EPN-V2

OASV4200 Practice in Research Course description

Course name in Norwegian
Forskningspraksis
Study programme
Master's Programme in Public Administration and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir studentene erfaring i gjennomføring av vitenskapelig arbeid. Studenten gjennomfører et nærmere avtalt vitenskapelig arbeid under veiledning av en vitenskapelig tilsatt. Gjennom empiriske undersøkelser og teoretisk refleksjon skal studenten tilegne seg innsikt og ferdigheter som skal til for å gjennomføre et arbeid som holder god vitenskapelig standard. Emnet skal både gi praktiske ferdigheter som er til hjelp for studenten under det senere arbeidet med masteroppgaven, og bidra med teoretisk og praktisk kompetanse som er til nytte for pågående forskning ved Handelshøyskolen, eller ved andre deler av OsloMet - Storbyuniversitetet.

Required preliminary courses

Studentene må ha bestått alle de obligatoriske emnene i masterprogrammet i offentlig administrasjon og styring før opptak til forskningspraksis. Emnet har begrenset antall plasser, disse utlyses før slutten av andre semester. Ved konkurranse om plass, velges de med høyest gjennomsnittskarakter fra tidligere emner i studiet. Konkrete kompetansebehov;knyttet til enkelte praksisplasser kan forekomme. Studentene kan ikke både velge emnet forskningspraksis og emnet prosjektpraksis. Studenten kan ikke ha lønnet arbeid hos oppdragsgiver i samme periode som praksisperioden varer.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten har

  • Innsikt i planlegging og gjennomføring av forskningsprosjekter.
  • Spesialisert kunnskap om teorier og metoder i administrasjon og styring som benyttes i forskningsprosjektet.
  • Innsikt i utfordringer for praksisfeltet, og hvordan kunnskap fra fagområdet kan bidra til å øke forståelsen for, og bedre håndteringen av, disse utfordringene.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor faglitteratur i administrasjon og styring, og finne fram til og benytte relevant materiale i et forskningsprosjekt.
  • Kan analysere og håndtere et forskningsmateriale kritisk og ha evnen til kritisk tenkning også rundt egen forskerrolle og profesjon.
  • Kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder.
  • Kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og allmennheten.

Teaching and learning methods

Emnet har ingen undervisning og arbeidsformen vil måtte tilpasses det enkelte prosjekt. Typiske læringsformer er veiledning, diskusjoner med prosjektmedarbeidere, og prosjektrelaterte aktiviteter.;

Det lages en avtale om innholdet i arbeidet som den vitenskapelige assistenten skal gjennomføre, som i omfang skal tilsvare 6 ukers fulltidsstudier og primært gjennomføres innenfor studieårets høstsemester. En vitenskapelig ansatt tilknyttet forskningsprosjektet veileder studenten i henhold til avtalen.;Arbeidet skal ende opp i en faglig relevant produksjon, et refleksjonsnotat og en muntlig presentasjon.

Course requirements

Følgende arbeidskrav og obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen:

  • Arbeidskrav 1: Selvvalgt pensum. Den enkelte student må;i samråd med veileder identifisere ca. 150 sider selvvalgt pensum knyttet til forskningsprosjektets tema og faglige innretning. Pensum godkjennes av emneansvarlig lærer.;Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
  • Arbeidskrav 2: Obligatorisk sluttseminar. Det kreves deltagelse på felles seminar der studentene muntlig presenterer sine refleksjonsnotater.;Hvis flere studenter har jobbet i samme prosjekt kan man velge å presentere sammen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist

Assessment

Emnet omfatter vitenskapsteorier som har vært og er sentrale for utvikling av kunnskap om psykisk helse og psykisk helsearbeid, og empiriske forskningsmetoder, ulike typer forskningsdesign og bruk av kvantitative og kvalitative metoder i forskning relatert til psykisk helse og psykisk helsearbeid. Emnet gir en innføring i forskningsetiske og formelle krav til godkjenning av forskning med både pasientfokus og utøverfokus.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har inngående forståelse av sammenhengene mellom vitenskapsteori og kunnskapsproduksjon innen psykisk helse og psykisk helsearbeid
  • har inngående kunnskap om forholdet mellom hverdagskunnskap, erfaringsbasert kunnskap, vitenskapelig kunnskap og evidensbasert kunnskap
  • har inngående kunnskap om bruk av forskningsintervju, observasjon og feltarbeid i studier av psykisk helse og psykisk helsearbeid
  • har inngående kunnskap om måling av fenomener knyttet til psykisk helse
  • har inngående kunnskap om univariate, bivariate og multivariate statistiske metoder
  • har inngående kunnskap om tolkning og analyse av kvantitative og kvalitative data

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere, forholde seg kritiske til og anvende vitenskapsteori
  • kan analysere, forholdes seg kritisk til og anvende ulike forskningsmetoder med utgangspunkt i forskningens problemstillinger
  • kan analysere kvalitative og kvantitative data på en selvstendig og kritisk måte
  • kan selvstendig utarbeide prosjektbeskrivelse
  • kan relevante søkeprosedyrer for godkjenning av forskningsprosjekt

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan anvende vitenskapsteori i utvikling av design, metode og analyse
  • har inngående forståelse av forholdet mellom etikk, verdier og vitenskap og hvordan dette styrer forskningen
  • kan anvende empiriske forskningsmetoder på en selvstendig og kritisk måte
  • kan vurdere, forholde seg kritisk til og anvende forskning i feltet psykisk helse og psykisk helsearbeid
  • kan formidle vitenskapelig kunnskap på en selvstendig og kritisk måte

Examiners

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.