EPN-V2

1-year Study in Information Technology Programme description

Programme name, Norwegian
Årsstudium i IT
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Programplanen er utarbeidet ved OsloMet - storbyuniversitetet etter Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 20. mars 2009 og 15.desember 2011. Programplanen gir oversikt over det totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som kandidaten forventes å ha etter fullført utdanning.

    Studiet legger vekt på praktisk bruk av informasjonsteknologi og er spesielt rettet mot å gi en introduksjon i webutvikling, utvikling av IT-systemer, og samspillet mellom mennesker og datateknologi. Studiet inneholder både datatekniske og samfunnsvitenskapelige emner, og kvalifiserer for en rekke datarelaterte arbeidsoppgaver i privat og offentlig virksomhet.

    Årsstudiet i IT er et 1-årig heltidsstudium, og ferdige kandidater som har oppnådd 60 studiepoeng vil bli tildelt en karakterutskrift som bekreftelse på gjennomført årsstudium.

    Studenter som har fullført årsstudiet i IT kan søke om fritak/innpassing for enkeltemner dersom de senere ønsker å ta en bachelorgrad innen IT.

  • Target group

    Årsstudiet kan fungere som en introduksjon til informasjonsteknologi og anvendt datateknologi, og er godt egnet som et supplement til annen utdanning. Gjennom innsikten i eget fagfelt (økonomi, sykepleie, lærerutdanning m.m.) kombinert med forståelse av teknologien og dens muligheter vil kandidatene kunne bidra til god anvendelse av IT i sitt arbeid.

  • Admission requirements

    Gjennom dette emnet oppøver studentene kunnskaper og evner innenfor Grunnleggende årsregnskap med Excel, slik at de selv kan føre et enkelt regnskap. Etter fullført emne skal de videre kunne gjøre rede for årsregnskapets innhold, regnskapsprinsipper og vurderingsregler, og de skal kunne analysere og vurdere en bedrifts økonomiske resultat og stilling.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kjennskap til hvorfor regnskap er nødvendig
    • kjennskap til bilagsføring og regnskapsavslutning
    • grunnleggende kjennskap til relevant lovverk og forskrifter i forbindelse med regnskapsføring
    • kjennskap til standard kontoplan
    • kjennskap til behovet for regnskapsanalyse og hvordan dette gjøres
    • kjennskap til nytten økonomer har ved bruk av regneark

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • foreta enkel bilagsføring og avslutte et regnskap
    • komme fram til endelig saldobalanse for vanlige kontoer med standard kontonummer, og med den som utgangspunkt sette opp et resultatregnskap og en balanse
    • lese og forstå innholdet i en kontantstrømanalyse
    • bokføre de mest vanlige transaksjoner
    • foreta periodiseringsposteringer i forbindelse med en periodeavslutning
    • forklare sammenhenger mellom transaksjoner og deres påvirkning på resultat og balanse
    • foreta årsoppgjør med enkle årsoppgjørsposteringer og disponering av overskudd i aksjeselskaper
    • stille opp gruppert resultat og balanse i samsvar med regnskapslovens bestemmelser
    • behandle sentrale regnskapsmessige måle- og vurderingsproblemer
    • gjennomføre tilrettelegging og korrigering av regnskapstall for analyseformål
    • beregne sentrale nøkkeltall i forbindelse med en regnskapsanalyse og gjøre en vurdering av en bedrifts lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • utføre og forstå hvordan årsregnskapet bygges opp med bilagsføring og avslutning til resultat og balanse
    • forstå innholdet i et årsregnskap ved å utføre en regnskapsanalyse
  • Content and structure

    Det undervises i plenumsforelesninger. Excel-timer og oppgaveløsing blir avholdt i grupper med veiledning av studentassistenter.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    1. semester

    2. semester

  • Teaching and learning methods

    Eksamen i emnet er en skriftlig skoleeksamen på 4 timer.

  • Internationalisation

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Work requirements

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Assessment

    Håvard Hodne

  • Other information

    Kvalitetssikring

    Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:• å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet • å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet • å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling • For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer: • emneevalueringer • årlige studentundersøkelser felles for OsloMet

    Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: https://student.oslomet.no/regelverk#etableringstudium-evaluering-kvalitetssystem