EPN-V2

OAS4200 Political Processes and Policy Instruments Course description

Course name in Norwegian
Politiske prosesser og virkemidler
Study programme
Master's Programme in Public Administration and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler ulike perspektiver på beslutningsprosesser i offentlig sektor. Det fokuseres på hvordan offentlig politikk blir til fra dagsordensetting og politikkutforming til iverksetting og evaluering av effekter av offentlige tiltak.

Følgende spørsmål er sentrale: Hvordan kommer saker på den politiske dagsorden? Hvordan utformes offentlig politikk og hvilke virkemidler har myndighetene til rådighet? Hvorfor er noen iverksettingsprosesser vellykkede, mens andre mislykkes? Det legges vekt på hvordan flernivåsystemer påvirker beslutningsprosesser innenfor ulike politikkområder. Hvilken betydning mediepåvirkning har for innretning og innhold i dagsordensetting, politikkutforming og iverksetting blir også vektlagt.

Emnet har et anvendt siktemål som ivaretas gjennom presentasjon av praksisnære eksempler.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskaper

Studenten har

  • inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til studiet av offentlig politikk
  • inngående kunnskap om ulike styringsvirkemidler, iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
  • inngående kunnskap om offentlig administrasjon og forvaltningens oppbygging på ulike nivå, og hvordan dette påvirker utforming, styring, iverksetting og evaluering av offentlig politikk
  • innsikt i hvordan politikkens innhold og kompleksitet, og sektorspesifikke forhold påvirker politiske prosesser
  • innsikt i hvordan beslutningsprosesser i offentlig forvaltning påvirkes av medias rolle

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i offentlig sektor
  • vurdere iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
  • anvende kunnskapen for å analysere ulike styringsutfordringer i offentlig sektor

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og allmennheten
  • analysere fag- og yrkesetiske problemstillinger som er relevante for offentlig administrasjon og styring
  • Innhente, bruke og vurdere aktuelle faglige kilder, litteratur og annen informasjon

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres som forelesninger, seminarer med gruppearbeid og presentasjoner, og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

Course requirements

Studentene skal i løpet av semesteret levere to skriftlige arbeidskrav, samt kommentere på medstudenters innleveringer. Disse innleveringene må være godkjent før man kan avlegge eksamen. I tillegg skal studentene presentere tema og problemstilling for semesteroppgaven (jfr. vurdering), samt opponere på én medstudents presentasjon. Muntlig presentasjon og opponering er obligatoriske aktiviteter, som må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen.

Assessment

Eksamen består av en individuell semesteroppgave. I semesteroppgaven velger studentene selv tema og problemstilling. Semesteroppgaven skal ha et omfang på ca. 4000 ord (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler til skoleeksamen

For semesteroppgaven er alle hjelpemidler tillat, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

The course covers basic subjects in hydraulic and environmental engineering.

The goal is to give;the students basic knowledge and skills in the planning, design, operation and maintenance of water and wastewater installations. The course also provides a broad introduction to planning, design, analysis;and assessment of sustainable; stormwater;management, detention basins and relevant water treatment solutions.

Field trips and inspections in this course are mandatory.;

Examiners

No requirements over and above the admission requirements.

Course contact person

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is familiar with:

  • Analyses, design, construction, operation and maintenance of water and;wastewater; infrastructure
  • Trench infrastructure
  • Master planning
  • Waterworks hydrology, water chemistry and the quality of various sources of drinking water and water quality terminology
  • Relevant process engineering in water,;wastewater;and sludge treatment
  • The impact of pollution on different recipients
  • Basic knowledge on microbiology associated with hygienic barriers and biological water treatment processes
  • Regulations and standards for the establishment, operation and maintenance of water and;wastewater treatment plants
  • Concepts, metrics, methods and interpretation of water quality data measured in drinking water, wastewater, stormwater and recipients in relation to official regulations

Skills

The student:

  • is capable of basic planning and design of distribution networks, stormwater solutions and mechanical treatment facilities for water, wastewater and stormwater
  • masters important terminology in the field

General competence

The student is capable of:

  • reflecting on the choice of solutions for water, sewage, surface water and waste management in relation to safety and the surroundings
  • disseminating measurement data and their consequences