EPN-V2

Master's Programme in Public Administration and Management Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Valid from
2021 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studiet egner seg for studenter med toårig økonomisk-administrativ utdanning, eller annen relevant fagbakgrunn (for eksempel sosial/helsefaglig profesjonsutdanning) som ønsker å kvalifisere seg for administrative stillinger, personalforvaltning, økonomistyring eller ledelse, særlig i offentlig virksomhet.

Target group

Krav til utdanning

  • 2 års høyere utdanning (120 studiepoeng) med mist 60 studiepoeng innen økonomi, jus eller samfunnsfag
  • Søkere med annen fullført 3-årig høyere utdanning (180 studiepoeng)
  • Søkere med slik utdanning stiller i utgangspunktet likt, selv om lengden av studiet/utdanningen varierer.

Rangering

Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, rangeres søkerne etter oppnådde konkurransepoeng. Konkurransepoeng er summen av karakterpoeng og tilleggspoeng, jf. Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Det gis tilleggspoeng for relevant utdanning utover minstekravet, jf. forskriften § 13 (1). Med relevant utdanning menes høyere utdanning av økonomisk/administrativ karakter.

Det gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis utover minstekravet, jf. forskriften § 13 (2). Med relevant yrkespraksis menes administrativt arbeid eller lederstilling, herunder lederverv som krever 50 prosent stilling eller mer. Det gis 0,5 poeng pr. halvår for slik spesielt relevant yrkespraksis.

Det gis i tillegg ytterligere 10 ekstra tilleggspoeng til søkere med mist 60 studiepoeng innen økonomi, jus eller samfunnsfag, jf. forskriften § 13 (3).

Admission requirements

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.

For masterstudiet i digitalt læringsdesign gjelder i tillegg følgende:

Grunnlaget for opptak er fullført ett av følgende utdanningsløp:

  • Barnehage-, grunnskole- eller yrkesfaglærerutdanning
  • Faglærerutdanning eller PPU/-Y med bachelorgrad og minst 15 studiepoeng i digital kompetanse
  • Annen relevant bachelorgrad innen pedagogikk, ikt, ingeniør, samfunnsfag, og humanistiske fag, og samlet minst 60 studiepoeng i pedagogikk og digital kompetanse, hvorav minst 30 studiepoeng i pedagogikk og minst 15 studiepoeng i digital kompetanse.

Kravet til digital kompetanse kan etter søknad erstattes av relevant praksis. Manglende fordypning i digital kompetanse kan innfris ved å gjennomføre emnet DKLH6000 Digital kompetanse for lærere, 30 stp. som tilbys nettbasert ved OsloMet. 

For opptak til alle masterstudier kreves det gjennomsnittskarakter C eller bedre (beregnet til 2,5 karakterpoeng) fra det faglige grunnlaget.

Learning outcomes

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder innen fagområdet digitalt læringsdesign
  • kan anvende kunnskap om digitalt læringsdesign innen ulike nivåer og retninger i utdanning
  • kan analysere kritisk problemstillinger knyttet til pedagogisk bruk av digital teknologi i relasjon til individ og samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og bruke teorier og metoder for digitalt læringsdesign innenfor skole og opplæring, forvaltning, organisasjoner og næringslivet
  • kan bruke relevante metoder for forskning knyttet til digitalt læringsdesign på en selvstendig måte
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger innen fagområdet
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å utvikle avanserte kreative og innovative løsninger for digitale læringsressurser og digital læringsdesign innenfor skole og opplæring, forvaltning, organisasjoner og næringslivet
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet, både med spesialister og allmennheten.

Content and structure

Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681

Krav til opptak er tre-årig bachelorutdanning innen helse-, og sosialfag, relevant pedagogisk utdanning eller profesjonsstudier innen medisin og psykologi, og minimum 2 års relevant praksiserfaring i arbeid med alvorlig syke barn og unge. Søkere med erfaring med barn og unge og deres familier gjennom arbeid i voksenpalliasjon kan også søke studiet.

Minimum 2 års relevant praksiserfaring etter fullført utdanning må være i/ved:

  • Spesialisthelsetjenesten (barn 0-18 år)
  • Kommunehelsetjeneste (barn 0-18 år)
  • Barneavdeling
  • Barnebolig
  • Barnehabilitering
  • Familieterapi eller tilsvarende
  • Pedagogisk virksomhet knyttet til sykehus og spesialskoler/ressurssentre

Erfaring utover dette må/kan skjønnsmessig vurderes.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Det er ikke praksis i studiet.

Internationalisation

Masterstudiet i digitalt læringsdesign er modulbasert med en rekke emner à 15 studiepoeng, samt en masteroppgave. Organiseringen i emner innebærer fleksibilitet både med hensyn på innhold (sammensetning av emner), rekkefølgen emnene gjennomføres i og studiets varighet: den enkelte student kan planlegge sitt eget studium ut fra kvalifikasjoner og ønsker, rekkefølgen av emnene kan varieres ut fra studentens ønsker og institusjonens kapasitet. Studiet bygger på åpne og fleksible læringsprosesser og kombinasjon mellom nettbasert og campus-basert undervisning og kan i hovedsak gjennomføres som et nettbasert studium. Alle emnene er basert på studentaktive læringsformer og kombinasjon av teoretiske og praktiske oppgaver. Se hvert enkelt emne for konkrete arbeidsformer. I tillegg til emner, vil det bli gjennomført obligatoriske seminarer knyttet til arbeidet med masteroppgaven.

Alle individuelle planer skal godkjennes av studiets ledelse.

Work requirements

Tema

  • Organisering
  • Ledelse
  • Smertevurdering og -behandling
  • Symptomlindring
  • Etikk
  • Sorg og krise
  • Tverrfaglig samarbeid

Studiet, består av 2 obligatoriske emner og gjennomføres på deltid i løpet av to semestre.

Deltidsstudiet er samlingsbasert, med inntil tre samlinger hvert semester hvor hver samling består av inntil 5 dager. Mellom samlingene forutsettes det at studentene arbeider med fagstoff alene og sammen med medstudenter.

Studiet definerer ca. 60% av pensumgrunnlaget. Resten velger studentene selv i forbindelse med arbeidskrav og eksamener. Selvvalgt pensum må synliggjøres gjennom full referanse, antall sider og markeres med stjerne.

Assessment

Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr.15 om universiteter og høyskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Vurderingsformene varierer fra emne til emne, og omfatter skriftlig skoleeksamen, hjemmeeksamen, prosjektoppgave, utredning og semesteroppgave. Vurderingsformen er beskrevet i den enkelte emneplan.

Tillatte hjelpemidler og bruk av kalkulator ved eksamen

Tillatte hjelpemidler til eksamen vil fremgå av emneplanene.

Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:

·         Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat

·         Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter

·         Kalkulatoren tillates ikke koblet til et strømnett

·         Kalkulatoren skal ikke avgi lyd

·         Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se universitetets regler om fusk/forsøk på fusk.

Alle emner har graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått.