Programplaner og emneplaner - Student
DATA1200 Inclusive Web Design Course description
- Course name in Norwegian
- Webutvikling og inkluderende design
- Study programme
-
Bachelor in Applied Computer TechnologyBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor's Degree Programme in Information Technology1-year Study in Information Technology
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale norske regnskapsstandarder.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 3 timer.
Learning outcomes
After completing this course, the student has defined the following learning outcomes in the form of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
Students:
- knows the central role that the web and the internet have in modern data processing
- is familiar with relevant programming tools and repositories with version control
- has basic knowledge of and experience with collaboration in software development as a form of work
Skills
Students:
- can create user-friendly and universally designed solutions in line with legislation
- build webpages with the key technologies for web (HTML, CSS)
- can use current development tools and version control
- can plan, organize and implement smaller IT projects
General competence
After this subject, the students can:
- design and create a simple website with static web pages in HTML 5 and CSS 3
- evaluate if a website adheres to guidelines of universal accessibility
- create a website in accordance to principles for good structure and interaction design
Teaching and learning methods
Eksamen i Årsregnskap 2 med regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.
Course requirements
One group assignment (3-5 students) with code delivered in a git-repository with version control.
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
- kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet
- kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø
Ferdigheter
Studenten kan
- innregne og måle alle de sentrale hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
- anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
- utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter
- utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
- formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
- bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
- reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
- se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
Permitted exam materials and equipment
Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.
Grading scale
Graded scale A-F
Examiners
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
Course contact person
Tengel Aas Sandtrø
Overlapping courses
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Revisors håndbok
- Lovdata.no
- Regnskapsstiftelsen.no