Programplaner og emneplaner - Student
MAPD5300 Aesthetics of Materiality Course description
- Course name in Norwegian
- Aesthetics of Materiality
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Product Design – Design in Complexity
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Formålet med arbeidskravene er å styrke og dokumentere studentenes kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i emnet samt å tilrettelegge for tilbakemeldinger og veiledning mot eksamen.
Skriftlig fagnotat:
Studentene skal lage et individuelt skriftlig fagnotat med leken som omdreiningspunkt. Fagnotatet skal ta utgangspunkt i pensumlitteraturen. Omfang 2000 ord +/- 10%. Litteraturlisten kommer i tillegg.
Utforsking og utvikling av egen kompetanse og barnehagepraksis; multimodal presentasjon:
Studenten skal innen emnets andre samling ha valgt en individuell arbeidsoppgave som kan utvikle og styrke studentens kompetanse knyttet til hverdagslivet i barnehagen. Oppgaven skal angå barns meningsskapende prosesser og uttrykksformer, og løfte fram relevante estetiske og pedagogiske tematikker fra emnet. Oppgaven skal følge studenten gjennom emnet, og skal gjennomføres mellom samlingene, gjerne i praksis, og gjerne i samarbeid med andre. Utviklingen av oppgaven skal dokumenteres multimodalt og presenteres for klassen (10-15 minutter).
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
Required preliminary courses
Individuell muntlig eksamen basert på materiale fra arbeidskravene, omfang om lag 30 minutter.
Studenten formulerer selv en eksamensoppgave som skal være godkjent av faglærer senest 30 dager før eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Godkjent eksamensoppgave fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has developed advanced abilities in visual- and material articulation and aesthetic application.
- has gained advanced knowledge of material engagement and how the world of things, artifacts, and material signs can be embodied through practical exploration.
- has gained advanced knowledge about interplay between material-aesthetics and object-semantics.
- has gained knowledge about aesthetic strategies, methods and theory within a practical design research project.
Skills
The student is capable of:
- independently running a discovery-led process and stating a relevant research question.
- developing and recognizing relevant practical working methods.
- developing concept- and material model studies within a specific context.
- analyzing and reflecting on form and material application using relevant terminology.
- dissecting and refining design models systematically.
- analyzing and synthesizing experience from observations and various perceptions.
- exhibiting and presenting their research using relevant terminology and tools.
General competence
The student:
- is familiar with the theoretical basis of a practice based-research.
- understands the need for and use of practical exploration.
- is familiar with the terminology and language of practice-based research
Content
- Material properties in a specific context.
- Design methodology.
- Product communication and semantics.
- Aesthetic principles of form and function in a specific context.
- Experimental material practice.
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes med bestått/ikke bestått.
Course requirements
Det benyttes en intern og ekstern sensor.
Assessment
- Perspektiver på lek og estetikk i barnehagens hverdagsliv
- Pedagogiske overveielser og praksiser - normative, kritiske og refleksive perspektiver
- Barns uttrykksformer
- Omsorg, trivsel og livskvalitet i barnehagen
- Tid, rom og materialitet
- Barnehagelærerens roller i hverdagen
- Kompleksitet i barnehagehverdagen
- Kreativitet og improvisasjon i barnehagen
- Ulike innganger til estetisk tenkning
- Litteratur og fortelling i barnehagens hverdagsliv
- Et helhetlig læringsbegrep
Permitted exam materials and equipment
No restrictions.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
Two internal. External examiner is used periodically.