Programplaner og emneplaner - Student
YFTI1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hvordan tekster og andre medieformer kan formidles til ulike brukergrupper
- har innsikt i teorier om kommunikasjon, samtaleformer, retorikk og veiledning
- har kunnskap om sjangrer innenfor skjønn- og faglitterære kategorier
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle muntlig, skriftlig og visuelt til ulike målgrupper
- kan planlegge og gjennomføre et formidlingsopplegg
- kan initiere samarbeid og samskaping i sitt formidlingsarbeid i bibliotek
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå
- kan reflektere over praksis, og anvende teori på faglige problemstillinger
Learning outcomes
Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, samtaler, nettdiskusjoner, webinarer og selvstudium.
Content
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe. Faggrupper i profesjonsfaget dannes på tvers av utdanningsprogrammet, gruppestørrelser fra tre til fem studenter.
Teaching and learning methods
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Arbeid i mindre grupper på 2-3 studenter. Gruppen skal utarbeide en plan for et arrangement eller arrangements-serie. Planen skal inneholde arrangementets program, målgruppe, tematikk, forslag til mulige aktiviteter og ressurspersoner (for eksempel foredragsholdere noen en kan intervjue og eller andre). Planen skal være på maks 2 sider. Refleksjon om gjennomføring fra ide til sluttprodukt, målgrupper, kontekstforståelse m.m. skal gruppen presentere muntlig for de andre studentene. Hver presentasjon vil ta mellom 10-15 minutter.
Arbeidskrav 2: Hverandrevurdering. Hver student skal gi skriftlig tilbakemelding (inntil en side) på arbeidskrav 1 hos to grupper.
Arbeidskrav 3: Individuell muntlig presentasjon. Hver student skal presentere en faglig tekst (inntil 10 minutter) for medstudentene som utgangspunkt for faglig samtale. Teksten skal omhandle noe som knytter an til emnets tematiske innhold, for eksempel bibliotekenes formidlingspraksis og samfunnsmandat eller tekstsjangere.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Course requirements
Eksamen i emnet er en skriftlig individuell semesteroppgave med et omfang på 6 - 8 sider inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Studentene skal utarbeide et formidlingsopplegg. Opplegget skal beskrives og begrunnes i form av en tekst og gjøre bruk av relevant teori.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A - F.
Grading scale
Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. Det vil blant annet handle om å ta i bruk den yrkesfaglig kompetanse i/fra teknologi og industrifag som er relevant i for fag i ungdomsskolen (8-10 trinn). I tillegg til faglig fordypning og praksis i eget programområde. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
- har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for yrkesutøvelsen
Ferdighet
Studenten
- kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring innenfor eget programområde og relevante fag på ungdomstrinnet
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan vurdere, begrunne og dokumentere yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
- kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan drøfte relevant innhold innenfor teknologi og industrifag tilpasset ungdomstrinnet
- kan tilrettelegge for yrkesfaglig opplæring på ungdomstrinnet