EPN-V2

Further Education in Emergency Medical Dispatch Programme description

Programme name, Norwegian
Videreutdanning i medisinsk nødmeldetjeneste
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Formålet med dette studiet er å heve kompetansen hos helsepersonell ved den medisinske nødmeldetjenesten. Den medisinske nødmeldetjenesten består av legevaktsentraler (LVS, telefon 116 117) og akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK, telefon 113). Den medisinske nødmeldetjenesten tar imot telefon fra pasienter, publikum og helsepersonell når det er mistanke om akutt sykdom og skade. De gir råd om førstehjelp, vurderer alvorlighetsgrad (triagering) og fordeler ressurser (blant annet sende ambulanse, legeundersøkelse eller rådgivning). Nødmeldetjenestene spiller med dette en nøkkelrolle for å sikre gode pasientforløp utenfor sykehus i Norge. Endret demografi, begrensede ressurser, flere spesialiserte helsetjenester samtidig med at flere og sykere pasienter følges opp utenfor sykehus, vil føre til at nødmeldetjenestens rolle blir enda viktigere i fremtiden. I Norges offentlige utredning (NOU) 2015: 17: Først og fremst, beskriver akuttutvalget den medisinske nødmeldetjenesten som «navet» i den akuttmedisinske kjeden. Utvalget fant at det var varierende grad av kunnskap og kompetanse i tjenesten og så behovet for et høyere utdanningstilbud innen medisinsk nødmeldetjeneste.

Etter fullført videreutdanning kan studenten bidra til å sikre kunnskapsbasert praksis ved egen arbeidsplass, samt bidra til videreutvikling av fagområdet medisinsk nødmeldetjeneste.

Studentene får en dypere forståelse av den medisinske nødmeldetjenestens rolle i den akuttmedisinske kjeden generelt, og økt innsikt i likheter og forskjeller mellom legevaktsentraler (LVS) og akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK). Dette vil bidra til god samhandling som igjen er en forutsetning for gode pasientforløp. Studentene vil også få en innføring i kommunikasjon og beslutningsprosesser, og hvordan bruke dette for å gjennomføre et strukturert mottak av en nødmelding.

Studiet har hjemmel i Lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Relevans for arbeidsliv

Utdanningen skal heve kompetansen hos helsepersonell ved den medisinske nødmeldetjenesten. Studiet er spesielt relevant for ansatte som jobber med veiledning, fagutvikling eller ledelse.

Relevans for videre utdanning

Videreutdanning i medisinsk nødmeldetjeneste ligger på masternivå og kan være et utgangspunkt for videre masterstudier ved OsloMet – storbyuniversitetet eller andre utdanningsinstitusjoner. Dette innebærer at studenten, ved et eventuelt senere opptak til et masterprogram, kan søke den aktuelle institusjonen/programmet om innpassing av videreutdanningen som del av mastergraden.

Target group

Målgruppen for studiet er autorisert helsepersonell som ønsker økt kompetanse innen medisinsk nødmeldetjeneste.

Admission requirements

Learning outcomes:

On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The PhD candidate has knowledge of

  • Significant political, legal, financial and organizational aspects of the municipal health and care services
  • Relevant research related to the municipal health and care services
  • Theoretical and methodological perspectives of relevance to research into the municipal health and care services
  • Key challenges and opportunities linked to research within this context

Skills

The PhD candidate can

  • Analyse and discuss key characteristics and challenges related to the municipal health and care services
  • Analyse and discuss central research topics and methodological issues related to municipal health and care services
  • Present and argue for the need to carry out research on various aspects of the municipal health and care services

Competences

The PhD candidate can

  • Reflect on and discuss topics related to the development of the municipal health and care services
  • Reflect on and discuss user involvement in research in the municipal health and care services
  • Critically assess the need for research within the municipal health and care sector
  • Discuss specific research studies in light of relevant theoretical and methodological perspectives

Learning outcomes

Work and teaching methods consist of lectures, self-study, group work, seminars and plenary discussions.A high degree of activity and involvement is expected from the participants.

Content and structure

The assessment consists of an Individual home examination which must be submitted within four weeks after the end of the three-day intensive course. In the essay, the candidate will discuss an issue related to his/her own research study, drawing on the literature and presentations and discussions on the course. The essay cannot exceed 3000 words.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Pass/Fail

Work requirements

Admission requirements

This course is aimed at PhD students admitted to various PhD Programmes within Health and Social Sciences, and who is conducting research into the municipal health and care services. It is also open to Nordic and international PhD students. Participants must have a research project of clear relevance to the municipal/community-based health care services. Admission requirements are a completed master's degree (120 ECTS credits) or equivalent qualification. The students must be familiar with Norwegian or other Nordic languages. PhD-students who have been admitted to a PhD-program at the partner institutions of the research school Muni-Health-Care will have priority to the course.

Assessment

Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet. Hvert emne avsluttes med eksamen. I emnene benyttes bokstavkarakterer fra A til F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått, dvs. at læringsutbyttene ikke er oppnådd. Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen.

Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. universitets- og høyskoleloven § 11-10 og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Ved gruppeeksamener vil resultatet av en klage bare ha konsekvenser for de kandidatene som har fremmet klagen. Det betyr at ikke alle medlemmene i en gruppe behøver å delta i en klage.

Progresjonskrav

For å kunne påbegynne emnet VMNT6200 må arbeidskravene i emnet VMNT6000 være godkjent.

Other information

Informasjon om programplan:

Etablert ved Fakultet for helsevitenskap 14.11.2024

Godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for helsevitenskap 16.10.2024

Gjelder for studentkull 2025 Høst