EPN-V2

MAIKT-DESIGN Participatory Design Course description

Course name in Norwegian
Deltakende design
Study programme
Master Programme in Digital Learning Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Opptakskrav enkeltemne:

  • Fullført lærerutdanning som kvalifiserer til undervisning i skolen eller annen treårig pedagogisk utdanning

Øvrige krav:

For opptak til fagfordypning i norsk tegnspråk kan søkere med minst tre års dokumentert erfaring fra undervisning i faget norsk tegnspråk søke om realkompetansevurdering for å kompensere for manglende 60 studiepoeng i faget norsk tegnspråk.

Learning outcomes

I Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1 - analytisk profesjonsutøvelse får studentene avansert kunnskap om hvordan barn og unge tilegner seg språk generelt og tegnspråklige barn og unge spesielt, med et fokus på videreutvikling av de grunnleggende ferdighetene. I arbeid med grunnleggende ferdigheter i tegnspråk legges det vekt på muntlige ferdigheter, avlesning, tekstskapingsprosesser og produksjon av sammensatte tekster (multimodal design). Sentralt i fagfordypningen står utvikling av avansert digital kompetanse hos studentene, utvikling av vurderingsoppgaver og kriterier, samt valg av tegnspråktekster som kan bidra til elevenes språkutvikling, nytenkning og evne til refleksjon. Emnet legger til rette for at studentene skal videreutvikle sin utøverkompetanse ved å få mer inngående kunnskap om og et kritisk blikk på læreprosesser, lærerens tilrettelegging for læring i og på tegnspråk og forsknings- og utviklingsarbeid. Dette handler om læringsledelse og dypere forståelse av elevmangfold i skolen og utvikling av endringskompetanse.

Content

  • The concepts of participation and design
  • The establishment of a participatory project, including identification of user groups, choosing participants, organisational anchoring, and constituting a group
  • Iterative design and action research

Teaching and learning methods

The paper will be evaluated by two internal examiners. An external programme supervisor is used according to OsloMet guidelines to appointing and use of examiners

Course requirements

The course has three main sub-themes:

  1. Participation in democratic processes in the digital society
  1. Critical thinking
  1. Teaching and learning in the digital democratic society

Assessment

The exam is an individual written report from the project, according to given criteria. Length: 3000 words +/- 10 %.

New/postponed exam

New/postponed exam will be organized in the same way as the ordinary exam. Students who fail the exam may submit a revised report.

Permitted exam materials and equipment

Examination support material is permitted.

Grading scale

The grades pass and fail will be used. See assessment criteria in the programme plan.

Examiners

The evaluation will be performed by two internal examiners. An external programme supervisor is used according to OsloMet guidelines to appointing and use of examiners.