Programplaner og emneplaner - Student
YFTI1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
MAVIT4070/MAxxx4070 must be passed before the student can start to work on the master's thesis.
All compulsory courses in the programme must be passed before the student can submit their master's thesis for assessment.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
- har kunnskap om yrkene som inngår i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfag og yrkesfaglærerprofesjonen
- har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
- kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring
- kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
- kan analysere og forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i utdanningsprogrammet
- kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i fag- og yrkesopplæringen
- kan etablere og lede nettverksrelasjoner i skole og arbeidsliv
- kan tilrettelegge for, lede og vurdere yrkesrelevant opplæring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav
Content
- forskningsmetodikk
- FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring, med vekt på utviklingsarbeid og/eller forskning i skole og/eller arbeidsliv
- dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
- ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
- styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
- profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
- planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis
- elev- og arbeidslivmedvirkning
Praksis
15 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
Teaching and learning methods
Work and teaching methods used in the course are self-study, three to six master’s seminars with presentations, and an offer of 20 hours’ supervision per thesis, regardless of whether it is written individually or in a group.
The seminars are an arena for sharing experience from all stages of the project work. Students will take part in academic discussion and practise structuring and wording academic argumentation and communicating constructive criticism. Presenting their work, giving feedback to fellow students, and receiving feedback from fellow students and teachers, are important parts of the seminars.
The supervision agreement is signed by the students and supervisors at the start of the supervision.
When a group of students work together, an overview of each student’s individual contribution must be enclosed with the assignment.
Course requirements
The following must have been approved in order for a student to be permitted to take the examination:
- Two oral presentations (up to 20 minutes each) at the master seminar, and completion of the opponent role with critique/feedback on the presentation from fellow students.
Assessment
The master’s thesis written by one or two students. Large, interdisciplinary innovation projects can be written in groups of up to four students on application. Individual oral examination where the grade can be adjusted.
The content and scope of different forms of master's theses:
- Monograph: Recommended scope of a monographic assignment is 22,000 words +/- 10%
- Scientific article: The thesis must include a manuscript in the form of at least one article that is in accordance with the author guidelines for a relevant scientific journal, and a supplementary memo/introductory chapter to the article-based thesis ('kappe') that elaborates on the theoretical and methodological considerations underlying the article. The layout, structure and scope of the article must comply with the guidelines of the journal in question, and the introductory chapter to the article-based thesis can be a maximum of 10,000 words.
The thesis can be written in English or a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).
The written thesis must be awarded a grade of A-E (preliminary grade) in order for a student to take the oral examination. The final grade is set after the oral examination. The whole grade scale can be used when setting the final grade.
An individual oral examination lasting up to 40 minutes based on the master’s thesis. The candidate gives a 10 - 15 minutes presentation of their master’s thesis at the start of the oral examination.
Students can appeal against the grade set for the written part of the examination in accordance with the Act relating to Universities and University Colleges.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with. There is an opportunity to reuse self-produced text from MAVIT4070 in the master's thesis without self-citation.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
All examinations are assessed by an internal and an external examiner. The student's supervisor cannot be an examiner for the master's thesis.