Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT4300 Digital Citizenship Course description
- Course name in Norwegian
- Digitalt medborgerskap
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt levere og få godkjent resymé av en artikkel eller et kapittel til åtte av emnets undervisningsøkter, hvor fire skal leveres skriftlig på 150 ord +/- 10 % og fire skal leveres på tegnspråk (video) på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.
- Framlegg, individuelt eller i par, av en analyse og drøfting av én av fagartiklene fra pensumlisten. Framlegget presenteres på tegnspråk ved en nett-undervisningsøkt, skal ha et omfang på 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til plenumsdiskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.
- Individuelt produsere en sammensatt tekst på tegnspråk, spilt inn på video, over et selvvalgt tema innenfor dette emnet. Temaet godkjennes av faglæreren i forkant. Tekstens omfang skal være på 10 minutter +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i tegnspråk.
Learning outcomes
Eksamensform
Individuell muntlig eksamen på tegnspråk med varighet 20 minutter til presentasjon av et gitt tema og 10 minutter til spørsmål fra sensorer. Tema gis to uker før eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Content
The exam is an individual written report from the project, according to given criteria. Length: 3000 words +/- 10 %.
New/postponed exam
New/postponed exam will be organized in the same way as the ordinary exam. Students who fail the exam may submit a revised report.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden. Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater til eksamen.
Course requirements
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Assessment
Students should achieve an overview of the methodology of participatory design in the planning, design and implementation of new and changed digital systems. They should, through work with the course literature and the participative development project, obtain ability to initiate, organise and perform participatory design projects.
Permitted exam materials and equipment
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of the methodology of participatory design
- can apply knowledge on participatory design and action research to new application areas and user groups
Skills
The student
- can initiate, organize and perform participatory design projects
- can analyse existing theories and models in order to organize a participatory design project
General competence
The student
- can analyse relevant challenges of participatory design as a method for system development
- can apply achieved knowledge on action research in relation to participatory design
- can communicate theories and challenges of participatory design and action research both to researchers and other communities
Grading scale
The course is fully internet-based. The course may be taught in English if English speaking students attend. The course methodology is project work and action research. The students will carry out a development project in their own environment and in collaboration with participants. Regular peer feedback and moderated peer discussions will be organised on the different topics of the course. Reflection and discussion about the projects will focus on the participative aspects of the projects.
Examiners
See general rules in the programme plan. Students must have the following course work requirements approved before examination:
The course work requirements are organised around the project, as three individual deliveries linked to three iterations in an action research project. The purpose is to gain practical and theoretical understanding of participatory design
- Delivery 1: A sketch of the system, including a definition of the project goal, a description of user groups and participants, and a brief description of the future system, (300-600 words)
- Delivery 2: Detailed design, including a description and evaluation of the choice of description techniques and design tools, and a description of needs and proposed solutions (450-750 words)
- Delivery 3: System prototype: a running application, accessible for co-students and supervisors