Programplaner og emneplaner - Student
Master Programme in Digital Learning Design Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i digitalt læringsdesign
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 8 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Studiet Karrierelæring og utdanningsvalg er en videreutdanning for å utvide og utvikle undervisningskompetanse til lærere på ungdomstrinnet som ønsker å undervise i faget utdanningsvalg. Studiet retter seg også mot dem som til daglig jobber med ungdom og voksnes identitet og egenutvikling. Hensikten med studiet er at den enkelte student skal utvikle sin undervisningskompetanse og veilederkompetanse til å lede arbeidet med karrierelæring slik at den enkelte utvikler karrierekompetanse, blir kjent med sine muligheter innenfor utdanning- eller yrkesvalg basert på kunnskap og erfaring og egne ønsker og forutsetninger. I tillegg tar studiet sikte på å utvikle veiledningskompetanse i å legge til rette for refleksjonsprosesser hos den enkelte omkring identitet og livsmestring.
Gjennom studiet skal studentene videreutvikle egen praksis med å legge til rette for karrierelæring og livsmestring i hverdagen for den enkelte. Gjennom sine utprøvinger dele sine erfaringer med sine medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass for å bidra til kompetanseutvikling på egen arbeidsplass.
-
Target group
Studiet retter seg mot lærere som ønsker å undervise i faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet og faglærere, yrkesfaglærere og instruktører i den videregående opplæring. Studiet egner seg også for kontaktlærere, rådgivere, karriereveiledere, veiledere som arbeider med ungdom og voksne.
-
Admission requirements
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.
For masterstudiet i digitalt læringsdesign gjelder i tillegg følgende:
Grunnlaget for opptak er fullført ett av følgende utdanningsløp:
- Barnehage-, grunnskole- eller yrkesfaglærerutdanning
- Faglærerutdanning eller PPU/-Y med bachelorgrad og minst 15 studiepoeng i digital kompetanse
- Annen relevant bachelorgrad innen pedagogikk, ikt, ingeniør, samfunnsfag, og humanistiske fag, og samlet minst 60 studiepoeng i pedagogikk og digital kompetanse, hvorav minst 30 studiepoeng i pedagogikk og minst 15 studiepoeng i digital kompetanse.
Kravet til digital kompetanse kan etter søknad erstattes av relevant praksis. Manglende fordypning i digital kompetanse kan innfris ved å gjennomføre emnet DKLH6000 Digital kompetanse for lærere, 30 stp. som tilbys nettbasert ved OsloMet.
For opptak til alle masterstudier kreves det gjennomsnittskarakter C eller bedre (beregnet til 2,5 karakterpoeng) fra det faglige grunnlaget.
-
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder innen fagområdet digitalt læringsdesign
- kan anvende kunnskap om digitalt læringsdesign innen ulike nivåer og retninger i utdanning
- kan analysere kritisk problemstillinger knyttet til pedagogisk bruk av digital teknologi i relasjon til individ og samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og bruke teorier og metoder for digitalt læringsdesign innenfor skole og opplæring, forvaltning, organisasjoner og næringslivet
- kan bruke relevante metoder for forskning knyttet til digitalt læringsdesign på en selvstendig måte
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger innen fagområdet
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å utvikle avanserte kreative og innovative løsninger for digitale læringsressurser og digital læringsdesign innenfor skole og opplæring, forvaltning, organisasjoner og næringslivet
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet, både med spesialister og allmennheten.
-
Content and structure
Masterstudiet i digitalt læringsdesign er et fleksibelt deltidsstudium over to til fire år. Studenten utarbeider en individuell plan for studiet i løpet av den første, obligatoriske samlingen. Studiet leveres som åpen og fleksibel læring, det vil si en kombinasjon av campusbaserte og nettbaserte studier. Noen emner er planlagt for fysisk undervisning med strømming av undervisningsaktivitetene for eventuelle nettstudenter, andre emner er planlagt for nettundervisning. Det er mulig å gjennomføre studiet i hovedsak som nettstudent med enkelte fysiske samlinger og eksamener.
Studiets oppbygging
Studiet består av fem emner og en masteroppgave, som til sammen gir rom for spesialisering og fordypning. Det er to obligatoriske emner a 15 stp., til sammen 30 stp., tre valgfrie emner på 15 stp. hver, totalt 45 stp., og masteroppgaven på 45 stp., til sammen 120 studiepoeng. De valgfrie emnene kan velges ut fra hva som blir tilbudt til enhver tid. Hvert emne går over ett semester. Seks av emnene kan tilbys på engelsk dersom det er engelsktalende studenter til stede. Studenter som har tatt annen relevant videreutdanning på masternivå, kan søke om å få det innpasset. Studenten må selv søke om dette etter at vedkommende er tatt opp til studiet. Søknadene behandles individuelt.
To obligatoriske emner
MAIKT-ISL Introduksjon til digitalt læringsdesign (Introduction to digital learning design) 15 stp.
Emnet omhandler forholdet mellom læring og digital teknologi historisk, samfunnsmessig, teoretisk og praktisk. Emnet legger grunnlaget for et effektivt og utviklende masterstudium gjennom presentasjoner og diskusjoner med medstudenter, samt planlegging av en individuell plan for studiet Emnet er planlagt for fysisk tilstedeværelse og tilbys på norsk.
MGVM4100 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (Philosophy of science and research methods) 15 stp.
Emnet gir kunnskaper om og ferdigheter i vitenskapsteori, og forskningsmetoder. Studenten blir i stand til å vurdere allerede utført forskning, å utvikle og formulere problemstillinger for eget forskningsprosjekt og å velge, begrunne og anvende metoder for å gjennomføre disse. Emnet er planlagt for fysisk tilstedeværelse og kan tilbys på engelsk.
Emnet bør gjennomføres før studenten begynner arbeidet med masteroppgaven.
Valgfrie emner, studentene skal velge tre valgfrie emner
MAIKT-DCL Nettbasert samarbeidslæring (Distributed collaborative learning) 15 stp. Gir kompetanse til å sette i gang, gjennomføre og veilede læringsprosesser med samarbeid over avstand. Emnet er planlagt for nettbasert undervisning og kan tilbys på engelsk.
MAIKT-EA Vurdering med digitale verktøy (E-assessment) 15 stp. Emnet gir kompetanse til å evaluere, velge og designe metoder for vurdering med digitale metoder, tilpasset ulike grupper av lærende. Emnet er planlagt for nettbasert undervisning og kan tilbys på engelsk.
MAIKT-DESIGN Deltakende design (Participatory Design) 15 stp. Emne gir kompetanse i deltakende design for å kunne planlegge, gjennomføre og implementere nye og endrede digitale systemer og å kunne ta initiativ til, organisere og gjennomføre prosjekter i deltakende design. Emnet er planlagt for nettbasert undervisning og kan tilbys på engelsk.
MAIKT4200 Pedagogisk innovasjon og prototyping (Pedagogical innovation and prototyping) 15 stp. Emnet gir en teoretisk og praktisk forståelse av innovasjonsprosesser i pedagogisk design med digitale læringsteknologier. Det blir lagt vekt på designtenking knyttet til protoyping, testing og forfining av ulike læringsteknologier. Emnet er planlagt for fysisk tilstedeværelse og kan tilbys på engelsk.
MAIKT4100 Digital skoleutvikling og prosjektledelse (Digital school development and project management) 15 stp. gir studentene innsikt i teori om digital skoleutvikling og prosjektledelse, og kompetanse til å kunne lede og delta i prosjekter for skoleutvikling knyttet til utvikling og bruk av digital teknologi. Emnet er planlagt for fysisk tilstedeværelse og tilbys på norsk.
MAIKT4300 Digitalt medborgerskap (Digital citizenship) 15 stp. gir kompetanse til å initiere og gjennomføre kritiske læringsprosesser i digitalt medborgerskap. Emnet er planlagt for fysisk tilstedeværelse og kan tilbys på engelsk.
Masteroppgaven
Masteroppgaven har et omfang på 45 studiepoeng. Gjennom arbeid med masteroppgaven skal studenten kunne dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digitalt læringsdesign.
Oppgaven skal utgjøre et selvstendig vitenskapelig arbeid, og må dokumentere innsikt i aktuell forskning, teorier og relevante forskningsmetoder. Tema for oppgaven kan enten være et utviklingsarbeid hvor bruk av digitale læremidler står sentralt eller bygge på tradisjonelle akademiske forskningsmetoder.
Studieløp
Deltid over fire år. En kan velge å bruke kortere tid, studiet kan gjennomføres på heltid, to år.
Studiets oppbygging deltid, over fire år.
Første semester (høst)
Obligatorisk emne:
MAIKT-ISL Introduksjon til digitalt læringsdesign 15 stp.
Andre semester (vår)
Enten Obligatorisk emne
MGVM4100 Vitenskapsteori og metode 15 stp.
Eller ett valgfritt emne, følgende emner tilbys normalt i vårsemesteret
MAIKT-EA Vurdering med digitale verktøy 15 stp.
MAIKT-DCL Nettbasert samarbeidslæring 15 stp.
MAIKT4300 Digitalt medborgerskap 15 stp.
Tredje semester (høst)
Ett valgfritt emne 15 stp., følgende emner tilbys normalt i høstsemesteret
MAIKT4200 Pedagogisk innovasjon og prototyping 15 stp.
MAIKT-DESIGN Deltakende design 15 stp.
MAIKT4100 Digital skoleutvikling og prosjektledelse 15 stp.
Fjerde semester (vår)
Ett valgfritt emne, følgende emner tilbys normalt i vårsemesteret
MAIKT-EA Vurdering med digitale verktøy 15 stp.
MAIKT-DCL Nettbasert samarbeidslæring 15 stp.
MAIKT4300 Digitalt medborgerskap 15 stp.
Eller obligatorisk emne
MGVM4100 Vitenskapsteori og metode 15 stp.
Femte semester (høst)
Ett valgfritt emne 15 stp., følgende emner tilbys normalt i høstsemesteret
MAIKT4200 Pedagogisk innovasjon og prototyping 15 stp.
MAIKT4100 Digital skoleutvikling og prosjektledelse 15 stp.
MAIKT-DESIGN Deltakende design 15 stp.
Sjette-, syvende-, og åttende semester
Masteroppgave 45 stp.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
1. semester
3rd year of study
5. semester
6. semester
-
Teaching and learning methods
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om veiledning, karriereteorier og valgprosesser
- har inngående kunnskap om et arbeidsliv i endring
- har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering
- har bred kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for refleksjon over utdannings- og karrierevalg
- kan lede læringsprosesser i utdanningsvalg
- har gode kommunikasjonsferdigheter og veilederkompetanse
Generell kompetanse
Studenten
- kan bygge gode relasjoner
- kan bidra til nytenkning og innovasjon på egen arbeidsplass
- er bevisst relevante etiske problemstillinger i veilederrollen
- kan tilrettelegge for livslang karrierelæring
-
Internationalisation
Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium, og består av to emner:
UTVA6100: Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring, 15 studiepoeng
UTVA6200: Karrierelæring og livsmestring, 15 studiepoeng
Studiets innhold konsentreres om utvikling av veiledningskompetanse hos den enkelte student med å legge til rette for karrierelæring og livsmestring på egen arbeidsplass/aktuell arbeidsplass. I det første emnet vektlegges det individuelle perspektivet, mens emne to har hovedfokus på organisasjons- og systemperspektivet og hvordan man kollektivt kan arbeide på egen arbeidsplass med karrierelæring og livsmestring.
Emnene bygger på hverandre og må tas i rekkefølge slik at gjennomføring av første emne, UTVA6100 (eller tilsvarende), er en forutsetning for å kunne ta det andre emne, UTVA6200.
-
Work requirements
Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Innhold og arbeidsmåter i studiet fordrer tilstedeværelse og deltakelse. Innhold og arbeidsmåter i studiet fordrer tilstedeværelse og deltakelse. Undervisningsmetodene som benyttes er forelesninger med introduksjon av faglige temaer, nettforelesning, dialog, gruppearbeid, erfaringsdeling, litteraturstudier og praktiske øvelser.
Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre arbeidskrav knyttet til utprøvinger på egen eller annen egnet arbeidsplass.
Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen veilederrolle i samhandling med ungdom og voksne over sentrale problemstillinger som er relevante for å legge til rette for karrierelæring og livsmestring. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evnen til å være aktiv deltaker i utviklingsarbeid i fellesskap med andre som kan bidra til kompetanseutvikling på egen arbeidsplass.
-
Assessment
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjente før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og kollegaer, og ved tilstedeværelse på samling. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse på samlingene. Fravær utover 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.
-
Other information
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Se nærmere informasjon i emneplanene.