EPN-V2

MAPD4100 Sustainable Design Approaches Course description

Course name in Norwegian
Sustainable Design Approaches
Study programme
Master's Degree Programme in Product Design – Design in Complexity
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

KARO6100 legger til rette for utvikling av profesjonell karriereveilederkompetansen ved å introdusere sentrale begreper som karrierelæring, karrierekompetanse, grunnleggende valg-, kommunikasjons- og veiledningsteorier, lover og forskrifter, etiske retningslinjer, veiledningsmetoder, karriereverktøy (også digitale) og hjelpemidler.

Required preliminary courses

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begreper i karriereveiledningsfeltet
  • har kunnskap om ulike karriere- og veiledningsteorier
  • har kunnskap om rammer som regulerer karriereveiledningspraksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere behov og anvende hensiktsmessige aktiviteter, metoder, verktøy (også digitale) og hjelpemidler for karriereveiledning
  • kan variere mellom kommunikasjonsformer for å vinne tillit, utvikle relasjoner og skape trygge rammer for aktiviteter i karriereveiledning og karrierelæring
  • kan organisere, gjennomføre og evaluere ulike aktiviteter i karriereveiledning og karrierelæring

Generell kompetanse

Studenten

  • bruker egen kompetanse for å legge til rette for karrierelæring, kompetanseutvikling og livslang læring for fokuspersonene
  • holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis
  • bruker etiske retningslinjer og er bevisst egen rolle som karriereveileder

Content

  • Sustainability principles
  • Sustainability challenges
  • Human basic needs
  • Sustainable design strategies
  • Design for a circular economy (Cradle to Cradle)
  • Understand the principles of Life Cycle Assessment
  • UN Sustainable development goals
  • Tripple bottom line (people, planet, profit)
  • Systems thinking
  • Design for sustainable behaviour
  • Harmful substances in products
  • Team work processes and reflection of own learning as well as self-management

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Tre refleksjonsnotater ut fra oppgitte temaer og/eller problemstillinger knyttet til emnets innhold. Individuell oppgave. Hvert notat skal være på 900-1200 ord.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Course requirements

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 1500-2500 ord.

Ny og utsatt eksamen

Til første ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven, ved senere forsøk må det skrives ny semesteroppgave.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Permitted exam materials and equipment

Bestått/ ikke bestått.

Grading scale

Sentrale temaer i emnet:

  • Grunnleggende karriere- og veiledningsteorier i et livslangt perspektiv
  • Lover, forskrifter og rammer for karriereveiledningspraksis
  • Veiledningsmetoder, verktøy og hjelpemidler, herunder digitale verktøy
  • Etiske retningslinjer og karriereveilederrollen
  • Forskjellige målgrupper og deres behov for karriereveiledning

Examiners

Two internal. External examiner is used periodically.