EPN-V2

DATA1500 Databases Course description

Course name in Norwegian
Databaser
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

The students shall acquire knowledge of database design and skills in the use of relational databases. Furthermore, they shall develop skills in the construction and maintenance of databases and insight into multi-user and multi-layer database architecture. They will gain knowledge of XML and insight into programming for databases.

Required preliminary courses

I dette emnet får du mulighet til å fordype deg i helsefremming og sykdomsforebygging i et globalt perspektiv. Dette inkluderer sykepleiefaglige utfordringer til utsatte og marginaliserte grupper og barn og unge sine oppvekstmiljø i ulike kulturer. Emnet omfatter helseforvaltning hvor internasjonale føringer i FNs bærekraftsmål og Verdens helseorganisasjon (WHO) er sentrale. Videre vil fordyping i forhold som påvirker sykdom og helse i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå vektlegges. Emnet gjennomføres på utveksling i regi av OsloMet. Innholdet og gjennomføringen avhenger derfor av forholdene i det landet du gjennomfører dette emnet.

For å kunne delta i emnet må du søke om å bli tildelt plass på utveksling i 4. semester.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • explaining what a database system is and what it consists of
  • explaining what XML is and how it is used
  • explaining what transactions are and how they are carried out
  • explaining the use of indices and different ways of storing the files physically
  • explaining what a data warehouse is and how it differs from a database system
  • explaining how the combination of ER modelling and normal forms provides well-structured relational databases

Skills

The student is capable of:

  • designing databases with the help of ER modelling
  • creating databases and using them with the help of the SQL language
  • drawing ER models and generating database scripts with the help of software

General competence

The student is capable of:

  • explaining the documentation and design of databases with ER models

Teaching and learning methods

Opptak til studiet og ytterligere krav knyttet til utveksling.

Alle studenter ved OsloMet som tar praksis, prosjekt-, eller bacheloroppgave i land i det globale sør (Afrika, Latin-Amerika og Asia) må gjennomføre feltforberedende kurs før avreise.

https://student.oslomet.no/en/feltforberedende-kurs

Course requirements

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan reflektere over globale sykdom- og helseutfordringer og FNs bærekraftsmål
  • kan diskutere kulturelle, sosiale og historiske perspektiver som former helseforståelse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan reflektere over hvordan komplementerende og alternativ medisin påvirker utøvelse av sykepleie i landet du er i
  • kjenner til lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten i landet du er i
  • kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø og
  • kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
  • kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
  • kan forklare hvordan pasienter og pårørende sin helsekompetanse har betydning for helse og livsstil

Ferdigheter

Studenten

  • kan utøve sykepleie i et flerkulturelt og tverrfaglig perspektiv
  • kan tilpasse sin kommunikasjon i en ny kulturell kontekst
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
  • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering i landet du er i
  • kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid og livsstilsendringer
  • kan beskrive og diskutere bærekraftsmålene og målenes betydning for folkehelsen
  • kan reflektere over urfolks status og rettigheter relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
  • kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelige metoder for å planlegge og gjennomføre et prosjekt i helsefremmende og forebyggende arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger innenfor folkehelse i et globalt perspektiv
  • har forståelse for hvordan mennesker uttrykker sin kultur, hvordan kultur virker inn på deres valg og gjøremål i dagliglivet og vurderer dette i sin utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over sin egen forforståelse og holdninger i møte med mennesker
  • har forståelse for betydningen av internasjonalt samarbeid i forskning og fagutvikling

Assessment

Arbeids- og undervisningsformer innebærer praksis- og teoretiske studier over minimum 12 uker veiledet av praksisveileder(e) i landet man er i sammen med praksislærer fra OsloMet. Videre vil studentene ha selvstudier og det benyttes digitale læringsressurser, veiledningsgrupper og gruppearbeid. Innholdet i emnet vil variere med praksisstedenes virksomhet . Hvordan praksisperioden gjennomføres vil variere fra land til land, og konkretiseres i en individuell læringsavtale som undertegnes før avreise.

Permitted exam materials and equipment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse i praksisstudier på 90 %. Timeantall spesifiseres i den individuelle læringsavtalen og kan variere mellom praksisstedene.
  • Tre individuelle skriftlige oppgaver med bruk av utvalgte læringsutbytter. Omfang 1000 ord (+/- 10 %). Innlevering etter avtale med praksislærer. Vurderingen er godkjent/ikke godkjent med tre mulige forsøk.

Grading scale

Hjemmeeksamen som skrives i gruppe på 2 til 4. Eksamensperioden løper i hele emnet med innlevering i praksisperiodens siste uke. Omfang 3000 ord (+/-10 %).

Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.