EPN-V2

MAIKT-MASTER Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master Programme in Digital Learning Design
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert forståelse av digitalt læringsdesign i pedagogisk, samfunnsmessig, teknologisk og teoretisk perspektiv
  • har avansert kunnskap om undervisning og læring i digitale læringsmiljøer
  • har inngående kunnskap om elevers og læreres digitale kompetanse inkludert digital dømmekraft
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver som sosioøkonomiske forhold, kjønn, mangfold og internasjonalisering på digitalisering i utdanning og opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og bruke teorier og metoder innen fagområdet og arbeide selvstendig med problemløsning
  • kan finne, analysere og forholde seg kritisk til kilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante vitenskapelige tekster
  • kan bidra til nytenkning i digitalt læringsdesign og digitalisering av utdanning og opplæring
  • kan formidle eget arbeid både til spesialister og allmennheten

Learning outcomes

Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over nett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt. Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.

Emnet er basert på studentaktive forelesninger, studentdrevne seminarer og aktiviteter individuelt og i grupper. Det er to obligatoriske fysiske samlinger, hver over halvannen dag, en ved oppstart og en underveis i semesteret.

Content

Studentene velger selv tema for og innhold i sin masteroppgave. Det er anbefalt å velge et forskningsfelt innen de prosjektene programmets lærere til enhver tid deltar i.

Studenter som velger å skrive en masteroppgave i tilknytning til tema internasjonal utvikling og utdanning, må påregne minst fire ukers feltarbeid i utlandet.

Teaching and learning methods

Emnet avsluttes med en individuell muntlig eksamen med varighet 20 minutter.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Course requirements

Alle hjelpemidler tillatt.

Assessment

Ved eksamen benyttes bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Ved ikke bestått benyttes karakteren F.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.

Grading scale

Følgende temaer inngår i Introduksjon til digitalt læringsdesign

  • Elevers og læreres digitale kompetanse
  • Digitalt læringsdesign
  • Læreres undervisning og elevers læring i digitale læringsmiljøer
  • Digitalisering og utdanning
  • Nasjonale og internasjonale teknologiske trender og samfunnsutvikling

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Veileder kan informere sensorene om arbeidet med masteroppgaven, men skal ikke være med på karaktersettingen.