EPN-V2

MAIKT-MASTER Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Gjennom arbeid med masteroppgaven skal studenten kunne dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digitalt læringsdesign.

    Oppgaven skal utgjøre et selvstendig vitenskapelig arbeid, og må dokumentere innsikt i aktuell forskning, teorier og relevante metoder. Oppgaven kan enten være basert på et empirisk, teoretisk eller designvitenskapelig forskningsarbeid.

    Masteroppgaven kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digital læringsdesign
    • har avansert kunnskap om og kan benytte ulike forskningsmetodiske tilnærminger
    • har innsikt i aktuelle teorier og resultater i forskning og utvikling i digitalt læringsdesign

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan undersøke et avgrenset tema på en faglig, gjennomtenkt og presis måte i løpet av et begrenset tidsrom
    • kan analysere teorier, offentlige dokumenter, metoder og fortolkninger innenfor fagfeltet digital læringsdesign og relatere til egen problemstilling
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og bruke disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
    • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
    • kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid i digital læringsdesign på en selvstendig måte

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle selvstendig arbeid om digital læringsdesign
    • kan anvende og vurdere relevante forskningsetiske problemstillinger
  • Content

    The examination consists of two parts: a digital part and a physical part.

    The individual written digital report should include:

    • Research, documented design process, individual sketches, renderings, and mock-up models.
    • Written reflection on the learning process and results.
    • Length between 20 and 40 A4 pages.
    • Word count between 1500 and 2500.

    The physical submission should include the design proposal with sketches, renderings, and mock-up models.

    The examination can be appealed.

  • Teaching and learning methods

    Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, støttet av veiledning og seminarer.

    Arbeidet med oppgaven kan gjøres individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre studenter.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før masteroppgaven kan leveres til vurdering:

    • Deltakelse på seminar der studentene arbeider med prosjektskisse og litteraturgjennomgang. Prosjektskissen skal inneholde tema og problemstilling for oppgaven med begrunnelse, en kort litteraturoversikt, en foreløpig arbeidsplan og skisse til forskningsmetode. Prosjektskissen leveres i løpet av seminaret for masteroppgaven. Omfang: 1500-1800 ord. Prosjektskissen danner grunnlaget for å få oppnevnt en veileder for masteroppgaven.
    • En versjon av masteroppgaven presenteres for medstudenter seinest i løpet av det semesteret masteroppgaven leveres. Formatet bestemmes ut fra studentens behov.

    ·

  • Assessment

    Masteroppgave med påfølgende muntlig, varighet på 45 minutter.

    Studentene kan velge mellom to ulike formater på masteroppgaven:

    A: Akademisk masteroppgave, basert på empirisk og/eller teoretisk forskningsmateriale

    B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid

    Ad A: Akademisk masteroppgave: Omfang ved individuell innlevering: 25 000 ord (+/- 10 %), eksklusive forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg. Når to studenter samarbeider skal oppgaven være på 30 000 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal oppgaven være på 35 000 ord (+/- 10 %).

    Ad B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid: Masteroppgaven har to deler, et designprodukt og en skriftlig oppgave med begrunnelse for og evaluering av designproduktet. Designproduktets format avtales med veileder. Designproduktet vurderes ut fra formål, nytte, utforming, kreativitet og egen evaluering. Omfang av den skriftlige oppgaven: 10 000 ord (+/- 10 %). Når to studenter samarbeider skal den skriftlige oppgaven være på 12 500 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal den skriftlige oppgaven være på 15 000 ord (+/- 10 %).

    I alle faglige tekster skal studenten bruke pensumlitteratur og supplere med annen akademisk litteratur. Studentens evne til å reflektere i forholdet teori/praksis vil være avgjørende i vurderingen av tekstene.

    Avsluttende eksamen består av vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på 45 minutter. Ved designvitenskapelig oppgave skal også designproduktet gjøres tilgjengelig for sensorene (for eksempel ved en lenke fra den skriftlige delen av oppgaven).

    Muntlig eksamen består av presentasjon av masteroppgaven og en samtale om sentrale problemstillinger i tilknytning til oppgaven. Studenter som har samarbeidet om masteroppgaven, presenterer masteroppgaven i fellesskap, tid ca. 20 minutter, mens den etterfølgende samtalen foregår med hver enkelt student, tid ca. 25 minutter.

    Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.

    Ny utsatt eksamen

    Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang

  • Permitted exam materials and equipment

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student

    • can understand and specify the various stages in a design process.
    • is familiar with analytical and experimental methods for the representation, development, and manipulation of form.
    • knows key concepts, issues, processes, tools and methods within the field of design
    • has knowledge of traditions, uniqueness, and the role of design in society.

    Skills

    The student

    • • masters the principles of:
      • formulating a design brief
      • planning the design process
      • development and construction of prototypes and adapting these according to context and needs
    • knows relevant professional tools, techniques and forms of expression
    • can communicate their work in 2D and 3D formats

    Competence

    The student is capable of

    • structuring and documenting the design process, alone and as a participant in a group.
    • describing and discussing the design process in relation to historical, social, cultural, diversity and sustainability perspectives
    • critically reflecting on their own choices in the design process
    • is familiar with basic design terminology and can apply this in the design process.
  • Grading scale

    Lectures, workshops, reading seminars, supervisions, and individual and group assignments.

  • Examiners

    The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

    • Participation in a milestone meetings with presentation of the group progress.
    • Exhibition of the group assignment (with Mock-ups models, on final prototype and one poster).

    The groups can consist of 4 to 5 students.