Programplaner og emneplaner - Student
Master's Degree Programme in Product Design – Design in Complexity Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i produktdesign – design for kompleksitet
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Our master's programme provides you with a strategic, interdisciplinary foundation to explore design’s changing role across the private and public sectors within product, service, and systems design, as well as design research. It equips you with essential skills to address complex challenges and foster innovation through a blend of theory and practical experience.
To design for the shift towards sustainable societies, digitisation of professional, social, and private life, professional designers need to constantly adapt and learn. Through the integration of Product, Service, Systems, Experience, Interaction, and Social Design, our programme prepares designers to lead meaningful change across industries, social sectors, and policy.
Upon successful completion of this master's programme, students are able to critically design for complex contexts. The complexity relates to the social/political, environmental, economic, and technological contexts in which the designer, as well as the products and services that they create, will perform and influence.
Target group
This education is for those who want to contribute to society with a unique blend of creativity, technical skills, and strategic thinking. Whether you are interested in national and international design research projects, product design, systems design, or design for health and well-being, the knowledge and skills gained during this degree can significantly impact personal growth and professional opportunities.
During the study, you will be involved in design processes that encompass creativity and strategic problem-solving. Throughout the course, we encourage our students to consider sustainable and ethical practices in creating products, systems, and services.
Upon successful completion of this programme, students are able to design for a wide variety of contexts. Their individual approach to the studies opens up diverse career paths in various industries.
Admission requirements
Studiets målgruppe er personer som ønsker spesialkompetanse innen velferdsteknologi.
Learning outcomes
For opptak kreves det bachelorgrad innen helsefag, ingeniørfag eller pedagogiske fag.
Det gis inntil ett (1) tilleggspoeng for utdanning innen ingeniørfag utover minstekravet for opptak.
Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Content and structure
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om ulike modeller innenfor interaksjon mellom menneske, teknologi, samfunnsdeltakelse og miljø
- har bred kunnskap om teorier, perspektiver, modeller og metoder for å utvikle løsninger for personer med nedsatt funksjon
- har inngående kunnskap om ulike prinsipper av betydning for utforming og tilgjengelig tilrettelegging
- har inngående kunnskap om læring i komplekse systemer og hvordan disse innvirker på hverandre
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på funksjonshemming
- har kunnskap om praktiske konsekvenser av funksjonshemming
- har inngående kunnskap om velferdsteknologi i en samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og kritisk analysere interaksjon mellom menneske, teknologi og miljø for å bidra til løsninger for bruk av assisterende teknologi for personer med funksjonsnedsettelser
- kan identifisere, analysere, gjennomføre og evaluere tilrettelegging av teknologiske løsninger i samarbeid med brukere
- kan bidra til utvikling av brukerorienterte tjenester innen velferdsteknologi
- kan bidra i en innovasjonsprosess for å utvikle nye tekniske løsninger i samarbeid mellom tjenesteapparat og næringsliv basert på brukermedvirkning og kunnskapsbasert praksis
- kan jobbe systematisk og gjennomføre et selvstendig utviklingsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan iverksette og delta i forpliktende tverrprofesjonelt og sektorovergripende samarbeid for å bidra til koordinerte tjenestetilbud
- kan analysere, begrunne og formidle brukerbehov og etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø
- kan utøve kunnskapsbasert praksis i henhold til politiske, faglige, juridiske, økonomiske og organisatoriske føringer som gjelder for privat og offentlig virksomhet på individ- og systemnivå
1st year of study
1. semester
2. semester
2nd year of study
3. semester
4. semester
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan kommunikasjon tilpasses situasjon, mål og mottaker.
- har kunnskap om grunnleggende prosjektteori.
- kjenner til betydningen av lesing for egen språkutvikling.
- kjenner til ulike sjangre innen sakprosa og skjønnlitteratur, og kjenner til hvordan litteratur kan lære oss noe om samfunnsutviklingen før og nå.
- kjenner til grunnleggende utviklingstrekk innen språkhistorien som kaster lys over dagens utfordringer innen språk og kommunikasjon.
- har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan definere kommunikasjonsmål og tilpasse nivå og form på det som skal formidles til mottaker i den aktuelle situasjonen.
- kan skrive klart og språklig korrekt.
- kan skrive og strukturere resonnerende tekster slik som drøftinger og utredninger.
- kan utforme klare, målrettede og brukervennlige funksjonelle tekster som blant annet rapporter, prosjektdokumenter, sammendrag, notater, brev, e-poster og møtedokumenter.
- kan analysere bruk av retoriske virkemidler i sakprosa og skjønnlitteratur, og kan selv benytte god argumentasjon.
- kan planlegge, strukturere og gjennomføre muntlige presentasjoner.
- kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- forstår betydningen kommunikasjon og skriftlig kompetanse har for faglig og akademisk utvikling, og for arbeidet som ingeniør.
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.
- kan arbeide med fagstoff på en kritisk, analytisk og systematisk måte.
- kan bruke egnede strategier for å lese, ta notater og utvikle begrepsforståelse.
- kan samarbeide effektivt i grupper.
- kan innhente informasjon fra ulike kilder og bruke dem kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig.
Practical training
OsloMet - storbyuniversitetet har et stort nettverk av internasjonale samarbeidspartnere og avtaler som sikrer mobilitet og samarbeid for studenter og tilsatte. Faglærerne ved studiet deltar i ulike internasjonale samarbeidsprosjekter, og utveksling av gjesteforelesere er en viktig del av dette. Student- utveksling er ikke aktuelt på videreutdanninger av 30 studiepoengs omfang.
Internationalisation
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:
- En muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave, med 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student.
- Tre individuelle skriftlige besvarelser. Lengde ca. 2-5 sider. En av besvarelsene er en tverrfaglig oppgave som gjennomføres i samarbeid med Teknologi og samfunn.
- To skriftlige besvarelser i gruppe. Lengde ca. 4-6 sider. Begge besvarelsene er tverrfaglige prosjekter som gjennomføres i samarbeid med Teknologi og samfunn.
Work requirements
Coursework assignments
Coursework assignments are defined in the individual course descriptions and further requirements are described in the work and teaching plan for the course. Assignments are carried out individually and in groups.
Coursework assignments are given the assessment Approved/Not approved. In courses with coursework assignments, the students must receive an approved on the coursework assignments in order to be able to take examinations and be given a final assessment of the course.
Not approved coursework requirements
Legitimate absence based on e.g. a medical certificate, does not exempt students from meeting the coursework requirements. Students, who due to illness or any other documented legitimate absence, who do not meet the coursework requirements within the appointed deadline, should as far as possible, be given a new attempt to meet the requirements, before the relevant examination.
Assessment
Provisions governing examinations are laid down in the Act relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet . The form of assessments will be approved/not approved for compulsory assignments, and Pass/Fail for the exam in the MAPD Practical Placement or in the other exams a graded scale from A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade. The grade achieved in each course will be stated on the diploma.
Assessment methods vary between courses. They include written reports, oral presentations, physical models, prototypes, videos, portfolio assessments and oral examinations.
A portfolio assessment provides an overall assessment awarding one grade for the whole portfolio. Students may only appeal against the determination of the examination grade awarded for the whole portfolio.
If the portfolio consists of elements such as an oral presentation, practical work etc., the examination result cannot be appealed against. The right to appeal is stated in the individual course descriptions.
If the examination in a course consists of more than one part, all parts of the examination must be passed in order to pass the course.
A portfolio assessment provides an overall assessment awarding one grade for the whole portfolio. Students may only appeal against the determination of the examination grade awarded for the whole portfolio.
If the portfolio consists of elements such as an oral presentation, practical work etc., the examination result cannot be appealed against. The right to appeal is stated in the individual course descriptions.
If the examination in a course consists of more than one part, all parts of the examination must be passed in order to pass the course.
If the portfolio consists of elements such as an oral presentation, practical work etc., the examination result cannot be appealed against. The right to appeal is stated in the individual course descriptions.
Normally each course has two internal examiners to assess students' work. Each semester one course will be chosen to include an external examiner, thus the students' work will be assessed by one external and one internal examiner.
The Master's thesis is assessed by the one external examiner and one internal examiner, the supervisor is not a part of the grade setting in the master thesis. Guildeline for master's theses at the Faculty can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)
Other information
The purpose of the Quality Assurance System at OsloMet is to strengthen the students learning outcome and development by increasing the quality throughout. OsloMet wants to cooperate with its students and their participation in the Quality Assurance System is crucial. Some of the overall goals of the Quality Assurance System are:
- Ensuring that the educational institution, including practical training, learning and study environment keep a high quality
- Ensuring the relevance of the study programmes for the professional field
- Ensuring a continuously improving quality development
Student evaluations:
- Course evaluations
- Annual student survey among the students at OsloMet
For more information about the Quality Assurance System, please see our website (available in Norwegian only): https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem
External programme supervisors
External programme supervisors are a part of ensuring the quality of the individual study programmes. An external programme supervisor is not an examiner, but someone who supervises the quality of the study programmes. All study programmes at OsloMet shall be supervised by an external programme supervisor. However, how the external programme supervisors are used may vary. Reference is made to Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer