EPN-V2

MAIKT-ISL Digital Learning Design Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til digitalt læringsdesign
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Videreutdanningen vil ha en tydelig praksisforankring og har som mål utvikling av studentens profesjonalitet, både i sin rolle i klasserommet og i skolens læringsfellesskap. Det overordnete målet for emnet er at studentene utvikler en handlingsrettet lærerkompetanse i matematikk. Det betyr å kunne legge til rette for praktisk, utforskende og teoretisk arbeid som ivaretar og utvikler elevenes matematikkunnskap. Undervisningen er forskningsbasert og det teoretiske grunnlaget vil omfatte kunnskaper i og om matematikk som fag, om barns læring og utvikling av kunnskap i matematikk, og om undervisning i matematikk. Undersøkende virksomhet og modellering vil stå sentralt gjennom hele emnet.

  • Learning outcomes

    Opptak til matematikk 1 for trinn 1-7.

  • Content

    Følgende temaer inngår i Introduksjon til digitalt læringsdesign

    • Elevers og læreres digitale kompetanse
    • Digitalt læringsdesign
    • Læreres undervisning og elevers læring i digitale læringsmiljøer
    • Digitalisering og utdanning
    • Nasjonale og internasjonale teknologiske trender og samfunnsutvikling
  • Teaching and learning methods

    Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over nett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt. Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.

    Emnet er basert på studentaktive forelesninger, studentdrevne seminarer og aktiviteter individuelt og i grupper. Det er to obligatoriske fysiske samlinger, hver over halvannen dag, en ved oppstart og en underveis i semesteret.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

    Det er et arbeidskrav for hvert av de fem temaene. Studentene skal arbeide med litteratur knyttet til hvert tema.

    1. Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
    1. Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
    1. Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, 5-10 minutter.
    1. Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, omfang 500 ord +/- 10 prosent.
    1. Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, 500 ord +/- 10 prosent.

    Gruppene skal etter gitte kriterier kommentere hverandres presentasjoner og fagnotater. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studentene med å fordype seg i pensum og at studentene skal øve på skriftlig og muntlig akademisk kommunikasjon.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er obligatorisk frammøte ved de to fysiske samlingene. Hensikten med de fysiske samlingene er at de kan bidra til et kollektivt fagmiljø av studenter og lærere. Studentene kan i tillegg få praktisk erfaring med teknologi.

  • Assessment

    Emnet avsluttes med en individuell muntlig eksamen med varighet 20 minutter.

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav består av tre oppgavebesvarelser i gruppe. Omfang: 600-5400 ord per besvarelse. Oppgavebesvarelsene er knyttet til faglige og didaktiske tema, og inkluderer også drøfting av erfaringer i etterkant av arbeid med elever opp mot teorien i kurset (for eksempel observasjon, samtale, undervisning). Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeid kan gjennomføre arbeidskravet individuelt.

    Arbeidskravene i emnet danner grunnlag for muntlig eksamen.

    For mer utfyllende informasjon, se programplanen.

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    En vesentlig del av læringen i emnet er knyttet til erfaringsdeling og relasjonskompetanse. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Alle samlinger er derfor obligatoriske.

    For mer utfyllende informasjon, se programplanen.

  • Grading scale

    Avsluttende eksamen gjennomføres i høstsemesteret.

    Avsluttende vurderinger er en individuell muntlig eksamen. Omfang: om lag 30 minutter. Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i arbeidskravene.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt.

  • Examiners

    Ingen.