EPN-V2

YFIM1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description

Course name in Norwegian
Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
    • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
    • kunnskap om ulike forskningsdesign for innhenting og analyse av kvalitative data
    • kunnskap om formålsutvelging, populasjon og utvalg
    • kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • velge egnet forskningsdesign i kvalitative og kvantitative problemstillinger
    • velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
    • bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
    • tolke resultatene og presentere disse i en rapport
    • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere egnede forskningsdesign ut fra problemstilling og formål
    • kritisk vurdere kvaliteten på og premissene for kvalitative og kvantitative undersøkelser
    • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
    • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
    • reflektere over forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging, gjennomføring og rapportering
  • Learning outcomes

    Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.

  • Content

    Dette er det andre emnet i språk og kommunikasjon for førsteårsstudenter på bachelorprogrammet i norsk tegnspråk og bygger faglig på Tegnspråk og tegnspråking 1. Emnet går dypere inn i studiet av tegnspråklig samhandling og tegnspråklingvistiske temaer og gjør også studentene kjent med nyere forskning om norsk tegnspråk. Systematisk arbeid med egen språkbeherskelse og språkbevissthet er en viktig del av dette emnet.

    Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

  • Teaching and learning methods

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjent arbeidskrav:

    • En gruppeoppgave med en kvalitativ og en kvantitativ del på inntil 12 sider totalt. Gruppene kan bestå av inntil 5 studenter.

    Formålet med arbeidskravet er at studentene med en praktisk og realistisk øvelse skal få ferdigheter i å bruke metodekunnskapene.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Course requirements

    Eksamen i emnet er er skoleeksamen på 4 timer.

  • Assessment

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
  • Permitted exam materials and equipment

    Gradert skala A - F

  • Grading scale

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Examiners

    Line Christoffersen