EPN-V2

DATA1200 Inclusive Web Design Course description

Course name in Norwegian
Webutvikling og inkluderende design
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
1-year Study in Information Technology
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale norske regnskapsstandarder.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 3 timer.

Learning outcomes

After completing this course, the student has defined the following learning outcomes in the form of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Students:

  • knows the central role that the web and the internet have in modern data processing
  • is familiar with relevant programming tools and repositories with version control
  • has basic knowledge of and experience with collaboration in software development as a form of work

Skills

Students:

  • can create user-friendly and universally designed solutions in line with legislation
  • build webpages with the key technologies for web (HTML, CSS)
  • can use current development tools and version control
  • can plan, organize and implement smaller IT projects

General competence

After this subject, the students can:

  • design and create a simple website with static web pages in HTML 5 and CSS 3
  • evaluate if a website adheres to guidelines of universal accessibility
  • create a website in accordance to principles for good structure and interaction design

Teaching and learning methods

Eksamen i Årsregnskap 2 med regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.

Course requirements

One group assignment (3-5 students) with code delivered in a git-repository with version control.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studenten kan

  • innregne og måle alle de sentrale hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Permitted exam materials and equipment

Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

Grading scale

Graded scale A-F

Examiners

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

Course contact person

Tengel Aas Sandtrø

Overlapping courses

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Revisors håndbok
  • Lovdata.no
  • Regnskapsstiftelsen.no