Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-ISL Digital Learning Design Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til digitalt læringsdesign
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Introduksjon til digitalt læringsdesign danner grunnlaget for masterstudiet i digitalt læringsdesign og behandler temaer som gir en bred introduksjon til digitalisering i skole og utdanning. Dette omfatter design av digitale læringsomgivelser, undervisning og læring i digitale læringsmiljøer og perspektiver på digital kompetanse. Videre belyses temaer om digitalisering knyttet til skole og høyre utdanning, innovasjon knyttet til læringsteknologier, samt digital inkludering både nasjonalt og internasjonalt. Emnet legger grunnlaget for arbeidet med masterstudiet gjennom presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter. Emnet er obligatorisk for alle studenter på Masterstudium i digitalt læringsdesign.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert forståelse av digitalt læringsdesign i pedagogisk, samfunnsmessig, teknologisk og teoretisk perspektiv
- har avansert kunnskap om undervisning og læring i digitale læringsmiljøer
- har inngående kunnskap om elevers og læreres digitale kompetanse inkludert digital dømmekraft
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver som sosioøkonomiske forhold, kjønn, mangfold og internasjonalisering på digitalisering i utdanning og opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og bruke teorier og metoder innen fagområdet og arbeide selvstendig med problemløsning
- kan finne, analysere og forholde seg kritisk til kilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante vitenskapelige tekster
- kan bidra til nytenkning i digitalt læringsdesign og digitalisering av utdanning og opplæring
- kan formidle eget arbeid både til spesialister og allmennheten
Content
The student should have the following outcomes upon completing the course:
Knowledge
Upon successful completion of the course, the student has:
- thorough knowledge of cyber security
- advanced knowledge of mechanisms for cyber defense, and how they are used in practice
- a thorough understanding of societal aspects of cyber security
- a thorough understanding of the relation between security and privacy
Skills
Upon successful completion of the course, the student can:
- describe the main aspects of the relation between security and privacy
- describe central problems related to cyber security governance
- plan and describe the structure of cyber defense for an organization
General competence
Upon successful completion of the course, the student:
- understands the role of, and mechanisms that are used in penetration testing
- understands the role of, and mechanisms that are used for cyber defence
- can explain and discuss security challenges related to cyber security to experts and non-experts alike
- can explain and discuss societal aspects of cyber security with experts and non-experts alike.
Teaching and learning methods
Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over nett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt. Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.
Emnet er basert på studentaktive forelesninger, studentdrevne seminarer og aktiviteter individuelt og i grupper. Det er to obligatoriske fysiske samlinger, hver over halvannen dag, en ved oppstart og en underveis i semesteret.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Det er et arbeidskrav for hvert av de fem temaene. Studentene skal arbeide med litteratur knyttet til hvert tema.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, 5-10 minutter.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, omfang 500 ord +/- 10 prosent.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, 500 ord +/- 10 prosent.
Gruppene skal etter gitte kriterier kommentere hverandres presentasjoner og fagnotater. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studentene med å fordype seg i pensum og at studentene skal øve på skriftlig og muntlig akademisk kommunikasjon.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er obligatorisk frammøte ved de to fysiske samlingene. Hensikten med de fysiske samlingene er at de kan bidra til et kollektivt fagmiljø av studenter og lærere. Studentene kan i tillegg få praktisk erfaring med teknologi.
Assessment
Emnet avsluttes med en individuell muntlig eksamen med varighet 20 minutter.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Ved eksamen benyttes bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Ved ikke bestått benyttes karakteren F.
Examiners
The aim of this course is to build further on the grounding of principles in the earlier security courses, covering both practical and theoretical aspects of cyber security. The course will give an in-depth insight into societal aspects of computer and network security, practical experience in penetration testing, and insights into relevant mechanisms of cyber defense. Real-life cases of security incidents will be discussed and then analyzed in depth by the students.