Programplaner og emneplaner - Student
Norwegian Sign Language Programme description
- Programme name, Norwegian
- Norsk tegnspråk
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 180 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Bachelorstudiet i norsk tegnspråk (180 studiepoeng) er et treårig utdanningsprogram med to alternative studieretninger. Studieretning tolking gir kvalifikasjon til stilling som tolk for døve, døvblinde og døvblitte (NAVs tittel). Studieretning tegnspråkdidaktikk forbereder studentene til veiledning, rådgivning og undervisning av voksne som skal lære norsk tegnspråk. Studenter som tas opp på programmet må kunne følge undervisning på norsk tegnspråk, og det er opptaksprøve for å komme inn på studiet.
Studentene på begge studieretningene går sammen det første året, og deles i mindre grupper i emnene som er studieretningsspesifikke. Fullført grad gir tittel Bachelor i norsk tegnspråk; på engelsk: Bachelor in Norwegian Sign Language.
Target group
Målgruppen for bachelorprogrammet i norsk tegnspråk er personer som ønsker utdanning som tolk for døve, døvblinde og døvblitte (NAVs tittel) eller ønsker å arbeide med undervisning og veiledning i og om norsk tegnspråk til voksne som skal lære tegnspråk. For å kunne gjennomføre studieretning tolking i bachelorprogrammet i norsk tegnspråk, er det nødvendig med en bevegelighet som ikke står til hinder for ledsaging av døvblinde. Uten dette vil det være vanskelig å gjennomføre studiet, på grunn av studiets praktiske innhold.
Admission requirements
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse, og godkjent opptaksprøve.
Søkere som kan dokumentere å ha fullført eksamen i 60 studiepoeng årsstudium i norsk tegnspråk med karakter C eller bedre i løpet av de siste tre år, kan fritas fra opptaksprøven.
Søkere som har eksamen i faget norsk tegnspråk i videregående opplæring (jf. opplæringsloven § 3-9, dvs. «kan dokumentere videregående opplæring fra skolar som har tilrettelagde opplæringstilbod i og på teiknspråk for hørselshemma elevar») er fritatt fra opptaksprøven.
En godkjent opptaksprøve betyr at kandidaten innehar tilstrekkelige kommunikative ferdigheter i norsk tegnspråk til å ta del i studiets læringsaktiviteter.
For emnet TEGN2220 Voksnes læring og læringskultur (15.stp) er det avvikende opptakskrav for enkeltemnestudenter. Opptakskravet til TEGN2220 er generell studiekompetanse (GSK). Målgruppe er personer som jobber i voksenopplæring eller andre former for undervisning og opplæring av voksne.
Learning outcomes
Arbeidslivsfag er et viktig fag i ungdomsskolen som skal bidra til at elevene får praktisk erfaring med å løse arbeidsoppgaver i et arbeidsfellesskap. Gjennom studiet utvikles kompetanse knyttet til bærekraftig utvikling, som er nedfelt som et av tre tverrfaglige tema i læreplanverket, og som er en sentral del av kompetansen i arbeidslivsfaget.
Siden arbeidslivsfaget er praksisnært, vil det være mulig for elevene å ivareta sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft i planlegging og produksjon. Elevene vil kunne erfare helsemessige og psykososiale sider ved å arbeide sammen med andre og bidra til at eleven kan forebygge og løse konflikter samt gi nye mestringsopplevelser i sosiale sammenhenger. Elevene skal også vurdere miljømessige og økonomiske konsekvenser av valgene sine.
Studiet yrkesdidaktikk og entreprenørskap i arbeidslivsfaget skal gi studentene grunnlag for å tilrettelegge for læring og utvikling i arbeidslivfaget. Hovedelementer i studiet er kunnskap om yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske metoder for gjennomføring av praktiske oppgaver og forståelse for hvordan entreprenørielle metoder kan fremme læring. Aktuell forsking på området, og utviklingsprosjekter i studiet, vil gi studenten grunnlag for å utvikle faget i egen organisasjon og i samarbeid med eksterne aktører.
Studiet er en videreutdanning på deltid.
Teaching and learning methods
Studiet er organisert med forelesninger, praktiske øvelser, seminarer i større og mindre grupper, ekstern og intern (arrangert) praksis, ekskursjoner, oppgaveskriving og arbeid med video- og lydopptak. Undervisningen foregår i all hovedsak på norsk tegnspråk. Et omfattende egenarbeid utenom undervisningen er forutsatt/nødvendig.
Bacheloroppgaven
Arbeidet med bacheloroppgaven er lagt til tredje studieår i et eget emne på 15 studiepoeng. Studentene skal skrive en selvvalgt, individuell bacheloroppgave, der problemstillingen godkjennes av faglærer. Oppgaven skal være forankret i teori relevant for tegnspråk, tolking og/eller tegnspråkdidaktikk. Det gis individuell veiledning i skriveperioden. Bacheloroppgavens totale omfang er på 7000 ord +/- 10 %, samt et sammendrag av oppgaven på tegnspråk på 5-10 minutter. Se emneplanen for nærmere informasjon.
Practical training
Studieretning tolking i bachelorprogrammet har 12 ukers veiledet, variert og vurdert tolkepraksis, én uke i første studieår, to uker i andre studieår og ni uker i tredje studieår.
Studieretning tegnspråkdidaktikk har 7 ukers veiledet, variert og vurdert praksis, én uke i første studieår, to uker i andre studieår og fire uker i tredje studieår.
Reisevei / opphold borte fra hjemmet
Studentene må påregne lengre reisevei/opphold borte fra hjemmet i disse periodene. Utgifter dekkes etter gjeldende regler og med gjeldende egenandeler. Studenter med særlige forpliktelser (omsorg for barn etc.) prioriteres til praksisplasser nær studiestedet/hjemmet.
Vurdering og vurderingsuttrykk
Det benyttes Bestått / Ikke bestått. Det er praksisveilederne som fastsetter den faglige vurderingen av praksisperioden.
Studentene vurderes etter kriterier fastsatt i læringsmålsskjemaene og vurderingsskjemaene til hver periode.
Krav til tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få den godkjent. Kravet kan normalt ikke fravikes på grunn av sykdom eller andre grunner.
Progresjonskrav
Det skal være en progresjon i praksisopplæringen og en sammenheng mellom undervisningen og praksisopplæringen.
Praksis på 2. studieår (TEGP2100/TEGP2200) må være vurdert til bestått før studenten kan gjennomføre praksis på 3. studieår.
I studieretning tolking må den eksterne praksisperioden i høstsemesteret (TEGP3101) i 3. studieår være bestått før studenten kan ta ekstern praksis i vårsemesteret (TEGP3102) i 3. studieår.
Studenter som blir vurdert til ikke bestått praksis vil normalt blir normal ett år forsinket i studiet, fordi de må ta igjen praksis med neste studiekull.
Ny praksisperiode
Studenter som blir vurdert til ikke bestått i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til ikke bestått ved andre gangs forsøk, må normalt studiet avbrytes (jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet).
Studieretning tolking
Formålet med praksisopplæringen er at studentene skal tilegne seg profesjonell tolkekompetanse gjennom gradvis innføring i sentrale sider ved profesjonen. Ved et tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksisplasser og veiledere utvikles studentens profesjonsidentitet.
Praksisopplæringen arrangeres i samarbeid med Nasjonalt ressurssenter for døvblinde (Eikholt), NAV Tolketjenester eller andre institusjoner som formidler tolketjeneste, samt enkelte frilanstolker.
Fordi tolking er en profesjonsrettet utdanning, er praksisperioden for studieretning tolking lenger enn for studieretning tegnspråkdidaktikk, som ikke er en profesjonsutdanning.
- Første studieår – tolking: TEGP1000. Én uke i høstsemesteret. Praksis i første studieår er felles for begge retningene og kan være deltakelse på Døves Kulturdager eller andre større arrangement med tegnspråklige.
- Andre studieår – tolking: TEGP2100. To uker i vårsemesteret (fjerde semester).
- Tredje studieår – tolking:
- TEGP3101 (høst). Ekstern praksis (to uker) og ukesopphold på Eikholt (én uke). Praksisperioden er todelt. Begge delpraksiser må være bestått for at studenten skal bestå praksisemnet TEGP3101.
- TEGP3102 (vår). Ekstern praksis (fem uker) og øvingsuke (én uke). Praksisperioden er todelt. Begge delpraksiser må være bestått for at studenten skal bestå praksisemnet TEGP3102.
Studieretning tegnspråkdidaktikk
Formålet med praksisopplæringen er at studentene skal tilegne seg praktisk erfaring med å veilede og undervise voksne andrespråksinnlærere. Ved et tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksissted og veiledere utvikles studentens ferdigheter i andrespråksundervisning og -veiledning.
Praksisopplæringen arrangeres i samarbeid med Signo, Statped eller andre som har organisert undervisning i norsk tegnspråk rettet mot voksne.
- Første studieår – felles: TEGP1000. Én uke i høstsemesteret. Praksis i første studieår er felles for begge retningene og kan være deltakelse på Døves Kulturdager eller andre større arrangement med tegnspråklige.
- Andre studieår – tegnspråkdidaktikk: TEGP2200. To uker i vårsemesteret.
- Tredje studieår – tegnspråkdidaktikk: TEGP3200. Fire uker i vårsemesteret.
Internationalisation
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering av praktiske arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver
- har kunnskap om hvordan entreprenørielle metoder kan fremme innovasjon, læring og utvikling
- har kunnskap om fagets innhold og utvikling, og behovet for mer praktiske ferdigheter hos elever i grunnskolen
- har kunnskap om bærekraft i arbeidslivsfaget
- har kunnskap om hva de tverrfaglige temaene innebærer i undervisning og yrkesveiledning i arbeidslivsfaget
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap for å planlegge, gjennomføre og vurdere praktiske arbeidssituasjoner
- kan ivareta bærekraft og Helse, Miljø og Sikkerhet i praktisk undervisning
- kan sette seg inn i ukjente produksjonsmetoder, teknikker, og tjenester
- kan lede entreprenørielle læreprosesser i elevgrupper og anvende ulike entreprenørielle strategier for læring og utvikling
- kan samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med yrkesdidaktiske problemstillinger og entreprenørskap i arbeidslivsfaget
- kan formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig
- kan delta aktivt i det profesjonelle læringsfelleskapet for å utvikle faget
Work requirements
Studiet består av to emner på 15 studiepoeng hver, og organiseres som et deltidsstudium over ett studieår. Studiet tilbys som samlings- og nettbasert, med en blanding av samlinger på campus og nettbaserte samlinger.
Assessment
Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming med vekt på studentaktive læringsformer. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til ulike læringsarenaer og digitale plattformer. Forelesninger, dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, individuelle oppgaver, digitale metoder, og gruppeoppgaver er aktuelle arbeidsformer.
Universitetets læringsplattform brukes i studiet, og alle studenter må derfor disponere pc med kamera og tilgang til internett.
Other information
Programplan fastsatt av Det utdanningsvitenskaplige fakultet, Universitetet i Oslo 11. april 2005 Revisjon godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget ved LUI 30. juni 2015. Revisjon godkjent av studieutvalget 11. mai 2017. Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 29. januar 2018. Redaksjonelle endringer foretatt 9. juni 2017 og 30. april 2018. Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 14. februar 2019. Redaksjonell endring foretatt 29. januar og 5. mars 2021. Programplanen gjelder fra høstsemesteret 2021. Større revisjon med studieretninger godkjent i Utdanningsutvalget LUI 29. november 2021. Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 5. desember 2022. Programplanen gjelder fra høstsemesteret 2023.