EPN-V2

VMNT6200 Mottak av medisinske nødmeldinger Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication and decision making in Emergency Medical Dispatch
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Se fagplanen.

  • Forkunnskapskrav

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap i algebradidaktikk og teorier om undervisning
    • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori
    • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
    • har inngående kunnskap om overgangsfaser i skoleløpet
    • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
    • kan planlegge og gjennomføre undervisning i matematikk som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
    • kan på avansert nivå anvende prinsipp for matematikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
    • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankra i avansert kunnskap [gjelder trinn 1-7]

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med matematikkfaget som grunnlag
    • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Læringsutbytte

    Ingen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om teorier, muligheter og utfordringer knyttet til digitalt støttet pedagogikk for skole, klasserom og læring
    • har kunnskaper om trender innen digitalt støttet pedagogikk
    • kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utvikling innen digitalt støttet pedagogikk
    • har bred kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy og evne til å sette seg inn i ny teknologi
    • har kunnskaper om digital dømmekraft
    • kjenner til de digitale medienes rolle i et samfunnsmessig og praktisk perspektiv
    • viser bred kunnskap om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
    • dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
    • viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utvikle og vurdere digitale læringsressurser for bruk i læringsarbeid
    • kan reflektere over bruk av digitale verktøy for samarbeidslæring
    • kan designe digitale læringsaktiviteter og læringsmiljø som fremmer aktive læringsformer
    • kan anvende søkeverktøy og kritisk evaluere informasjon fra digitale kilder
    • kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
    • kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge, designe og gjennomføre undervisning i, med og om teknologi
    • har innsikt i barn og unges mediebruk og hvordan legge til rette for utvikling av elevenes digitale dømmekraft
    • kan formidle erfaringer om og bidra til utvikling av digital praksis i skolen
    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
    • viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
    • Viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Se fagplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i undervisning.

    Læringsutbytte i pedagogikkfordypningene forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale tema og utfordringer i faget. Faget er profesjonsrettet og skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved individuelle selvstudier, men som utvikles i dialog og ved deltakelse i undervisning. Dette bidrar til sammenheng i studiet, evne til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon. Gjennom studentaktive arbeidsformer som for eksempel gruppearbeid, hverandreundervisning, øvelser i kommunikasjon, argumentasjon og muntlig fremstillingsevne gis muligheter for å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid.

    Arbeidskrav:

    • Inviduell fagtekst der studentene diskuterer sammenhengen mellom temaet "Inkludering og klassen som fellesskap" og fagfordypningen. Studenten utvikler selv tema, tittel og problemstilling. Fagteksten skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
    • Individuell fagtekst for å få innsikt i fagområdets egenart: Studentene skal skrive et fagnotat om digital kompetanse knyttet til et skolefag eller begynneropplæring. Formålet med arbeidskravet er å stimulere refleksjon mellom forskningsfeltet og praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
    • Utvikling og vurdering av en digital læringsressurs.

      • Del 1 gruppeoppgave: Utvikling av en digital læringsressurs for å fremme aktive læringsformer innen et skolefag eller begynneropplæring. Omfang: 5 til 10 arbeidstimer per student. Grupperapport 1500 ord +/- 10 %.
      • Del 2 individuell oppgave: Vurdering av og tilbakemelding til en gruppes digitale læringsressurs, Omfang per tilbakemelding: 500 ord +/- 10 %.

    Deltakelse i undervisning

    Det kreves 80 prosent tilstedeværelse i undervisning for å gå opp til eksamen. Fravær over 20 prosent og inntil 40 prosent medfører at studenten må gjennomføre et kompensatorisk arbeid. Ved fravær over 40 prosent mister studenten retten til å avlegge eksamen i emnet.

    Se programplan for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Intern og ekstern sensor.

  • Vurderingsuttrykk

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Sensorordning

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.