene oppnår relevant og god kompetanse for sin framtidige utøvelse av læreryrket. I praksisopplæringen skal studentene prøve ut og bearbeide relevante erfaringer og refleksjoner i forhold til læringsutbyttene i studiet. Ifølge rammeplan deles praksisen i:

  • yrkesfaglig praksis, som skal utgjøre minimum 60 dager med veiledet og vurdert praksis knyttet til yrkesfaget
  • pedagogisk praksis, som skal tilsvare minimum 70 dager veiledet og vurdert praksis knyttet til profesjonsfaget

Yrkesfaglig praksis

Hensikten med yrkesfaglig praksis er at studentene får innsikt i de ulike yrkene som inngår i eget utdanningsprogram (breddekunnskap) og fordypning i eget yrke (dybdekunnskap). Alle yrkesfaglige praksisperioder skal dokumenteres av studenten, og den skal veiledes og godkjennes av faglærer ved OsloMet.

Dokumentasjon av yrkesfaglig praksis gjøres på eget skjema og det kreves underskrift fra både praksissted og student. Skjemaet inneholder opplysninger om antall dager i praksis og leveres på universitetets læringsplattform. Dersom en student er syk eller av andre grunner ikke får levert dokumentasjon innen fastsatt frist får studenten ikke gå opp til eksamen i det emnet praksisperioden er knyttet til.

Pedagogisk praksis

Praksisopplæringen er på 70 dager og omfatter alle de aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsplanfestede dag. Pedagogisk praksis skal i hovedsak gjennomføres i videregående opplæring på ulike trinn, men minst 10 dager pedagogisk praksis skal gejnnomføres på ungdomstrinnet i emnet 2200, Ungdomskultur, kjønn og mangfold.

Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet avbrytes, jf. § 8-4 (2) i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Den pedagogiske praksisen skal være veiledet, variert og vurdert. De ulike periodene vurderes til bestått/ikke bestått. Det er utarbeidet en egen praksisguide for pedagogisk praksis i yrkesfaglærerutdanningen.

Internationalisation

Reference is made to the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681

1) Admission to all study directions in the master's degree programme requires:

Bachelor's degree in engineering

25 ECTS in mathematics

7.5 ECTS in physics, solid mechanics, building physics and/or thermodynamics

5 ECTS in statistics

An average grade of at least C (according to the ECTS grading scale) on your bachelor´s degree

Proof of your English proficiency: one of the following:

  • English from a Norwegian or Nordic upper secondary school and a bachelor's degree from Norway or the Nordic countries
  • at least 4 in English from Norwegian upper secondary school

2) Special requirements for the study directions:

Structural Engineering

Bachelor´s degree in civil engineering, mechanical engineering or marine engineering

20 credits in mechanics, statics or other courses in the field of structural engineering

Building Technology

Bachelor´s degree in civil engineering, mechanical engineering or energy & environment in buildings

Transport Infrastructure Engineering

Bachelor´s degree in civil engineering, mechanical engineering or marine engineering

Geotechnical Engineering

Bachelor´s degree in civil engineering, mechanical engineering, marine engineering or equivalent engineering discipline.

Smart Water Engineering

Bachelor´s degree in civil engineering, environmental engineering, electronic engineering, mechanical engineering, electronic engineering, chemical engineering or marine engineering

Work requirements

I løpet av studiet skal studentene dokumentere ulike arbeidskrav som beskrives i emneplanene. Arbeidskravene er både knyttet til læringsfellesskapet på samlinger, pedagogisk praksis i skolen og yrkesfaglig praksis i bedrift. Arbeidskravene skal videreutvikle studentenes yrkesfaglige kompetanse og evne til å reflektere over egen undervisning og sentrale problemstillinger som er relevante for læreryrket. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evne til å være aktive deltakere i utviklingsarbeid i fellesskap med andre.

Arbeidskrav kan dokumenteres skriftlig, muntlig eller ved andre dokumentasjonsformer (for eksempel film, multimodale tekster o.l.) og skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsen må være godkjent før eksamen kan gjennomføres.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Obligatorisk tilstedeværelse

Yrkesfaglærerutdanningen krever at studentene er aktive deltakere på alle organiserte opplæringsaktiviteter og at de bidrar med sine refleksjoner og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Studenter med mer enn 20% fravær fra alle organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av faglærer/emneansvarlig lærer.

Assessment

The programme is a full-time programme over two years that consists of a lecture-based component with a scope of 90 credits and an independent project - the master's thesis - with a scope of 30 credits.

Content

The master's degree programme is profession-oriented and adapted to meet the building construction and infrastructure industry and society's need for up-to-date, forward-looking expertise in structural engineering, building technology, transport infrastructure engineering, geotechnical engineering and smart water process and infrastructure engineering.

Structural engineering concerns the analysis, calculation and design of load-bearing structures and structural systems. Bridges, quays, offshore installations and other large building structures are exposed to great loads combined with environmental and climate impacts. The Finite Element Method (FEM) is used to determine load effects (stress and strain) in the different parts of such complex structures. The study programme focuses on providing the students with solid, theoretical knowledge and applied skills in linear and non-linear FEM analysis, design of structures and structural systems, and service life dimensioning and service life extension of structures. Theory and applied skills are taught in the courses MABY4100 Finite Element Method in Structural Analysis, MABY4400 Structural Analysis and Design, MABY4800 Advanced Materials and Technologies for Sustainable Structures and MABY4500 Sustainable Concrete Structures. Behaviour of structures under dynamic loads is covered in the course MABY5200 Structural Dynamics.

Building technology concerns the analysis, calculation and design of the body of the building, including facades and building envelopes. Climate change and increased focus on resource use and environmental impacts thereby also entail a greater focus on the choice of materials and climate adaptation in connection with the design of buildings. The study programme focuses on providing the students with more detailed knowledge of building physics processes, principles and methods, and an understanding of the importance of the choice of building materials and components in the design of energy-efficient, environmentally friendly, climate-resilient buildings. Here, life-cycle analyses (LCA) and sustainability assessments are important tools for decisions on the choice of materials and building solutions. Theory and applied skills are taught in the courses MABY4200 Building Physics and Climate Adaptation of Buildings, MABY4700 Life Cycle Assessment for Built Enviroment, MABY4600 Sustainable Building Design and MABY4900 Timber Building Engineering. Computational fluid dynamics in and around buildings as well as structures are covered in the course MAEN4300 Fluid Dynamics and Computational Methods.

Transport infrastructure engineering concerns the analysis, calculation, design and management of transport infrastructure systems. Roadways and railways are typical transport infrastructure systems and they must be well designed and managed to provide safe and resilient support to traffic that is ever-changing with the advancement in the transport technology and increase in societal demand for multi-modal future-oriented transportation forms. Besides, existing transport infrastructure systems also need to be taken care of to ensure safe functionality. This specialization is built upon theory and applied skills in the field of transport infrastructure engineering. the courses cover a range of topics, including SMUA4200 Traffic Engineering and Intelligent Transport Systems, MABY5030 Advanced Pavement Design and Rehabilitation and MABY5040 Advanced Railway Engineering. In addition, important knowledge and skills of sustainability assessment are offered in the common course of MABY4700 Life Cycle Assessment for Built Environment and students have the possibilities to also choose courses within relevant structural and geotechnical engineering topics.

Geotechnical engineering concerns Engineering behaviours of earth materials such as soils and rocks to find solutions for various engineering problems. It is typically linked with hydrological, geological, and geophysical engineering. Geotechnical engineering is not only applicable to civil engineering but also to mining engineering, petroleum engineering, and offshore structures and foundations. Compared with other civil engineering directions, the tasks of a geotechnical engineer comprise more site-based field investigation and laboratory testing to classify relevant properties of geo materials with large variations to engineering design. This specification is fundamentally built upon the deep understanding of soil mechanics which will be taught in the course, MABY5410 Advanced Soil Mechanics. This course will provide a conceptual model for soil classification, cover soil mechanics for simple but widely applied models to the advanced framework and also highlight their engineering applications and typical state of art technics applied in this field. After this course, MABY5420 Geotechnical Site Investigation and Ground Modelling, MABY5440 Geotechnical Models and Simulations, MABY5460 Environmental Geotechnics, MABY5450 Urban Geotechnics, and MABY5430 Foundation Solutions will follow. This study specialisation provides students with abilities to handle tasks through all phases of geotechnical designs; from site investigation and soil testing, to proposed engineering solutions, to design validation at the end, based on solid theoretical knowledge.

Smart water engineering concerns the analysis, design and management of urban water resource processes and infrastructure. Water is an essential resource with strong links to energy and food production and urban water systems represent one of the largest water pollutant sources globally. Implementing state-of-the-art and innovative technology rather than conventional resource intensive ones is key to adapt in the future. As we move towards a hyper-connected urban infrastructure, data collection, decision support and process control form the need for future practitioners within smart water process and infrastructure. This specialization extends on the existing programme in civil engineering, offering the common courses of MABY4700 Life Cycle Assessment for Built Environment, MAEN4300 Fluid Dynamics and Computational Methods, SMUA4600 Geophysical Information Systems, MABY5050 Smart Infrastructure and Asset management and MABY5060 Managing Infrastructure Projects. The study specialisation focuses on providing the students with solid, theoretical knowledge and applied skills in the field of smart water process and infrastructure taught in the courses MABY5310 Urban pipe Systems, MABY5320 Bioprocess Technology, MABY5330 Water Resource Recovery Technology, MABY5340 Water Infrastructure, Trenches and No-Dig, MABY5350 Sensor Networks and Model Based Decisions Support and MABY5360 Design and Optimisation Projects.

Students are enrolled to one of the study directions from semester one.

Projects in the built environment are increasingly complex and interdisciplinary. The study programme focuses on teaching students how to use advanced computer programs and simulation tools to solve complex problems relating to their study directions.

The study programme also aims to qualify candidates with the competence to participate in research work in the field. All the courses taught in the second semester therefore include an element of research at different levels. The course MAEN5300 Research Methods and Ethics underpins the master's thesis and provides an introduction to research methods, ethics, and academic writing and dissemination of results.

The master's thesis will give the students the opportuinity to apply their knowledge and skills to relevant issues through more comprehensive project work. MABY5900, the master's thesis, is an independent, supervised research or development project in the core areas of the field, and represents further specialisation in either structural engineering, building technology, transport infrastructure engineering, geotechnical engineering or smart water process and infrastructure engineering.

The structure of the programme

The master's degree programme consists of compulsory courses, elective courses and a master's thesis. The course portfolio is composed so that the compulsory courses ensure academic and professional breadth, at the same time as the students are given an opportunity for in-depth study and specialisation through elective courses and the master's thesis.

Specialisation in the field of ‘structural engineering’ - SE requires the students to choose, in addition to the mandatory courses:

In the second semester, the following two courses:

MABY4400 Structural Analysis and Design (10 credits)

MABY4800 Advanced Materials and Technologies for Sustainable Structures (10 credits)

In the third semester, at least one course between the following two:

MABY4500 Sustainable Concrete Structures (10 credits)

MABY5200 Structural Dynamics (10 credits)

Specialisation in the field of ‘building technology’ - BT requires the students to choose, in addition to the mandatory courses:

In the second semester, the following two courses:

MABY4600 Sustainable Building Design (10 credits)

MABY4900 Timber Building Engineering (10 credits)

In the third semester, at least one course between the following two:

MABY4500 Sustainable Concrete Structures (10 credits)

MAEN4300 Fluid Dynamics and Computational Methods (10 credits)

In this way, students in both specialisations, i.e. SE and BT, get the opportunity to also choose some from the ‘transport infrastructure engineering’ elective courses (max. 1 per semester, i.e. in second and third semesters)

Specialisation in the field of ‘transport infrastructure engineering’ - TI requires the students to choose, in addition to the mandatory courses:

In the first semester, one courses from the following two courses:

MABY4100 Finite Element Method in Structural Analysis (10 credits)

MABY5420 Geotechnical Site Investigation and Ground Modelling (10 credits)

In the second semester, two courses from the following three courses:

MABY4400 Structural Analysis and Design (10 credits)

SMUA4400 Transport Modelling and Analytics (10 credits)

SMUA4600 Geographical Information Systems (10 credits)

In the third semester, two courses from the following four courses:

MABY4500 Sustainable Concrete Structures (10 credits)

MABY5200 Structural Dynamics (10 credits)

MABY5050 Smart Infrastructure and Asset Management (10 credits)

MABY5060 Managing Infrastructure Projects (10 credits)

Specialisation in the field of `geotechnical engineering´ - GEO requires the students to choose, in addition to the mandatory courses

In the second semester, one course from the following four courses:

MABY4400 Structural Analysis and Design (10 credits)

MABY4800 Advanced Materials and Technologies for Sustainable Structures (10 credits)

MABY5030 Advanced Pavement Design and Rehabilitation (10 credits)

MABY5040 Advanced Railway Engineering (10 credits)

In the third semester, one course from the following five courses:

MABY4100 Finite Element Method in Structural Analysis (10 credits)

MABY5000 Civil Engineering Seminars and Projects (10 credits)

MABY5050 Smart Infrastructure and Asset Management (10 credits)

MABY5060 Managing Infrastructure Projects (10 credits)

MABY5200 Structural Dynamics (10 credits)

All courses in the `smart water engineering´ - SWAPIE specialisation are mandatory, with no elective available for students to select.

In order for students to be formally assigned a supervisor for the master's thesis, all exams from first year of the study programme must be passed.

Students are encouraged to contact private and public enterprises in the region for the purpose of gaining practical training and experience in the fields through a summer job or similar, and to establish cooperation on project assignments.

Other information

Programplanen er godkjent av Utdanningsutvalget LUI 25.09.2019