Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT4300 Digital Citizenship Course description
- Course name in Norwegian
- Digitalt medborgerskap
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for relevante kommunikasjonsteorier og kommunikasjonsstrategier som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for relevante beslutningsteorier og beslutningsstøtteverktøy som benyttes i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for hvordan de ulike kommunikasjonsmetodene (journal, telefon, video og nødnett) kan øke kvaliteten på kommunikasjons- og beslutningsprosesser i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for risiko for arbeidsrelatert stress, hvordan dette oppstår og hvordan dette kan forebygges i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for bruk av lydlogger for å øke kvaliteten på beslutning og kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan kommunisere og videreformidle vurderinger, prioriteringer og rådgivning til pasienter og ulike samarbeidspartnere
- kan planlegge og gjennomføre øvelser i kommunikasjon og beslutningstagning ved hjelp av simulering
- kan anvende ulike arbeidsmetoder som benyttes innen emosjonell førstehjelp og krisehåndtering
- kan bruke relevante arbeidsmetoder for faglig utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
- kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper og evaluere læringsutbyttet
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over særlige kommunikasjonsutfordringer ved medisinsk nødmeldetjeneste, herunder kommunikasjon med barn, fremmedspråklige, personer med nedsatt syn, hørsel eller talevansker
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger som oppstår i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan fremme god praksis ved å tilrettelegge for læring gjennom veiledning og simulering i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan anvende og oppdatere egen kunnskap på nye områder innenfor medisinsk nødmeldetjeneste
-
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, webseminarer, digitalt gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen er organisert som simuleringsøvelser.
Observasjonspraksis
Studenten skal ha to dager eller vakter med observasjonspraksis, en dag ved Legevaktsentral (LVS) og en dag ved Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK). Hver dag eller vakt består gjennomsnittlig av 7,5 timer. Studenten må totalt ha gjennomført og dokumentert 15 timer med observasjonspraksis. Studenten kan ikke gjennomføre praksis ved sin egen arbeidsplass. Observasjonspraksis er ikke veiledet, men studenten skal beskrive og reflektere over sine erfaringer i et refleksjonsnotat. Studenten må selv ordne praksisplasser ved Legevaktsentral (LVS) og Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK).
Simuleringsøvelse
Simuleringsøvelsen er en praktisk øvelse som går over to dager på slutten av emnet. Studenten skal øve på å temaer som er gjennomgått i emnet, med vekt på kommunikasjon og beslutningstaking. Studenten får også en innføring i simulering som pedagogisk metode og hvordan lede simuleringsøvelser (fasilitere).
-
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Teaching and learning methods
Emnet omfatter fordypning i operatørfunksjonen i medisinsk nødmeldetjeneste. Det legges vekt på kunnskap om kommunikasjon og beslutningstaking, for å sikre samhandling og gode pasientforløp.
-
Course requirements
Godkjente arbeidskrav fra emnet VMNT6000.
-
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for relevante kommunikasjonsteorier og kommunikasjonsstrategier som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for relevante beslutningsteorier og beslutningsstøtteverktøy som benyttes i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for hvordan de ulike kommunikasjonsmetodene (journal, telefon, video og nødnett) kan øke kvaliteten på kommunikasjons- og beslutningsprosesser i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for risiko for arbeidsrelatert stress, hvordan dette oppstår og hvordan dette kan forebygges i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for bruk av lydlogger for å øke kvaliteten på beslutning og kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan kommunisere og videreformidle vurderinger, prioriteringer og rådgivning til pasienter og ulike samarbeidspartnere
- kan planlegge og gjennomføre øvelser i kommunikasjon og beslutningstagning ved hjelp av simulering
- kan anvende ulike arbeidsmetoder som benyttes innen emosjonell førstehjelp og krisehåndtering
- kan bruke relevante arbeidsmetoder for faglig utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
- kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper og evaluere læringsutbyttet
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over særlige kommunikasjonsutfordringer ved medisinsk nødmeldetjeneste, herunder kommunikasjon med barn, fremmedspråklige, personer med nedsatt syn, hørsel eller talevansker
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger som oppstår i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan fremme god praksis ved å tilrettelegge for læring gjennom veiledning og simulering i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan anvende og oppdatere egen kunnskap på nye områder innenfor medisinsk nødmeldetjeneste
-
Permitted exam materials and equipment
Gradert karakterskala A-F.
-
Grading scale
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse på webseminar og simuleringsøvelser
- 90 % tilstedeværelse i observasjonspraksis
- individuelt refleksjonsnotat basert på observasjonspraksis
- 2 fagnotat i gruppe på 3-6 studenter, á 1000 ord (+/- 10 %). Fagnotatene presenteres på webseminarene med tilbakemelding fra lærer og medstudenter
-
Examiners
Skriftlig prosjektoppgave i gruppe på 3-6 studenter. Omfang: 3000 ord (+/- 10 prosent). Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått), har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.