EPN-V2

TEGN1300 Sign Language and Sign Languaging 2 Course description

Course name in Norwegian
Tegnspråk og tegnspråking 2
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Dette er det andre emnet i språk og kommunikasjon for førsteårsstudenter på bachelorprogrammet i norsk tegnspråk og bygger faglig på Tegnspråk og tegnspråking 1. Emnet går dypere inn i studiet av tegnspråklig samhandling og tegnspråklingvistiske temaer og gjør også studentene kjent med nyere forskning om norsk tegnspråk. Systematisk arbeid med egen språkbeherskelse og språkbevissthet er en viktig del av dette emnet.

Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Required preliminary courses

Emnet har ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har fordypet kunnskap om tegnspråklingvistikk og visuell kommunikasjon
  • Har kunnskap om barn, unge og voksnes tilegnelse av tegnspråk og flerspråklighet
  • Er kjent med nyere forskning om norsk tegnspråk og tegnspråking

Ferdigheter

Studenten

  • Kan reflektere selvstendig over og analysere egen og andres kommunikative praksis
  • kan selvstendig produsere og forstå transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk med egnede verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • Har kompetanse som setter dem i stand til å reflektere over varierende tegnspråklig praksis, deriblant også hos språkbrukere som er i en språktilegnelsessituasjon
  • Er i stand til utdypende drøfting av faglige spørsmål knyttet til bruk av tegnspråk i ulike situasjoner
  • Kan gjøre rede for aktuell forskning om norsk tegnspråk og tegnspråking

Content

The purpose of this course is to enable students to contribute actively to research in bacterial diagnostics and combating antimicrobial resistance in the health services and society at large. The course provides a broad theoretical basis in medical bacteriology and comprises history, technology and future health-related challenges. Emphasis is placed on the most common bacterial infectious diseases and antibiotic resistance. The introduction of new diagnostic tools in clinical microbiology entails an increasing need for health personnel with extensive knowledge of new areas of application for technology and changed practices. The course therefore also focuses on the relationship between clinical practice, diagnostics and epidemiology to better be able to face future technical changes and the emergence of antimicrobial resistance.

Teaching and learning methods

Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger. 

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

1. Gjennom studiet arbeider studentene med ulike oppgaver på tegnspråk, og som det forventes at studentene tar vare på for å følge med på egen tegnspråkutvikling. Studentene skal individuelt holde ved like en språkperm etter mal fra Europeisk språkperm (European Language Portfolio - ELP), bestående av språkpass, språkbiografi og språkmappe, og levere et skriftlig refleksjonsnotat på 1250 ord +/- 10 % om dette arbeidet etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Mer informasjon om Europeisk språkperm gis ved studiestart.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til refleksjon over og analyse av egen tegnspråklig praksis. 

2. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter gjennomføre en analyse av en tegnspråklig tekst i samråd med faglærer. Omfanget av den innleverte teksten vil avhenge av fokuset for analysen og fastsettes av faglærer.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk.

3. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og leveres innen en dato fastsatt av faglærer. Oppgaven vurderes som godkjent / ikke godkjent. Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til et eller flere av emnets kunnskapsmål. 

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Assessment

Eksamen er en individuell innlevering bestående av en sammenstilling av et utvalg egne oppgaver som studenten har samlet i sin språkperm - med tanke på å illustrere egen språkutvikling. I tillegg skal det leveres en individuell refleksjon over sammenstillingen og egen språkutvikling på norsk tegnspråk spilt inn på video med lengde 15 minutter +/- 10 %.

Eksamensspråk er norsk tegnspråk.

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital arkivbevaring, der overgangen fra danning til bevaring prioriteres. Det legges vekt på migrasjon som bevaringsstrategi og hvordan XML brukes her.

Undervisningsspråk er norsk.

Grading scale

Ingen forkunnskapskrav.

Examiners

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til håndtering og bevaring av digitale arkiv
  • har kjennskap til prosessene og utfordringene ved konvertering og migrasjon av digital informasjon
  • har grunnleggende kunnskap om XML/XSD
  • har forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra digitale systemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme strategier for migrering av digital informasjon
  • kan analysere og redegjøre for metadata som inngår i et digitalt uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
  • kan utforme strategier/metoder for generering av uttrekk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan følge og resonnere om videre faglig utvikling i bevarings- og uttrekkspraksis
  • har innsikt i rollen XML-teknologi spiller i uttrekk